سلامت و دانش

کاهش ۴۰ درصدی فوتی‌های کرونا با اجرای طرح شهید سلیمانی

طبق گزارش شفاف دکتر محمد مهدی گویا وی افزود: برنامه بسیار ارزشمند شهید سلیمانی برای مهار اپیدمی کوید 19 و گسترش برنامه های پیشگیری از بیماری در سراسر کشور برای ما بسیار مهم است.

وی افزود: برنامه های اجرا شده در این مدت کوتاه پروژه نشان داده است که چقدر موفق بوده است ؛ در مدت زمان بسیار کوتاه و کمتر از یک ماه ، تعداد مرگ و میرهای ناشی از بیماری حدود 40 درصد کاهش یافته است.

گویا ادامه داد: همکاری نزدیک سازمان بسیج مستضعفین و نیروهای بهداشتی تاکنون نتایج ارزنده ای را برای کشور به همراه داشته است. این دوره ای است که ایالات متحده با شدیدترین ، ناعادلانه ترین و سرکوب کننده ترین مجازات ها علیه آمریکا روبرو است. بسیاری از مردم اعتقاد ندارند اجرای چنین طرحی برای ایران چقدر دشوار است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر افزود: هدف اصلی این پروژه مدیریت و کنترل اپیدمی کوید 19 با مشارکت عمومی ، همکاری بین بخشی ، بسیج و استفاده از داوطلبان محبوب است.

گویا افزود: به عنوان شاید قدیمی ترین مدیر گروه بهداشت ، بیشترین تجربه کار با بسیج را در کنترل و پیشگیری از بیماریهای عفونی داشته باشم. در ارتباط با ریشه کنی فلج اطفال برای سالهای متمادی ، با کمک نیروی مقاومت بسیج ، به خانه های مردم رفتیم و قطره فلج اطفال را برای همه افراد زیر پنج سال در تمام مناطق شهری و روستایی کشور فراهم کردیم.

وی توضیح داد: ثمرات این همکاری در سالهای اولیه به ثمر رسیده است و از سال 2000 تاکنون هیچ موردی از فلج اطفال از نوع وحشی مشاهده نشده است. ایران فقط در همسایگی دو کشور جهان یعنی افغانستان است. و پاکستان هنوز از این بیماری رنج می برد.

رئیس مرکز درمان بیماری های عفونی ادامه داد: سال گذشته توانستیم برای ریشه کن کردن سرخک از سازمان بهداشت جهانی گواهی بگیریم. این گواهینامه به این معنی است که بیش از سه سال است که هیچ موردی از سرخک و سرخچه با ما گزارش نشده است.

گویا افزود: در حالی كه یك كشور در شرق مدیترانه ، به استثنای جمهوری اسلامی ایران و دو كشور كوچك بحرین و عمان ، به چنین موفقیتی نرسیده است ، سال گذشته شیوع سرخك در اروپا و منطقه ما ادامه داشت.

وی افزود: دریافت چنین گواهی در چنین شرایطی باورنکردنی است. ما با انجام عملیات ریشه کنی سرخک در سال 2003 با واکسیناسیون 33 میلیون نفر در کمتر از یک ماه با همکاری نیروهای بهداشت و درمان و این مهم این کار مهم را انجام داده ایم. با مشارکت

گویا با اشاره به اینکه دنیا به این نتایج که نتیجه چنین مشارکتی بوده و نه فقط ایران افتخار می کند ، اظهار داشت: اکنون گام مهم بعدی را در مبارزه با بیماری کووید 19 برداشته ایم. برخلاف آنچه رسانه های بیگانه و ضدانقلاب روزانه علیه ما تظاهر و تبلیغ می کنند ، این بیماری در همه کشورهای جهان در حال شیوع است و فقط چند کشور زنده مانده اند.

وی خاطرنشان کرد: در هفته های اخیر وقوع این بیماری در کشورهای جهان کاملاً واضح و غیرقابل انکار است و شاهد موج شدیدی از این بیماری در جهان از جمله کشور خودمان بوده ایم. برخی از مطبوعات مخالف وانمود می کنند این بیماری در سراسر جهان یافت شده است و فقط ایران در Covid 19 شرکت می کند.

گویا ادامه داد: مرکز ملی تاجگذاری کشور تصمیم گرفته است تا با همکاری سازمان مبارزه با بیماریهای بسیج و با هماهنگی بین ادارات و سایر سازمانها ، با کمک افراد برای مقابله با این بیماری ، اقدام به افزایش اطلاعات کند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های عفونی گفت: “هفت راهکار برای این منظور انتخاب شده است.” اولین استراتژی افزایش نظارت بر پروتکل های بهداشتی و اجرای قانون است. استراتژی دوم افزایش تعداد آزمایشات انجام شده در مناطقی است که معتقدیم می توانیم در مبارزه با بیماری بیشترین تأثیر را داشته باشیم. مناطقی که فکر می کردیم افراد زیادی با بیماری کرونا قلب وجود دارند که هیچ علائمی ندارند یا بسیار خفیف هستند. علائمی دارند این امر به تشخیص و درمان بیماری در اسرع وقت کمک می کند و اجازه نمی دهد کسی ما را به بیمارستان منتقل کند.

