بین الملل

یمن؛ مقصد بعدی ماجراجویی های اردوغان کجاست؟

“به نظر می رسد مکالمه تلفنی پادشاه عربستان سعودی با رئیس جمهور ترکیه قبل از آغاز نشست G20 در ریاض و توافق دو طرف برای حل و فصل اختلافات از طریق مذاکرات ، نه تنها در دیدار شخصی رئیس جمهور ترکیه بلکه در حال افزایش نقش ترکیه است. برای کاهش خطرات جهان اسلام. “و تأثیرات منفی آن بر منافع عربستان ، به ویژه دونالد ترامپ ، به قیمت شکست متحدان دو کشور در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پیروزی ترکیه در بحران های آذربایجان و ارمنستان.”

به گزارش مجله لوکس ، عبدالباری عطوان ، مدیرمسئول روزنامه رای الیوم در تحلیلی از گفتگوی اخیر خود با رئیس جمهور ترکیه به دنبال بحث های اخیر بین دو کشور نوشت: «روابط عربستان و ترکیه از یک بحران بی سابقه عبور می کنند به دلیل پنج تحول اصلی ، دوره بعدی برای ترکیه حتی بدتر خواهد بود:

در مرحله اول ، اعلام تحریم کامل کالاهای ترکیه در عربستان سعودی ، و همچنین هشدار به شهروندان سعودی برای خرید کالا یا سفر به ترکیه برای گردشگری. این امر صدمات زیادی به اقتصاد ترکیه وارد کرده و در حال حاضر در وضعیت دشواری قرار دارد که احتمالاً منجر به پاسخ تلافی جویانه ترکیه خواهد شد.

دوم ، صدور فتوا از سوی هیئت علمای ارشد عربستان مبنی بر قرار دادن اخوان المسلمین در لیست تروریستی ، تأکید بر اینکه این گروه یک گروه منحرف است که نماینده اسلام نیست و هدف آن قدرت گرفتن و گسترش جنبش است. این خط قرمز ترکیه است زیرا این گروه مهمترین شاخه سیاسی ترکیه در جهان عرب است.

سوم ، موفقیت مداخله ترکیه در درگیری قره باغ به نفع دولت آذربایجان و علیه ارمنستان ، که به طور غیر مستقیم توسط عربستان سعودی پشتیبانی شد. همین مسئله به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در جهان اسلام سفر می کند.

چهارم ، کمک ترکیه به قطر در بحث های خود با عربستان سعودی و متحدانش در مصر ، امارات متحده عربی و بحرین و ایجاد پایگاه نظامی قطر در قطر با 30 هزار سرباز بسیار مجهز مستقر.

پنجم ، استفاده از ترور جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی در ترکیه به عنوان انگیزه ای برای فشار بر عربستان سعودی و قرار دادن ریاض در موقعیت نزدیک. این حادثه چهره عربستان از نقض حقوق بشر را لکه دار کرد.

آنچه عربستان سعودی را بیش از همه نگران کرده است ، به ویژه پس از پیروزی ترکیه در آذربایجان ، درگیری اردوغان در دو مورد اصلی است: مورد اول جنگ یمن و دوم رهبری جهان اسلام عربستان به عنوان ناظر بر اماکن مقدس در مکه و مدینه. این دو مورد قطعاً با هم مرتبط هستند.

به تازگی ، یاسین اوکتای ، مشاور و یکی از نزدیکان وی ، مقاله ای برای روزنامه حاکم ترکیه Yeni sz sv afak نوشت: “این لیبی و آذربایجان را نجات داد. آیا ترکیه برای نجات یمن از” طوفان عزم “اقدام خواهد کرد؟ این مقاله در کلیه پایگاه ها و رسانه های ترکیه پسند منتشر شده است.

این مقاله یک پیام تهدیدآمیز بسیار خطرناک برای عربستان سعودی و امارات متحده عربی و یک نقشه راه گام به گام برای ترکیه بود ، زیرا مداخله ترکیه در یمن همه معادلات سیاسی و نظامی در آنجا را تغییر می دهد ، به ویژه در لیبی ، سوریه ، سومالی و اخیراً آذربایجان. از زمان مداخلات نظامی او او به بزرگی دست یافت.

پس از تمجید از مداخلات کشورش در این کشورها ، اوکتای گفت مداخله یمن در عربستان سعودی و امارات متحده عربی ، که بیش از 5 سال طول کشید ، منجر به پیچیدگی بحران شده و به نقطه ای غیرقابل حل تبدیل شده است. طوفان عزم یمن توسط عربستان سعودی و امارات متحده عربی با هدف دفاع از یک دولت “قانونی” در برابر انصارالله هدایت شد ، اما بعد از این همه سال ثابت شده است که آنها نمی توانند انصارالله را شکست دهند. تنها راه ایجاد ثبات در یمن شناخت طرف های دیگر و گشودن در مذاکراتی است که می تواند صلح را برای همه به ارمغان بیاورد. اگر هدف واقعی دستیابی به ثبات در یمن باشد ، تجربه ترکیه در لیبی ، سومالی و آذربایجان بسیار مفید خواهد بود.

مقاله Oktay به شرح نقش آینده ترکیه در شبه جزیره عربستان و محاصره عربستان در مرز جنوبی یمن می پردازد. عربستان سعودی نمی تواند این جنگ را به صورت مسالمت آمیز یا نظامی خاتمه دهد و در آینده ای نه چندان دور نیز ممکن است با دو دشمن منطقه ای ، ترکیه و ایران روبرو شود. آیا رهبری کنونی عربستان از چنین تحولاتی آگاه و آماده است؟ برای حل این مسئله چه سیاست ها و مواضعی اتخاذ می کنید؟ به ویژه پس از غروب آفتاب دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا و وخیم شدن روابط وی با اکثر گروه های منطقه ای و اسلامی و از بین رفتن افکار عمومی در جهان عرب و اسلام؟

عربستان فقط سه گزینه دارد: مذاکره با ترکیه و حل بحران ها ، حرکت به سوریه و محور مقاومت ، عادی سازی و اتحاد با رژیم صهیونیستی مانند امارات متحده عربی و تحمل پیامدهای این گزینه ها. بنابراین کدام گزینه را انتخاب می کنید؟

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا