بروز ایراد در خودرو و نیاز به رفع آن، یکی از رخدادهای مرسوم مالکیت خودرو است. در صورتی خرابی خودرو از خودروبر کرج راهنمایی بگیرید.خودروها به دلیل استهلاک، نگهداری غیر اصولی، شرایط محیطی نامناسب و یا استفاده غلط دچار مشکل میشوند و مالک خودرو نیز بایستی این ایرادات را در اسرع وقت برطرف کند. از این رو شناخت دلایل مشکلات همچون علائم خرابی رینگ پیستون پراید و سایر خودروهای داخلی، به مالکان آنها در یافتن سریع مشکل و برطرف کردن آن کمک میکند.
پراید در حال حاضر محبوبترین خودرو اقتصادی ایران به شمار میآید. این خودرو به دلیل استهلاک پایین و هزینههای نگهداری اندک خود شهرت دارد. با این حال حتی پراید نیز دچار مشکل میشود و به صرف هزینه تعمیر نیاز دارد. از این رو در مقاله پیش رو، علائم خرابی رینگ پیستون پراید را برای شما بازگو خواهیم کرد. لازم به ذکر است که بخش عمده خودروهای تولید داخل به موتورهای چهار سیلندر خطی مجهز هستند، از این رو علائم خرابی رینگ پیستون در آنها مشترک است؛ بنابراین با یافتن دلایل خرابی رینگ پیستون پراید، دلایل این مشکل را در دیگر خودروهای داخلی نیز متوجه خواهیم شد.
رینگ پیستون چیست؟
پیش از آن که علائم خرابی رینگ پیستون پراید را مورد بررسی قرار دهیم، لازم است تا توضیحی کوتاه در مورد این قطعه ارائه کنیم. همانگونه که از نام رینگ پیستون بر میآید، این قطعه یک بخش حلقهای شکل در پیشرانه خودرو است.
وظیفه رینگ پیستون، ایزوله کردن محفظه احتراق است. این قطعه شکافهای کوچک میان پیستون و دیواره محفظه احتراق را پر میکند و مانع نشت مخلوط سوخت و هوا یا دود ناشی از احتراق میشود؛ بنابراین کار اصلی رینگ پیستون، ایزوله نگه داشتن محفظه احتراق خودرو است.
رینگ پیستون از جنس فلز ساخته میشود تا در برابر حرارت و فشار بالا مقاومت داشته باشد. با این حال عوامل مختلف همچون فرسایش، فعالیت در دماهای بالا یا شوکهای فیزیکی و حرارتی میتوانند سلامت این قطعه را با مشکل مواجه کنند؛ بنابراین شناسایی علائم خرابی رینگ پیستون برای مالکین خودرو موضوعی ضروری محسوب میشود.
علائم خرابی رینگ پیستون
هنگامی که رینگ پیستون دچار مشکل میشود، مسئله نشتی از محفظه سیلندر رخ خواهد داد؛ بنابراین بخشی از مخلوط سوخت و هوا یا دود حاصل از احتراق، از این محفظه به بیرون نشت خواهند کرد. ایراد در رینگ پیستون علاوه بر آن که موجب نشت مواد داخل محفظه احتراق به محیط خارج میشود، مواد خارج از محفظه احتراق را نیز به داخل آن هدایت میکند؛ به عبارت دیگر ایزوله بودن محفظه احتراق از بین میرود و عملکرد صحیح خودرو دچار ایراد خواهد شد. علائم خرابی رینگ پیستون در اکثر خودروهای درون سوز کشور مشابه است. علاوه بر خودروهای ایرانی، بخش عمدهای از خودروهای خارجی و چینی موجود در بازار نیز به موتورهای چهار سیلندر خطی مجهز هستند.
