سلامت و دانش

کشف درمانی موثر و جدید برای آسم شدید

آسم یک بیماری بسیار شایع است و ممکن است درمان شود، اما همیشه به روش‌های درمانی برای درمان آن نیاز دارید اکنون محققان کالج “ترینیتی” دوبلین دریافتند که یک مولکول ضدی می‌تواند به درمان آسم شدید بپردازد.

آسم برگرفته شده از یک واژه یونانی به معنی “نفس نفس زدن” یک بیماری بیماریی رایج مزمن مجاری هوایی است که ویژگی های آن عبارتند از علائم و عودکننده، انسداد برگشت جریان هوا و اسپاسم برونش. نشانه‌های رایج آن نیز شامل خس خس، سرفه و تنگی نفس است که به سه‌گانه آسم معروف است.

برای این بیماری آسم از ترکیبی از عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی ایجاد می‌شود. تشخیص آن معمولاً بر اساس الگوی علائم، پاسخ به درمان در طول زمان و «دَم‌سنجی» یا «اسپیرومتری» صورت می‌گیرد.

درمان علائم حاد آسم معمولاً با استفاده از داروهای استنشاقی کوتاه اثر صورت می‌گیرد. در موارد بسیار شدید ممکن است لازم باشد از کورتیکواستروئیدهای داخل وریدی ،

با استفاده از کورتیکواستروئیدهای استنشاق می توانم

.وع آسم از دهه ۱۹۷۰ به شکل قابل توجهی افزایش یافته است. در سال ۲۰۱۱، ۲۳۵ تا ۳۰۰ میلیون نفر در سطح جهان به این بیماری مبتلا بودند.

علائم تنگی نفس در بیماران به آسم، ناشی از راه‌های هوایی است. آسم اساساً فعال شدن بیش از حد از سیستم ایمنی در پاسخ به آلرژن‌هایی مانند گرد و غبار، دود، مصرف

تحقیقات گذشته پرورشی به نام “JAK1” را شناسایی کرده است که نقشی کلیدی در ایجاد پاسخهای ایمنی با منبع دادن به سلولهای ایمنی به نام “ماکروفاژها” مبنی بر شناسایی اجسام خارجی دارد. اولین روز از روز اول این امر می تواند در مواردی از شرایط، مانند بیماری «کرون»، «آرتریت روماتوئید» و «آسم» ظاهر شود و بتواند آن را به عنوان درمان های بالقوه برای این موارد در حال ظهور باشد.

اکنون پژوهشگران کالج “ترینیتی” در مطالعه جدید خود یک توانمند جک را شناسایی کرده اند که توسط خود بدن تول این مولکول به عنوان “ایتاک” (itaconate) شناخته می شود، قبلا مشخص شده است که ترمز ماکروفاژهای بیش فعال را می کشد و به عنوان یک کلید خاموش برای عمل می کند.

اکتون بولالونیا

پزشک یک مشتق از «ایتاکونات» به نام «4-OI» را روی مدل‌های موش مبتلا به آسم شدید که به درمان‌های ضدعفونی شده پاسخ نمی‌دادند، آزمایش کردند و مشخص کردند که این مولکول باعث کاهش فعال شدن «JAK1» و کاهش آن می‌شود. شدت آسم در موشها می شود.

دکتر «مارا رانتش» نویسنده اصلی مطالعه گفت: «ما امیدواریم که این داروها جدید بر روی سایت‌های پزشکی امکان‌پذیر باشد» به عنوان یک درمان کاملا جدید برای درمان آسم شدید، در جایی که نیاز به درمان‌های جدید وجود دارد، پتانسیل داشته باشند.

این تحقیق در مجله Cell Metabolism منتشر شده است.

دکمه بازگشت به بالا