سلامت و دانش

کنترل HIV در بحبوحه کرونا به روابت وزیر بهداشت

وزیر بهداشت با اشاره به بحران تاج ، اظهار داشت: من به عنوان وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران قول می دهم كه كمترین وقفه را در خدمات مرتبط با HIV و كیفیت و كمیت آنها در كشور ایجاد نكنم.

به گزارش مجله لوکس ، دکتر سعید نمکی وی در پیامی به مناسبت روز جهانی گفت: “امروز ، سیستم بهداشتی جهان در وضعیت غیرقابل پیش بینی و همیشه در حال تغییر است.” از یک طرف ، همه توجهات به اپیدمی کووید 19 و تأثیر آن بر سلامت ، زندگی و معیشت مردم معطوف شده است و از طرف دیگر ، خدمات بهداشتی مبتنی بر سایر رویکردهای عدالت محور تحت تأثیر قرار گرفته اند که بارزترین آن اپیدمی HIV است. اشاره کرد.

تجربه جهانی 40 سال گذشته به ما آموخته است که پاسخ به اپیدمی HIV نیاز به همبستگی جهانی و مسئولیت مشترک دارد که می تواند راهگشای ما باشد. برای این منظور ، این همبستگی و مسئولیت مشترک باید روز به روز گسترش یابد تا اطمینان حاصل شود که سیستم های بهداشتی قادر به ارائه آموزش ، پیشگیری ، دسترسی به آزمایش های تشخیصی ، داروها و سایر نیازهای ویژه افراد در معرض خطر هستند. یا لازم است که به آن دسترسی داشته باشند تا در دسترس آنها و سایر افراد باشد تا از اثرات مضر HIV بر سلامتی و معیشت مردم بکاهند و گام بسیار مهمی در بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به HIV پذیرفته شود. اگرچه تلاشهای 40 سال گذشته در این اپیدمی نتایج بزرگی به همراه داشته و موفقیتهای بزرگی به همراه داشته است ، اما باید پذیرفت که هنوز چالشهای زیادی برای توسعه سیستم بهداشت جهانی و جامعه بشری در پیش است.

برای 40 سال ، پاسخ به اپیدمی HIV درس های ارزشمندی را در زمینه رویکردهای عدالت محور و اطمینان از پاسخ موثر و مناسب به اپیدمی در اختیار ما قرار داده است. ما آموختیم که پاسخ می تواند در کشور و جهان موثر باشد ، رویکردی مبتنی بر عدالت ، اجتماع ، دانش ، آگاهانه و با در نظر گرفتن شرایط فرهنگی و عقیدتی جامعه ، اعتماد و مهربانی اتخاذ شود و آسیب پذیرترین افراد را در اولویت قرار دهد. طراحی و اجرا شده است. این پاسخی است که برای افراد آسیب پذیر ، قربانیان و خانواده های آنها برای مبارزه با ویروس و ایجاد اعتماد بین جوامع ، دولت و سایر عناصر سیستم ضروری است.

من می خواهم به همه اطلاع دهم که امسال روز جهانی ایدز برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است. آیین نامه های مربوط به پیشگیری و تبعیض افراد مبتلا به اچ آی وی توسط مقامات آگاه ، با درایت وزارت دادگستری جمهوری اسلامی ایران ، با همکاری وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تهیه و به کلیه ارائه دهندگان خدمات بهداشتی عمومی و خصوصی ابلاغ می شود.

برنامه ریزی شده است که لایحه پیشگیری و کنترل اچ آی وی به طور مشترک توسط وزیر دادگستری و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به پارلمان ارائه شود. دسترسی به کلیه خدمات پیشگیری و درمانی ، از جمله آزمایشات تشخیصی ، دارو ، خدمات پیشگیری ، خدمات کاهش آسیب ، مراقبت های بهداشت روان و توسعه آزمایشگاه های پیشرفته تشخیصی ، در دسترس این بیماران است و در سراسر کشور در دسترس است.

ما اطمینان داریم که آنچه تاکنون برای ریشه کن کردن بیماری ایدز انجام داده ایم نه تنها از اپیدمی کوید دور نشده و عقب نشینی نکرده بلکه با قوت کامل در حال پیشرفت است و دولت جمهوری اسلامی ایران بخشی از تلاش های همه جانبه آن است. انتقال این اپیدمی متوقف نشد.

مراحل انجام شده در برنامه HIV در ابتدای اپیدمی کوید 19 به شرح زیر است:

ما دستورالعمل های مربوط به درمان ، درمان و انتشار HIV را مرور کرده ایم.

ما تمام تلاش خود را کرده ایم تا حد امکان خدمات آنلاین را جایگزین خدمات شخصی کنیم. به شرطی که این برنامه به خطر نیفتد و رضایت نهایی افراد مبتلا به HIV و خانواده های آنها را فراهم کند.

مطالب آموزشی “آنچه افراد آلوده به HIV باید در مورد Covid 19 بدانند” به طور منظم از طریق شبکه های مجازی در دسترس آنها قرار گرفته است.

ارزیابی بین المللی از وخیم تر شدن بحران اچ آی وی نشان داد که 98 درصد از افراد مبتلا به اچ آی وی در مجارستان حداقل یک ماه به داروها دسترسی داشتند ، 71 درصد ماسک داشتند ، 81 درصد به محلول های ضد عفونی کننده و 91 درصد به محصولات کاهش آسیب دسترسی داشتند.

در تحقیقی که روی هزار و 276 نفر در دو شهر بزرگ تهران و اصفهان انجام شد ، فقط 26 نفر مبتلا به کوید 19 تشخیص داده شدند. اگرچه این مطالعه هنوز ادامه دارد ، اما آمار نشان می دهد که افراد مبتلا به HIV و خانواده های آنها چقدر هوشیار هستند.

خوشبختانه ، با تلاش فراوان ، یک کیت سریع تشخیص HIV در سراسر کشور در دسترس قرار گرفته است.

افزایش همکاری و هماهنگی با سازمان های بین المللی تحت نظارت سازمان ملل و بهره برداری از توانایی های علمی و فنی آنها در این دوره ، یکی از ارکان اصلی موفقیت ملی برنامه HIV است.

با این وجود ، اولین چالش برای برنامه HIV برای ما شیوع و گسترش روزافزون Covid 19 در سراسر جهان است ، که ناخواسته بسیاری از مناطق مبارزه با HIV در کشور را تحت تأثیر قرار داده است. “امیدوارم که تحت هیچ شرایطی Covid 19 برنامه HIV را تهدید نکند ، و من به عنوان وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران قول می دهم که اجازه ندهم کوچکترین وقفه ای در این خدمات در کشور و همچنین کیفیت و کمیت. “

پیام تمام شد

دکمه بازگشت به بالا