اقتصادیعمومیکسب و کار برتر

کاربرد پودر سنگ در ساختمان

خواص و کاربرد پودر سنگ در بتن

 پودر میکرونیزه کربنات به عنوان یک افزودنی رایج و مفید شناخته می شود. جایگزین کردن پودر سنگ (پودر سنگ آهك) بجای بخشی از مواد اولیه در تولید بتن به این دلیل است که یک ماده معدنی ارزان قیمت و در دسترس می باشد. استفاده از پودر سنگ در بتن دارای مزایای زیادی است از جمله اینکه سبب افزایش مقاومت فشاری بتن و بهینه سازی ترکیب آن خواهد شد.

بر طبق آزمایشات صورت گرفته ، جایگزین کردن پودر سنگ اهک به جای شن و ماسه در بتن ، ویژگی های مکانیکی بتن را بهبود می بخشد. افزودن پودر سنگ آهک (کربنات کلسیم) به بتن می تواند تاثیرات متفاوتی داشته باشد در ترکیب سیمان و آب ، با افزودن خاک سنگ می توانیم مقاومت فشاری بتن را افزایش دهیم. در صورت ترکیب نمودن پودر با بتن می توان مقاومت آن را برای استفاده در دیوار های باربر ، کف سازی و ستون ها بهبود بخشید. همچنین ویژگی ضد آب آهک ، نفوذ آب به کف زمین و دیواره های سازه را کاهش می دهد. پودر سنگ مقاومت بتن را در برابر هوازدگی ، ساییدگی و ترک خوردن افزایش خواهد داد.

مزایای استفاده از خاک سنگ در بتن

قیمت پودر کربنات کلسیم: مصرف خاک سنگ در بتن باید به میزان مشخصی باشد و اگر بیش از حد استفاده شود می تواند نتیجه عکس داشته باشد. طبق آزمایشات انجام شده ، در صورت کاربرد 15 درصد پودر سنگ در بتن می تواند مقاومت فشاری بتن را پس از خشک شدن افزایش دهد. برخی مزایای استفاده از خاک سنگ در بتن ریزی به شرح زیر است:

  • کاهش هزینه تولید بتن به دلیل ارزان قیمت بودن  پودر میکرونیزه باریت
  • کاهش جلوگیری از ترک خوردگی بتن بعد از خشک شدن آن
  • افزایش مقاومت بتن در برابر رطوبت (بخصوص در مناطق مرطوب) به علت خاصیت ضد آب آهک
  • افزایش مقاومت فشاری بتن در اثر افزودن 15 درصد پودر سنگ به آن
  • بهبود خاصیت الاستیسیته بتن در زمان بتن ریزی

 نسبت مصرف پودر سنگ در بتن

نسبت استفاده از پودر کربنات کلسیم در بتن بستگی به شرایط استفاده دارد. نسبت ترکیب کردن آهک در این بتن تقریبا شبیه به آماده سازی است. ملات باتارد از ترکیب پودر سنگ آهک ، سیمان و ماسه تهیه می شود و رایج ترین نسبت اختلاط آن به صورت 6-1-1 است یعنی مقدار وزنی آهک با سیمان برابر بوده ولی مقدار ماسه 6 برابر بیشتر از آن می باشد.

البته در شرایط مختلف می توان این نسبت را تغییر داد اما همیشه باید میزان ماسه ، حداقل 3 برابر بیشتر از پودر سنگ باشد. اگر ساخت و ساز در محلی بسیار مرطوب انجام می شود (مثلا در زیر سازی کانال های آب) ، می توان از 2 برابر آهک نسبت به سیمان در تهیه بتن استفاده نمود تا خاصیت ضد آب آن افزایش یابد.

پودر سنگ چیست و چه کاربردی در ساخت و ساز دارد؟

پودر سنگ یا خاک سنگ از کوبیدن سنگ های معدنی مختلف مثل سنگ آهک ، سنگ کربنات کلسیم ، تراورتن ، سنگ مرمر و … تولید می شود. پودر سنگ یک ماده فیلر (پر کننده) ارزان قیمت و فراوان می باشد. استفاده از این محصول در امور ساختمانی مزایایی دارد. از آن در تهیه ملات باتارد ، افزایش چسبندگی قیر ، تهیه مخلوط سفید یا سیاه ، تهیه نمای ساختمان ها و زیر سازی جاده ها استفاده می شود

انواع خاک سنگ

پودر خاک سنگ را می توان از سه جنبه تقسیم بندی نمود. اولا بر این اساس که از چه نوع سنگی تولید شده ، ثانیا درجه کیفیت و ثالثا منطقه تولید آن کجا باشد. بر همین اساس می توان موارد زیر را نام برد:

خاک سنگ کربنات کلسیم
خاک سنگ سفید و رنگی
پودر سنگ سوپر و معمولی
پودر سنگ جوشقان
پودر سنگ الیگودرز
پودر سنگ قم
آرد سنگ مرداب (مردار سنگ)

از این ماده می‌توان در صنایع گوناگون استفاده کرد. در ادامه این مقاله از به برخی از مهم‌ترین کاربردهای پودر یا خاک سنگ اشاره می‌کنیم.

