
با وجود اینکه گفته میشود ۳۲ میلیون تقاضا برای سفر با قطار در آستانه نوروز وجود دارد، فقط دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر (حدود پنج درصد) موفق به خرید بلیت شدهاند و این یعنی حدود ۳۰ میلیون نفر از خرید بلیت جا ماندهاند.
به گزارش مجله لوکس، خرید بلیت قطار همواره یکی از چالشهای مسافران بوده است و این چالش معمولا در ایام پر تقاضا مانند نوروز بیش از پیش خود را نشان میدهد؛ به طوری که نوروز امسال نیز بسیاری از مسافران موفق نشدند بلیت مورد نظر خود را تهیه کنند یا در تهیه بلیت برگشت خود با چالشهای بسیاری مواجه شدند.
آن طور که کارشناسان می گویند با توجه به ایمنی بالای قطار، آسایش و راحتی سفر و همچنین قیمت بسیار مناسب، قطار جذابترین گزینه حمل و نقل بین مردم نسبت به سایر روشهای حمل و نقل است و به همین دلیل تقاضا برای سفر با قطار بسیار زیاد است؛ به طوریکه این تقاضا تقریبا ۱۰ برابر ظرفیت ناوگان ریلی است که در طول سال وجود دارد.
از طرفی گفته میشود کمتر از هزار واگن فعال مسافری در شبکه ریلی داریم ولی با توجه به تقاضای بالای مردم، حداقل به ۳۰۰۰ واگن مسافری نیاز است.
بنابرگفته این کارشناسان، با توجه به اقتصاد ضعیف حوزه مسافری ریلی و به دلیل اینکه بین قیمت تمام شده این خدمات با قیمت بلیت عرضه شده فاصله قابل توجهی وجود دارد، هزینهها و درآمدهای شرکتهای ریلی مسافری هماهنگ نیست و این شرکتها عمدتا توان مالی لازم برای تعمیرات به موقع واگنها و همچنین خرید واگنهای نو را ندارند.
همچنین کارشناسان صنعت ریلی معتقدند این صنعت در کشور دچار عقب ماندگیهایی شده است و به تجارب دنیا در این زمینه توجهی نمیکنیم. از سوی دیگر منابع محدودی که در این حوزه وجود دارد به درستی مدیریت نمیشود و بعضا حیف و میل میشود.
کمبود بلیت قطار در آستانه ایام نوروز دغدغه وزارت راه وشهرسازی و راهآهن نیز شده است؛ به طوری که وزیر راه چندی پیش در خصوص دسترسی به بلیت قطار گلایههایی کرد و مدیرعامل راه آهن نیز ضمن اشاره به برابر نبودن عرضه و تقاضا از گپهایی در سامانه فروش بلیت خبر داد و عنوان کرد که تدابیری اتخاذ شده تا جلوی این گپ ها گرفته شود.
البته اظهارات در خصوص کمبود بلیت قطار به اینجا ختم نشد و جبارعلی ذاکری در نشست خبری که روز گذشته با حضور وزیر راه و برخی از معاونان وزارت راه وشهرسازی برگزار شد، در پاسخ به چرایی کمبود بلیت قطار گفت که مشکل اصلی کمبود بلیت قطار، عدم توازن بین عرضه و تقاضا است. ۳۲ میلیون متقاضی برای سفرهای نوروزی وجود دارد و این درحالی است که فقط دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر توانستند بلیت بگیرند.
اظهارات مدیرعامل راه آهن به این معناست که فقط حدود پنج درصد از تقاضای حمل و نقل ریلی تامین میشود و حدودا ۳۰ میلیون نفر از خرید بلیت جا ماندهاند.
وزیر راه و شهرسازی نیز در این نشست در واکنش به این موضوع اظهار کرد که ناترازی در ناوگان ریلی مشهود است و در حال بررسی روشهایی هستیم که بتوانیم میزان لکوموتیو و واگن در حوزه باری و مسافری را افزایش و به خدمات رسانی در حوزه ریل شتاب دهیم.
انتهای پیام