بارزترین نشانه خرابی رینگ پیستون، کاهش راندمان موتور است؛ چرا که در این حالت موتور از حالت ایزوله خارج شده و در وضعیت ایدهآل خود قرار ندارد. با این حال علائم خرابی رینگ پیستون پراید و سایر خودروهای مرسوم در بازار ایران مشترک هستند؛ بنابراین با شناسایی علائم خرابی رینگ پیستون پراید، دلایل این مشکل در بسیاری دیگر از خودروهای بازار را نیز خواهید شناخت.
علایم خرابی رینگ پیستون پراید
علائم خرابی رینگ پیستون پراید و سایر خودروهای مجهز به موتور چهار سیلندر خطی هشت سوپاپ، به شرح زیر هستند:
افزایش خروج دود از اگزوز
هنگامی که رینگ پیستون دچار مشکل شود، روغن موتور به درون محفظه احتراق وارد میشود. حاصل این اتفاق نامبارک، سوختن روغن به همراه بنزین و هوا خواهد بود. سوختن روغن موتور باعث ایجاد دود غلیظی میشود که آبی رنگ است؛ بنابراین اگر دود خروجی از اگزوز اتومبیل شما غلیظتر از حالت معمول به نظر میرسد و رنگ آن نیز تغییر کرده است، بایستی رینگ و پیستون اتومبیل خود را چک کنید.
کاهش بیش از حد سطح روغن موتور
کاهش سطح روغن موتور به میزان اندک، موضوعی مرسوم در موتورهای چهار سیلندر خطی ساده است. با این حال اگر اتومبیل شما طی مدت زمانی کوتاه با کاهش شدید سطح روغن موتور مواجه شده است، بایستی هر چه سریعتر رینگ پیستون آن را تعویض کنید. کاهش شدید سطح روغن موتور به دلیل خرابی رینگ پیستون و ورود روغن به محفظه احتراق رخ میدهد.
کاهش راندمان خودرو
اگر احساس میکنید که اتومبیل شما در شتابگیری مشکل دارد، بایستی نگاهی به رینگ پیستون آن بیندازید. هنگامی که رینگ پیستون دچار مشکل میشود، ایزوله بودن محفظه احتراق از بین میرود و بنابراین بخشی از مخلوط هوا و سوخت به بیرون درز پیدا میکنند. نتیجه این مشکل، احتراق کمتر و تولید قدرت کمتر است. در نتیجه خودرو شما در شتابگیری مشکلات جدی پیدا خواهد کرد.
علائم خرابی رینگ پیستون
نشت گازهای روغنی به ورودی هوا
در بخشهای پیشین شرح دادیم که خرابی رینگ پیستون، باعث ورود روغن به محفظه احتراق میشود. گازهای حاصل از اشتعال روغن علاوه بر خروجی اگزوز، ممکن است به قسمت ورودی موتور نیز سرایت کنند؛ بنابراین اگر هنگام تعویض فیلتر هوا متوجه چرب بودن بیش از حد و غیرطبیعی آن شدید، احتمالاً با مشکلی در بخش رینگ پیستون مواجه هستید.
دلایل خرابی رینگ پیستون
اکنون که با علائم خرابی رینگ پیستون پراید و سایر خودروهای مشابه آشنا شدید، نوبت به چرایی وقوع این مشکل میرسد. همانگونه که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، استهلاک این قطعه مهمترین دلیل خرابی رینگ پیستون است. این قطعات فلزی در بلند مدت مستهلک میشوند. از آنجایی که خودرو در ایران به کالای سرمایهای تبدیل شده است، تداوم استفاده از خودرو برای مدت بیش از ده سال طبیعی به نظر میرسد؛ بنابراین اگر مالک یک خودرو با کارکرد یا سن بالا هستید، فرسودگی رینگ پیستون در کمین موتور اتومبیل شما خواهد بود.