انواع پودر سنگ | پودر سنگ برای عرق

کاربرد در صنایع ساختمانی

بیشترین کاربرد خاک سنگ، در صنعت ساختمان‌سازی است. این ماده با دیگر مصالح ساختمانی مانند ، سیمان و سیمان سفید ترکیب می‌شود و به دلیل چسبندگی زیادی که دارد، باعث افزایش مقاومت و استحکام سازه می‌شود. همچنین از ترک خوردن سیمان بعد از خشک شدن نیز جلوگیری می‌کند.

پودر سنگ تولیدشده از سنگ‌هایی مانند مرمر دارای درجه خلوص بالاتری هستند و از آن برای مصارف صنعتی استفاده می‌شود.

کاربردهای صنعتی پودر سنگ

خاک سنگ کاربردهای صنعتی بسیاری دارد. یکی از کاربردهای خاک سنگ استفاده از آن به‌عنوان پرکن برای تولید کاشی، سرامیک و بتن است. همچنین خاک‌سنگ کربنات کلسیم در ساخت گاز دی‌اکسید کربن خوراکی که در تولید نوشابه‌های گازدار کاربرد دارد، مورداستفاده قرار می‌گیرد. دیگر محصولات فرآوری شده این ماده آهک است. برای استفاده از خاک سنگ ابتدا سنگ به‌وسیله فک‌های کوبشی قدرتمند کوبیده و پودر می‌شود سپس این پودر به‌صورت دانه‌بندی شده درمی‌آید که دارای بالاترین کیفیت است.
در صنایع گوناگون خاک سنگ با سیمان مخلوط می‌شود. این کار از دهه‌های پیش در جهان آغاز شده است، زیرا از آلودگی محیط‌ زیست جلوگیری می‌کند و نرخ نهایی تولید بتن را نیز کاهش می‌دهد. ضمن اینکه باعث افزایش مقاومت نهایی بتن می‌شود. از آنجا که در ایران معادن سنگ زیادی وجود دارد، تولید خاک سنگ نیز رونق زیادی دارد و به‌راحتی می‌توان این ماده ارزشمند را از سنگ‌ تولید کرد.

کاربرد خاک سنگ در مجسمه‌سازی

یکی از کاربردهای پودر سنگ برای تولید آثار هنری است. این ماده برخلاف سیمان بعد از خشک شدن ترک برنمی‌دارد، ازاین‌رو یک ماده مناسب برای ساخت آثار هنری زیبا به‌شمار می‌رود.

خمیر سنگ انعطاف‌پذیری خوبی برای تغییر شکل دارد. از خمیر سنگ برای مجسمه‌سازی، گل‌سازی و انواع تابلوهای نقش‌برجسته می‌توان استفاده کرد. اما ماده اصلی تشکیل‌دهنده خمیر سنگ همان آرد سنگ است.

این ماده نقش حجم‌دهنده و قوام‌بخش را در صنایع هنری نقش‌برجسته برعهده دارد. برای مجسمه‌سازی به‌طور معمول از پودرهای سفید استفاده می‌کنند و سپس با اضافه کردن مواد رنگی به خمیر سنگ، رنگ موردنظر را به‌دست می‌آورند اما استفاده از پودرهای رنگی تولید رنگ موردنظر را کمی مشکل‌تر می‌کند.
نرخ ارزان این ماده و کیفیت خوب آن باعث شده است به یک ماده اصلی برای تولید ماده پوشش‌دهنده بوم‌های نقاشی با نام گریس آکریلیک تبدیل شود. همچنین از آن برای تولید پلاستر و ترمیم و بازسازی آثار هنری استفاده می‌شود.

برخی از نقاشان از این ماده برای تقویت پاستل‌های روغنی استفاده می‌کنند. خاک‌سنگ‌های ویژه نقاشی در کیسه‌های یک کیلوگرمی به فروش می‌رسد.

دیگر کاربردهای خاک سنگ

علاوه بر موارد یاد ‌شده، کاربردهای دیگری نیز برای خاک سنگ می‌توان برشمرد که عبارتند از:

– پاشش روی قیرگونی‌کاری
-دوغاب‌دهی سنگ، کاشی و سرامیک با مخلوط آرد سنگ و سیمان سفید
– استفاده از سنگ نمره، آرد سنگ و سیمان سفید در نمای ساختمان
– حجم‌دهنده و اتصال‌دهنده ذرات برای آسفالت جاده‌ها
– ماده گدازآور در کوره‌های انفجاری برای تولید سرباره مذاب
– تصفیه فاضلاب‌های شهری به دلیل ویژگی‌های میکروب‌کشی و ضدعفونی‌کننده
– دارای خاصیت ضداسیدی برای باز کردن راه فاضلاب‌ها
– اصلاح خاک‌های اسیدی در کشاورزی با افزایش PH خاک مناسب برای رشد گیاهان

تولید پودر سنگ

انواع متنوعی از سنگهای موجود در معادن را می‌توان به منظور تولید خاک سنگ کوبش کرد. هر نوع پودر خاک سنگ دارای ویژگی ها و کاربردهای متفاوتی است. در واحدهای تولیدی تجارت سعی شده انواع مختلف پودرسنگ تولید شود و در اختیار متقاضیان این محصول قرار بگیرد

دکمه بازگشت به بالا