وی افزود: ما به طور فعال در تلاشیم تا موارد بدون علامت و بدون علامت را شناسایی و شناسایی کنیم تا این افراد شناسایی ، مراقبت ، جداسازی و قرنطینه شوند تا بیماری به دیگران ، به ویژه سایر اعضای خانواده یا کارکنان منتقل نشود.

رئیس مرکز بیماری های عفونی ادامه داد: طرح شهید سلیمانی از طریق آموزش و اطلاع رسانی ، نظارت هوشمند بر بیمار در مناطقی که تعداد مظنونان کوید 19 بیشتر است و از ترافیک بالاتری برخوردار هستند ، اجرا می شود.

گویا افزود: استراتژی بعدی پروژه آموزش ، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی است. Covid 19 زندگی افراد و جوامع را تغییر داده است. با نگاهی به سال گذشته ، بسیاری از نگرش ها ، رفتارها و عادت های ما تغییر کرده است. بسیاری از این تغییرات می توانند سالها یا حتی یک عمر ادامه داشته باشند.

وی گفت: “استراتژی بعدی حمایت از گروه های آسیب پذیر است.” همکاری سه جانبه بین وزارت بهداشت ، بسیج و داوطلبان مردمی منجر به این واقعیت شده است که بعید است آنها بخاطر یک بیماری زمینه ای یا مشکل دیگری به ویژه افراد مسن بتوانند به مراکز درمانی مراجعه کنند و خدمات آنها را ارائه دهند. در این استراتژی ، ما خدمات را به محیط زیست وارد می کنیم و شروع به مدیریت و جلوگیری از Covid 19 می کنیم.

گویا افزود: “راهکار ششم ما ایجاد مجموعه ای از محدودیت ها با مشاركت خود مردم است ، به این معنی كه مردم باید باور كنند كه این محدودیت ها برای سلامتی خود ، خانواده و افرادی كه با آنها زندگی می كنند اعمال می شود.”

رئیس مرکز درمان بیماری های عفونی ادامه داد: “وقتی آنها می گویند شما در تعطیلات به مسافرت نمی روید یا در شب یلدا پریود نیستید ، باید ابتدا افراد را توجیه کنیم تا همکاری کنند. یکی از مهمترین راهکارها این بود که محدودیتها برای مردم هدفمندتر و معتبرتر شود.

وی افزود: آخرین راهکار درمان سرپایی و جلوگیری از مراجعه بیهوده بیماران به مراکز درمانی و بیمارستان ها است. برای افرادی که به خدمات پیشرفته بیمارستانی نیاز ندارند و نمی توان آنها را در خانه معالجه کرد ، ما در مراکز خدمات تخصصی خدمات ارائه می دهیم. به عنوان مثال ، فردی از بیماری رنج می برد و علاوه بر دارو به اکسیژن نیز نیاز دارد. بنابراین ، فقط برای تأمین نیاز اکسیژن خود به بیمارستان مراجعه نکنید.

گویا افزود كه به من مأموریت داده شد كه به مناطق سه كشور از جمله كردستان ، كرمانشاه ، ایلام و همدان در بخش غربی كشور مراجعه كنم و فعالیتهای فعلی پروژه شهید سلیمانی را مشاهده كنم.

وی افزود: هماهنگی بین نیروهای بهداشتی ، دانشگاههای علوم پزشکی ، هلال احمر و بسیج در این استانها با حمایت خوب دولتها به خوبی توسعه یافته است. در بخش غربی کشور ، سازمانها و دولتهای مختلف صحنه را به صحنه آورده اند و به خوبی طرح را اجرا می کنند.

گویا گفت: “اوضاع بهتر از آنچه كه تصور می كردیم پیش رفت.” تقسیم وظایف به خوبی انجام شد و هیچ مشکلی از نظر فنی وجود نداشت. در اجرای پروژه ، تهیه برخی تجهیزات آزمایشگاهی و توزیع بودجه فقط مشکلاتی وجود داشت. فرآیندهای مراقبت های سرپایی را می توان به خوبی تعریف کرد و با شاخص های تعیین شده ، استان های غربی کشور در حال حاضر به بسیاری از اهداف خود رسیده اند.

گویا افزود که نتایج برخی از شاخص ها به مرور زمان بدست می آید. اما تشخیص زودرس سرپایی و زودرس بیماری در این دامنه ها چهار برابر شده است و ما به دنبال آن هستیم.

وی افزود: طبیعتاً اگر آزمایشات در مقیاس وسیع انجام شود ، تعداد تشخیص سرپایی افزایش یافته و مراجعه به مراکز درمانی کاهش می یابد. کشف سرپایی به معنای شیوع بیماری نیست بلکه فعالیت موثر همکاران ما را نشان می دهد که قبلاً قادر به شناسایی بیماران بودند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های عفونی ادامه داد: یک شاخص بسیار مهم میزان مرگ و میر است که در سراسر کشور حدود 40 درصد کاهش یافته است و استان های غربی (منطقه 3) کمترین میزان مرگ و میر را به دلیل Covid 19 دارند ؛ در 10 روز گذشته در برخی از استان ها این تعداد حتی به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد.

به گفته معاون روابط عمومی در Payat ، وی گفت: “ما امیدواریم که برنامه شهید سلیمانی نیز به همین منوال پیش برود و روزی فرا برسد که در آینده ای نه چندان دور اعلام کنیم که مرگ و میرها به حد قابل قبولی رسیده اند و بیماری کاملاً تحت کنترل است. “

دکمه بازگشت به بالا