با این حال خرابی رینگ پیستون دلایل دیگری نیز دارد. شما میتوانید با شناسایی دلایل بروز این مشکل و جلوگیری از وقوع آن، هزینه تعمیرات اتومبیل خود را در بلند مدت کاهش دهید. برخی از دلایل خرابی رینگ پیستون به شرح زیر هستند:
عدم روانکاری سیلندر
اگر موتور اتومبیل شما با مشکلاتی در حوزه روانکاری و ارسال روغن به قطعات مختلف مواجه باشد، رینگ پیستون در معرض آسیب قرار میگیرد. در این حالت روغن کافی به سیلندر و قطعات داخلی موتور تزریق نمیشود و بنابراین قطعات فلزی موتور روی یکدیگر ساییده میشوند. این اتفاق که به نام خشک کار کردن موتور شهرت دارد، باعث فرسایش زودرس رینگ و پیستون خواهد شد.
برهم خوردن فاصلهها در محفظه احتراق
فاصلههای تعیین شده برای پیستون، شاتون و سایر قطعات محرک خودرو به صورت دقیق محاسبه شدهاند؛ بنابراین اگر این فاصلهها دستکاری شود، فشار وارده به سایر قطعات از جمله رینگ پیستون افزایش خواهد یافت. پس لازم است تا تعمیرات اتومبیل خود را در مراکز معتبر انجام دهید و از سلامت اتومبیل خود پس از تعمیر اطمینان حاصل کنید.
ساییده شدن بوش سیلندر و قطعات جانبی آن
اگر بوش سیلندر یا قطعات جانبی آن دچار فرسایش شوند، فشار مضاعفی به مجموعه رینگ پیستون وارد میشود. این فشار در نهایت به خرابی رینگ پیستون منجر خواهد شد. این معضل بر اثر فرسایش طولانی مدت یا تحت فشار بودن موتور رخ میدهد و البته برطرف کردن آن نیز هزینه گزافی را برای مالک به همراه خواهد داشت.
علائم خرابی رینگ پیستون چیست ؟
خرابی رینگ پیستون می تواند علائم متعددی ایجاد کند که می تواند نشان دهنده مشکل در موتور باشد. در اینجا برخی از علائم رایج شکست رینگ پیستون آورده شده است :
مصرف بیش از حد روغن: اگر رینگ های پیستون از کار بیفتند، می تواند باعث نشت روغن به داخل محفظه احتراق شود. این می تواند منجر به مصرف بیش از حد روغن شود، زیرا روغن همراه با سوخت سوزانده می شود. ممکن است متوجه شوید که مجبور هستید بیشتر از حد معمول به موتور روغن اضافه کنید.
خروج دود زیاد از اگزوز و خروج دود به رنگ آبی تیره و خاکستری از اگزوز: هنگامی که روغن به داخل محفظه احتراق نشت می کند، می تواند همراه با سوخت بسوزد و دود آبی تیره و خاکستری از اگزوز تولید کند. این نشانه واضحی از وجود مشکل در رینگ های پیستون موتور است.
از دست دادن قدرت: خرابی رینگ پیستون می تواند باعث از دست دادن قدرت در موتور شود. زیرا رینگ های پیستون وظیفه ایجاد فشردگی در محفظه احتراق را بر عهده دارند و در صورت خرابی، تراکم کاهش یافته و در نتیجه توان از بین می رود.
شتاب ضعیف: اگر موتور در شتاب گیری مشکل داشته باشد، می تواند نشانه ای از خرابی رینگ پیستون باشد. این به این دلیل است که موتور به دلیل از دست دادن تراکم ناشی از شکست رینگ های پیستون قادر به تولید نیروی لازم نیست.
احتراق ناقص موتور: هنگامی که مشکلی در فرآیند احتراق در موتور وجود داشته باشد، می تواند رخ دهد. اگر رینگ های پیستون از کار بیفتند، می تواند باعث آتش سوزی ناقص شود، زیرا مخلوط سوخت و هوا به درستی فشرده نشده است.
افزایش صدای موتور: خرابی رینگ پیستون می تواند باعث افزایش صدای موتور، به ویژه صدای تق تق یا تیک تیک شود. دلیل این امر این است که رینگ های پیستون به خوبی محفظه احتراق را آب بندی نمی کنند و باعث تماس فلز به فلز بین پیستون و دیواره سیلندر می شود.
