کلاهبرداری میلیاردی از ۲۰ نفر با رسید جعلی پایا/ پلیس آگاهی هشدار داد

رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری مردی که با رسیدساز جعلی پایا اقدام به کلاهبرداری از مردم کرده بود، خبر داد.

به گزارش مجله لوکس، سردار علی ولیپور گودرزی در تشریح جزئیات این خبر گفت: به دنبال وقوع کلاهبرداری‌های متعدد از شهروندان با رسیدهای جعلی پایا رسیدگی به پرونده در دستورکار کارآگاهان پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت. تحقیقات ابتدایی کارآگاهان حاکی از آن بود که مردی حدوداً ۳۰ ساله، مالباختگان را از طریق سایت خرید و فورشی اینترنتی شناسایی کرده و پس از  مراجعه به محل به عنوان  خریدار، کالا را رؤیت کرده و با توجه به بالا  بودن مبالغ اموال، باشگرد چرب زبانی تاکید داشته که پول را از طریق  شبا به حساب فروشندگان واریز خواهد کرد. این فرد در همان محل، رسید جعلی را به مالباختگان نشان داده و کالا را تحویل گرفته است.  

وی با بیان اینکه در بررسی‌های بیشتر کارآگاهان مشخص شد که متهم بیشتر گوشی‌های تلفن همراه آیفون ۱۲، آیفون ۱۳، آیفون ۱۴ و ps۵و  ps۴ و اپل واچ را با همین شیوه از مالباختگان خریداری کرده است، گفت: بررسی‌ها حاکی از آن بود که این فرد در حدود ۱۰میلیارد ریال با همین شیوه کلاهبرداری کرده است.

ولیپور گودرزی ادامه داد: با توجه به حساسیت موضوع، کارآگاهان خیلی زود وارد عمل شده و با بهره‌گیری از روش‌های علمی کشف جرم، هویت متهم را شناسایی کردند. آنان در گام بعدی با اقدامات اطلاعاتی و پایش مستمر فضای مجازی، متهم را که چندین ماه بود، متواری شده بود، در عملیاتی پلیسی که با هماهنگی مقام قضایی انجام شد، دستگیر و به مقر انتظامی منتقل کردند.  

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ با بیان اینکه در بررسی سوابق متهم، مشخص شد که وی سابقه‌دار بوده و پیش از این نیز به اتهام کلاهبرداری بازداشت شده است؛ گفت: همچنین کارآگاهان متوجه شدند که متهم با استفاده از خطوط تلفن همراه مختلف با طعمه‌های خود تماس برقرار کرده است.

وی با بیان اینکه تا کنون بیش از ۲۰ نفر از مالباختگان این کلاهبردار شناسایی شده‌اند، به بازجویی از این فرد در مقر انتظامی اشاره کرد و گفت: متهم در تحقیقات ابتدایی صراحتا به جرم کلاهبرداری از شهروندان با رسیدساز جعلی پایا اعتراف کرد. همچنین تحقیقات تکمیلی نیز نشان داد که متهم با سوءاستفاده از اعتماد مالباختگان، خود را به عنوان خریدار معرفی کرده و پس از رؤیت کالا، با توجه به بالا بودن مبالغ، اصرار به واریز وجه از طریق شبا به حساب فروشندگان کرده است. او در محل با استفاده از نرم‌افزاری در گوشی خود، رسید بانکی جعلی پرداخت را به مالباختگان نشان داده و پس از دریافت کالا متواری شده است.

ولیپور گودرزی از تشکیل پرونده برای متهم خبر داد و گفت: با صدور قرار قانونی از سوی مرجع قضائی متهم برای کشف جرائم احتمالی و شناسایی سایر شکات در اختیار کارآگاهان پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ با اشاره به این پرونده و موارد مشابهی که در گذشته وجود داشته است، به مردم هشدار داد و گفت: این پرونده به خوبی نشان می‌دهد که مجرمان سایبری دائماً در حال ابداع روش‌های جدیدی برای فریب قربانیان خود هستند. برای در امان ماندن از اینگونه کلاهبرداری‌ها، باید مراقب باشید و به هیچ وجه بدون اطمینان کامل از هویت طرف مقابل، اقدام به معامله یا واریز وجه نکنید. از مردم می خواهم که از دریافت رسیدهای بانکی چاپی خودداری کرده و تراکنش را از طریق پیامک یا اپلیکیشن بانک خود پیگیری کنند. همچنین معاملات خود را تا حد امکان حضوری انجام داده و اطلاعات بانکی خود را در اختیار هیچ فردی قرار ندهند.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل