۱۵۰ هزار مترمربع ابنیه دانشگاه آزاد در اختیار سرا‌های نوآوری/ گشایش 2 مگاپروژه فناوری در سال‌جاری

مشکینی مطرح کرد؛

۱۵۰ هزار مترمربع ابنیه دانشگاه آزاد در اختیار سرا‌های نوآوری  گشایش 2 مگاپروژه فناوری در سال‌جاری

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با اعلام اینکه سرا‌های نوآوری بیش از ۱۵۰ هزار مترمربع ابنیه دانشگاه آزاد را در اختیار خود قرار داده‌اند، عنوان کرد: در سال‌جاری حداقل دو مگاپروژه در این دانشگاه گشایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، نخستین رویداد هم‌اندیشی رؤسای سرا‌های نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد آغاز شد.

این رویداد با حضور محمدجواد صدری‌آنلاین دستیار معاون علمی ریاست جمهوری در ساماندهی و توسعه زیرساخت‌های فناوری و نوآوری، مجید مشکینی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، محسن مرادی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌رضوی، قباد بهزادی‌پور مدیرکل سرا‌های نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، مسئولان و رؤسای سرا‌های دانشگاه آزاد اسلامی برگزار از امروز آغاز شده و تا فردا در واحد مشهد ادامه دارد.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در این رویداد اظهار کرد: اگر بخواهیم حرکت چهار ساله خودمان را در حوزه سرا‌های نوآوری مرور کنیم در سال ۹۷ دانشگاه تغییر ریل داد، آن دوره دانشگاه فقط آموزش‌محور بود و مراکز رشد وجود داشتند، اما هدفمند و به‌عنوان یکی از مأموریت‌های اصلی دانشگاه نبود.

مشکینی اضافه کرد: دانشگاه گنج‌های بسیار زیادی دارد و مهم‌ترین گنج آن اعضای هیئت علمی و کارکنان هستند که هنوز هم گنج نهفته است و از سال ۹۷ با سکانداری دکتر طهرانچی ریل تغییر یافت و تفکر جدید آمد و منجر به این شد که رویکرد دانشگاه به سمتی برود که از حالت منفعل به حالت فعال تغییر پیدا کند؛ منفعل از این جهت که تنها کنش دانشگاه، آموزش بود و پژوهشی که در خور شأن دانشگاه آزاد باشد نبود.

دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد

وی تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد که به‌لحاظ اثرگذاری می‌تواند دولت دوم ایران باشد.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی تشریح کرد: مهم‌ترین امکانات آن نیروی انسانی خوب مستعد و توانمند است که توانمندی‌های آن در کشور نشان داده شده و باید این گنجینه‌ها را کشف، شناسایی و بهینه استفاده کنیم که موجب رشد نیرو‌های انسانی، رشد دانشگاه و جامعه می‌شود.

مشکینی تشریح کرد: دی‌ماه سال ۹۸ هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی آیین‌نامه مربوط به بازار فناوری و نوآوری دانشگاه را مصوب کرد و بعد‌ها قوانین بودجه کشور قانون جهش تولید دانش‌بنیان نمود بیشتری پیدا کرد.

وی متذکر شد: با تمامی این فعالیت‌ها و ظرفیت‌های ایجاد شده، هنوز آنچه ما انتظار داریم تحقق پیدا نکرده و از نظر من زیر ۵ درصد آن جریان محقق شده و بیش از ۹۵ درصد به منصه ظهور نرسیده که این چند راهکار دارد؛ نخست باور و اعتقاد قلبی «ما می‌توانیم» است و هرروز باید این اعتقاد را تقویت کنیم و در دیگران ایجاد کنیم.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: ۴۶ هزار پرسنل و اعضای هیئت علمی در دانشگاه وجود دارند و این موج باید تا اعماق دانشگاه آزاد اسلامی برود، تمام کارکنان باید شب و روز فکرشان فناورانه باشد، نکته دوم انعکاس و انتشار این باور و اعتقاد است.

مشکینی تبیین کرد: سرا‌های نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی بیش از ۱۵۰ هزار مترمربع ابنیه را در اختیار خود قرار داده‌اند و بخشی از بودجه دانشگاه به این کار اختصاص داده شده و باید برگردیم و ارزیابی چهار ساله خودمان را داشته باشیم و آسیب‌شناسی، نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را شناسایی و اصلاح کنیم.

وی یادآور شد: مواردی که در مورد سرا‌ها مغفول مانده و جزء نقاط ضعف این سرا‌های نوآوری است؛ مورد نخست آموزش بود و اگر آموزش درست و بهینه باشد مهم‌ترین خروجی آن آشنا شدن عمیق افراد و ارکان زیست‌بوم به موضوع است، دومین مزیت آموزش همزبانی گفتاری، رفتاری و عملکردی است؛ هرچقدر اشتراکات زیادی داشته باشیم خداوند برکاتش را چند صد برابر به ما می‌دهد و آموزش را ارزیابی می‌کنیم و باید ابتدا از مدیران دانشگاه آغاز شود و بعد در سطح دانشجویان تحصیلات تکمیلی و سپس کل جامعه هدف ما را فرابگیرد.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی افزود: یکی دیگر از مشکلات ما پای کار نیاوردن تمام امکانات ماست، ما سامانه سا‌ها را داریم، اما هنوز نتوانسته‌ایم از امکانات و تجهیزات کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها بهینه استفاده کنیم، سا‌ها خوب است، اما ناقص است، بنابراین شبکه‌سازی یکی از مشکلات ماست که باید اصلاح کنیم و مورد بعدی اصلاح ساختار است، چراکه آیین‌نامه جامع بازار فناوری و نوآوری به خوبی اجرا نمی‌شود.

دانشگاه آزاد اسلامی دارای ۱۷۲ مرکز رشد است

مشکینی افزود: مورد بعدی منابع مالی است و اگر میثاق دانشگاه سند جامع تحول و تعالی دانشگاه است از ۶۰۰ اقدام این سند یک سوم آن فناوری و نوآوری است، یعنی حدود ۳۰ درصد آن برنامه نوآوری و فناوری است. آیا یک سوم منابع مالی دانشگاه در این راستا قرار داده شده و آیا یک سوم نیروی انسانی در این راستا قرار داده شده است؟ بنابراین باید یک اقدام منطقی در این زمینه صورت گیرد.

وی مطرح کرد: اما با تمامی ملاحظات و محدودیت‌ها هیچ‌گاه دست بسته نبودیم و نخواهیم بود و یکی از کار‌های مهم فناوری و نوآوری دانشگاه زیست‌بوم دانشگاه آزاد است که حداقل‌ها را برایش مصوب کردیم.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی افزود: تلاش کردیم زیست‌بوم را با کمک دکتر طهرانچی و استان‌ها به‌درستی بچینیم و برای اینکه بتوانیم مجموعه نوآوری و فناوری را به‌عنوان یک بخش نوپا در دانشگاه گسترش دهیم با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم و سال ۱۴۰۳ حداقل دو مگاپروژه داریم که امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرکل سرا‌های نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی هم در این رویداد گفت: تعداد سرا‌های نوآوری در سال ۱۴۰۰، ۱۰ سرا بود که سال ۱۴۰۳، ۶۷ سرای نوآوری در ۲۸ استان در حال فعالیت هستند و اکنون ۱۷۲ مرکز رشد در دانشگاه آزاد فعالیت می‌کنند که ۷۲ مرکز رشد اقماری است و ۱۰۰ مرکز رشد مجوز سطح ۱ تا ۳ را دارند.

بهزادی‌پور افزود: تعداد ۲۴۳ هسته و واحد فناور در مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور مستقر هستند و ۱۷۹ شرکت دانش‌بنیان و خلّاق داریم و مراکز رشد به نقطه‌ای رسیده‌اند که از حالت هزینه‌کرد خارج شدند و به سوددهی کامل رسیده‌اند و سال ۱۴۰۲ در حوزه شتاب‌دهی در سرا‌های نوآوری دانشگاه آزاد ۲۳۰۵ رویداد و دوره فناورانه در کل دانشگاه آزاد برگزار شده، در حالی که سال ۹۹، ۳۶۲ رویداد برگزار شد.

خروج از نسخه موبایل