اجتماعی

کاهش «طلاق توافقی» و افزایش «طلاق یکطرفه» در تهران

 معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران از کاهش ۴۱ درصدی طلاق توافقی در شهر تهران خبر داد.

ابوالفضل نیکوکار در گفت‌وگو با مجله لوکس با بیان اینکه طلاق، آهنگی رو به رشد داشته و توجه کارشناسان را به خود معطوف کرده است، گفت: به دلیل نگرانی‌ها از رشد سریع طلاق و تحول در شیوه‌های طلاق و فقدان مکانیزم‌هایی که به کاهش طلاق یا کم کردن پیامدهای مخاطره آمیز آن بیانجامد، در سال‌های اخیر کنترل و کاهش آسیب‌های طلاق یکی از اولویت‌های معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم داگستری استان تهران بوده است.

این مقام قضایی افزود: افزایش طلاق در جامعه علل متفاوتی از جمله فقر، بیکاری، اعتیاد، ضعف فرهنگی، عدم مهارت‌های زندگی، فضای مجازی و … دارد و آسیب های متعددی از جمله گسستگی خانواده و آسیب های ناشی از فرزندان طلاق را به همراه خواهد داشت. 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران با اشاره به ارائه خدمات مشاوره مطلوب در پیشگیری از طلاق گفت: مطابق ماده ۱۶ قانون حمایت از خانواده مراکز مشاوره خانواده در معیت دادگاه‌های خانواده استان تهران از سال ۱۴۰۱ ایجاد شده که در سال ۱۴۰۲ بر اساس خوداظهاری مدیران مراکز مشاوره خانواده تعداد ۳۷۶۰ مورد جهت مشاوره ارجاع شده‌اند که تعداد ۹۱۲ مورد منجر به صلح و سازش شده است. 

نیکوکار افزود: میزان صلح و سازش زوجین متقاضی طلاق در سال ۱۴۰۲ افزایش چشم گیری داشته و به بیش از 25 درصد رسیده است که در مقایسه با سال گذشته حدود ۵ درصد افزایش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ طلاق توافقی ۴ درصد کاهش و در سال ۱۴۰۲ میزان طلاق توافقی ۴۱ درصد کاهش داشته است و متاسفانه افراد به طلاق یکطرفه از سوی زوج یا زوجه روی آورده‌اند که آمارهای افزایشی نگران کننده است.

نیکوکار یاد آور شد: طلاق یک آسیب اجتماعی تلقی می‌شود که ریشـه در تغییـر و تحــولات گوناگـون اجتماعـی، فرهنگی، زیستـی دارد. 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران بیان کرد:طـلاق به عنـوان یک مسئـله اجـتماعی که در برگیرنده انحلال قانونـی ازدواج و جدایـی زن و شوهر است و به لحاظ تاثیرات گسترده در روند رشد جمعیت و همچنین دگرگونی ساختار خانواده حائز اهمیت است.

انتهای پیام 

دکمه بازگشت به بالا