مصرف سوخت ضعیف: کاهش مصرف سوخت می تواند نشانه ای از خرابی رینگ پیستون باشد. این به این دلیل است که موتور به دلیل کاهش تراکم نمی تواند آنطور که باید کارآمد کار کند.
اگر متوجه هر یک از این علائم شدید، مهم است که موتور خود را توسط یک مکانیک واجد شرایط بررسی کنید. نادیده گرفتن خرابی رینگ پیستون می تواند منجر به آسیب بیشتر به موتور و در نهایت تعمیرات گران قیمت شود. تشخیص زودهنگام و تعمیر خرابی رینگ پیستون می تواند به افزایش عمر موتور شما کمک کند و از تعمیرات پرهزینه جلوگیری کند.
چگونه می توانم از خرابی رینگ پیستون جلوگیری کنم؟
جلوگیری از خرابی رینگ پیستون مستلزم نگهداری و مراقبت مناسب از موتور شما است. برای جلوگیری از خرابی رینگ پیستون می توانید اقدامات زیر را انجام دهید :
توصیه های سازنده را دنبال کنید: توصیه های سازنده برای فواصل تعمیر و نگهداری و سرویس باید رعایت شود تا از خرابی رینگ پیستون جلوگیری شود. این شامل تعویض منظم روغن، تعویض فیلتر هوا و سایر تعمیرات توصیه شده است.
استفاده از روغن با کیفیت بالا: استفاده از روغن موتور با کیفیت بالا می تواند به جلوگیری از خرابی رینگ پیستون کمک کند. روغن باید در فواصل زمانی توصیه شده تعویض شود و دارای ویسکوزیته مناسب برای موتور باشد.
سطح روغن را به طور مرتب بررسی کنید: بررسی منظم سطح روغن می تواند به جلوگیری از خرابی رینگ پیستون کمک کند. اگر سطح روغن موتور پایین باشد، باعث می شود رینگ های پیستون سریعتر فرسوده شوند و منجر به خرابی شود.
موتور را تمیز نگه دارید: تمیز نگه داشتن موتور از خاک و زباله می تواند به جلوگیری از خرابی رینگ پیستون کمک کند. کثیفی و زباله می تواند به رینگ های پیستون و دیواره سیلندر آسیب برساند و منجر به خرابی شود.
مانیتور دمای موتور: نظارت بر دمای موتور می تواند به جلوگیری از خرابی رینگ پیستون به دلیل گرمای بیش از حد کمک کند. اگر موتور بیش از حد گرم شود، می تواند باعث از بین رفتن کشش رینگ های پیستون و خرابی شود. نگهداری منظم سیستم خنک کننده می تواند به جلوگیری از گرمای بیش از حد کمک کند.
استفاده از سوخت با کیفیت بالا: استفاده از سوخت با کیفیت بالا می تواند به جلوگیری از انفجار و پیش اشتعال کمک کند، که می تواند باعث آسیب به رینگ های پیستون شود.
خرابی صحیح موتور جدید: شکستن صحیح موتور جدید می تواند به جلوگیری از خرابی زودرس رینگ پیستون کمک کند. پیروی از توصیه های سازنده برای شکستن می تواند به اطمینان از نشستن صحیح حلقه ها کمک کند و از سایش و خرابی زودرس جلوگیری کند.
اجتناب از اضافه بار: بارگذاری بیش از حد موتور می تواند باعث ایجاد فشار بیش از حد بر روی رینگ های پیستون شود و منجر به خرابی شود. با رعایت محدودیت های وزن و بار توصیه شده سازنده، از بارگذاری بیش از حد موتور جلوگیری کنید.
به سرعت به مشکلات رسیدگی کنید: در صورت مشاهده هر یک از علائم خرابی رینگ پیستون، مانند مصرف بیش از حد روغن یا از دست دادن قدرت، به سرعت به مشکل رسیدگی کنید. نادیده گرفتن مشکل می تواند منجر به آسیب بیشتر و تعمیرات گران تر شود.