عمومیکسب و کار برتر

کدام ابزار برنامه ریزی بهتر است؟ دفتر برنامه ریزی یا بولت ژورنال؟

پلنر (دفتر برنامه ریزی) و بولت ژورنال واژه هایی هستند که احتمالا با آنها آشنا هستید. ولی شاید ندانید تفاوت آن دو در چیست. زیرا هم پلنر هم بولت ژورنال ابزاری هستند که برای برنامه ریزی و رسیدن به اهداف کاربرد دارد. حال می خواهیم ببینیم تفاوت آنها در چیست و دفتر پلنر بهتر برای برنامه ریزی است یا بولت ژورنال؟

پلنر و بولت ژورنال هر دو ابزارهای مدیریت زمان و برنامه‌ریزی هستند، اما رویکردها و ساختارهای آن‌ها کمی متفاوت است. در ادامه به توضیحات بیشتری درباره هرکدام می‌پردازیم.

پلنر (Planner)

پلنر یک کتاب یا دفترچه برنامه ریزی است که به شما کمک می‌کند برنامه های روزانه، هفتگی یا ماهانه خود را بنویسید و برنامه‌ها و وظایفتان را مدیریت کنید. پلنر معمولاً دارای صفحات روزانه با تقویم و فضایی برای نوشتن وظایف و نوشته‌هاست.

می‌توانید در پلنر خود برنامه‌های روزانه، وظایف مهم، اولویت‌ها، جلسات، مناسبت‌ها و سایر فعالیت‌های روزانه خود را ثبت کنید. پلنرها علاوه بر بخش‌هایی برای هر روز، زمان بندی برای هر روز یعنی ساعت نیز دارند که باعث می شود زمان را هم درست مدیریت نماییم. پلنرها به طور معمول فضایی برای نوشتن یادداشت‌ها و فکرها نیز دارند.

بولت ژورنال (Bullet Journal)

بولت ژورنال یک سیستم سفارشی برنامه ریزی است که توسط Ryder Carroll ایجاد شده است. این سیستم بر اصول ساده‌ای مانند نمادگذاری و ساختارهای خاصی برای برنامه‌ریزی و مدیریت زمان تکیه دارد. در بولت ژورنال، شما با ساختار بولت‌ها (Bullets)، علائم، لیست‌های کوتاه، تقویم ماهانه و هفتگی و صفحات روزانه کارت (Daily Logs)، برنامه‌ریزی خود را مدیریت می‌کنید. بولت ژورنال اجازه می‌دهد تا برنامه‌ها، وظایف، یادداشت‌ها و هدف‌ها را در بخش‌های مختلفی از دفترچه جمع‌آوری و سازماندهی کنید.

انتخاب بین دفتر برنامه ریزی و بولت ژورنال وابسته به نیازها و سبک شخصی شما است. هر دو ابزار با هدف کمک به مدیریت زمان و برنامه ریزی فعالیت‌ها طراحی شده‌اند، اما رویکردهای متفاوتی دارند.

دفتر برنامه ریزی:

  1. – مناسب برای برنامه ریزی روزانه، هفتگی یا ماهانه
  2. – قالب‌های ثابت و ساختارمند را داراست که شما می‌توانید برنامه‌های روزانه، نوشته‌ها و وظایف خود را در آن ثبت کنید.
  3. – برای کسانی که به ترتیب و سازماندهی دقیق علاقه دارند، مناسب است.
  4. – می‌توانید درصدد برنامه ریزی روزانه خود بروید و وظایف را به ترتیب اولویت‌ها مرتب کنید.

بولت ژورنال:

  • – مناسب برای کسانی است که به خلاقیت و آزادی در برنامه ریزی علاقه دارند.
  • – با استفاده از نمادها، لیست ها و تصاویر می‌توانید برنامه ریزی خود را سفارشی کنید و به شکلی خلاقانه و جذاب آن را ثبت کنید.
  • – قالب‌های اولیه‌ای برای بولت ژورنال وجود دارد، اما شما می‌توانید طرح‌ها و ساختارهای مختلفی را بر اساس سبک و نیازهای خود ایجاد کنید.
  • – مناسب برای ذخیره کردن ایده‌ها، هدف‌ها، لیست وظایف و حتی یادداشت‌های روزانه.

برنامه ریزی به روش بولت ژورنال pdf | خلاصه کتاب برنامه ریزی به روش بولت ژورنال

بنابراین، اگر به سازماندهی دقیق ترجیح می‌دهید و علاقه‌مند به برنامه ریزی ساختارمند هستید، دفتر برنامه ریزی مناسب تر است. اما اگر به خلاقیت، آزادی و امکان سفارشی کردن برنامه ریزی خود علاقه دارید، بولت ژورنال برای شما مناسب تر است.

هم پلنر و هم بولت ژورنال را خودتان می توانید بسازید و یا می توانید آنها را خریداری کنید. برای خرید بولت ژورنال آماده باید به نکاتی توجه کنید. ابتدا باید ببینید به چه نوع دفتری نیاز دارید؟ نیاز است صفحات دفتر بخش های جداگانه برای روزانه، هفتگی یا ماهانه داشته باشد؟ ابعاد دفتر چقدر باشد مناسب برای شما است؟ جیبی و قابل حمل یا بزرگ؟ کیفیت کاغذ آن چطور است؟ جلد آن چقدر محکم و با دوام است؟ قیمت آن چقدر است؟ آیا قیمت آن با کیفیت و سایز و سایر ویژگی های آن متناسب است؟

حال وقتی با نکات خرید بولت ژورنال آشنا شدید باید ببینید از بین برندهای ایرانی و خارجی کدامیک مناسب شما هستند. پیشنهاد ما به شما دفتر برنامه ریزی چاپگ است. چاپگ یک برند ایرانی و بزرگترین مرکز اینترنتی فروش دفتر در ایران، تولید کننده انواع دفتر خط دار، دفتر نت، دفتر برنامه ریزی، دفتر نقاشی و… است.

کیفیت دفترهای فانتزی چاپگ بسیار بالا است زیرا کاغذی که در تولید دفتر برنامه ریزی استفاده می شود، کاغذ پارس مرغوب و درجه یک است و جلد دفترهای آن از نوع پارچه ای مقاوم و بسیار زیبا هستند. جداول و نمودارهای دفتر برنامه ریزی چاپگ، بر اساس استاندارد های جهانی می باشد، پس با استفاده از پلنر های آن می توانید به روش برنامه ریزی بهتری دست یابید و به اهداف خود در صورت داشتن تداوم برسید.

دفترهای چاپگ در ابعاد رقعی، a4، رقعی، وزیری و نیم وزیری هستند و در مدلهای سیمی و صحافی تولید می شوند. پس اگر دنبال یک دفتر برنامه ریزی شیک و جذاب هستید، بی شک پلنر چاپگ بهترین گزینه است. جلد دفترهای آن اینقدر زیبا و متنوع هستند که امکان ندارد جذب زیبایی ان نشوید.

قیمت دفتر برنامه ریزی چاپگ نیز با توجه به کیفیت بالا و ماندگاری آن، بسیار مناسب است. پس با توجه به قیمت و کیفیت و داشتن دفتر در ابعاد مختلف، اگر به دنبال خرید دفتر برنامه ریزی هستید، در خرید دفترهای فانتزی چاپگ شک نکنید و با اطمینان آن را خریداری کنید.

دکمه بازگشت به بالا