چگونه خانه خود را هوشمند کنیم

مطمئناً همگی به دنبال یک زندگی راحت و هوشمند هستیم، یک زندگی‌ که تمامی امور روتین و پیچیده آن را به صورت خودکار و با یک کلیک یا یک تاچ ساده مدیریت کنیم. خوشبختانه امروزه این امر به واسطه سیستم‌های هوشمندسازی و با کمک اینترنت اشیاء امکان پذیر شده است. ما می‌توانیم خانه خود را هوشمند کنیم و قدم به زندگی مدرنی که همیشه در فیلم‌ها می‌دیدم برداریم. در این نوشتار همه چیز درباره خانه هوشمند و فرآیندهای هوشمند سازی خانه را می‌خوانیم و خواهیم دید که چرا باید کم کم خانه‌های خود را هوشمند کنیم.

خانه هوشمند چیست؟

خانه هوشمند مکانی است که از دستگاه‌های متصل به اینترنت مانند حسگرها، دوربین‌ها و سایر وسایل برای خودکارسازی و کنترل جنبه‌های مختلف زندگی روزمره استفاده می‌کند. این دستگاه‌ها اغلب به گونه‌ای طراحی می‌شوند که قابلیت همکاری با هم را داشته باشند و می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند تا وظایف را به طور خودکار یا در پاسخ به ورودی کاربر انجام دهند. برای هوشمدسازی خانه معمولاً از یک هاب یا کنترل‌کننده مرکزی، مانند برنامه تلفن هوشمند یا دستیار فعال صوتی، برای مدیریت و کنترل دستگاه‌های مختلف متصل استفاده می‌کنند. این هاب به کاربران این امکان را می‌دهد که نور، دما، امنیت، سرگرمی و سایر سیستم‌های خانه خود را از یک مکان، چه در خانه یا خارج از خانه، نظارت و کنترل کنند.

هدف اصلی هوشمند سازی خانه‌ها چیست؟

هدف یک خانه هوشمند ساده سازی و تسهیل زندگی روزمره، بهبود بهره وری انرژی، ارائه امنیت بیشتر و به طور کلی افزایش راحتی ساکنان آن است. شما می‌توانید با کمک وسایل یک خانه هوشمند، انواع مختلفی از سناریوها را متناسب با نیاز و ترجیح خود پیاده سازی کنید و این سناریوها زندگی را برای شما ساده‌تر و بهتر خواهند کرد. به عنوان مثال شما می‌توانید برای تایم خواب یک سناریو خاص طراحی کنید. سناریوی خواب در یک خانه مدرن خودکار، به شما این امکان را می‌دهد که قبل از خواب، تنظیمات مختلفی را برای خوابیدن در محیطی آرام و راحت تنظیم کنید. برای مثال، می‌توانید دمای اتاق را به صورت دلخواه تنظیم کنید، روشنایی اتاق را به حداقل برسانید و با صدای آرام موسیقی یا صدای طبیعت، خود را به خواب ببرید.

مزایای خانه هوشمند چیست؟

داشتن یک خانه هوشمند مزایای متعددی دارد. و در ما فقط به مهم‌ترین مزیت‌های شناخته شده این خانه اشاره‌ای مختصر خواهید کرد: افزایش راحتی و آسایش ساکنان یکی از مزایای هوشمند سازی خانه راحتی و حس آرامشی است که ارائه می‌دهد. با یک خانه هوشمند، می‌توانید دستگاه‌ها و سیستم‌های مختلف را از یک اپلیکیشن هوشمند واحد کنترل کنید، چه در خانه باشید و چه خارج از خانه اینکار برای شما امکان پذیر است. مثلا هرجا که باشید می‌توانید ترموستات خود را تنظیم کنید، چراغ‌ها را خاموش کنید و دوربین‌های امنیتی را با چند ضربه بر روی تلفن هوشمند خود یا با استفاده از دستیار صوتی نظارت کنید.

بهره وری انرژی خانه‌های هوشمند می‌توانند به کاهش مصرف انرژی و صرفه جویی در هزینه در قبوض آب و برق کمک کنند. به عنوان مثال، ترموستات‌های هوشمند می‌توانند به طور خودکار دما را بر اساس ترجیحات و برنامه روزانه شما تنظیم کنند، که این مساله می‌تواند به کاهش هزینه‌های گرمایش و سرمایش کمک کند. سیستم‌های روشنایی هوشمند را می‌توان طوری برنامه‌ریزی کرد که وقتی کسی در اتاق نیست خاموش شود و اتلاف انرژی را کاهش دهد. ارائه امنیت پیشرفته یک خانه هوشمند می‌تواند ویژگی‌های امنیتی پیشرفته‌تری مانند قفل‌های هوشمند، دوربین‌های نظارتی درب و پنجره، و حسگرهای حرکتی را ارائه دهد. این امکانات می‌توانند مالکان خانه را از تهدیدات احتمالی آگاه کنند و دسترسی از راه دور به فیدهای ویدیویی و سایر داده‌های نظارتی را فراهم کنند. امنیت بالای خانه‌های هوشمند می‌تواند به صاحبان خانه آرامش خاطر بدهد و به جلوگیری از تهدید مزاحمان احتمالی کمک کند.

دارای انواع امکانات سرگرم کننده خانه‌های هوشمند همچنین می‌توانند ویژگی‌های سرگرمی پیشرفته‌تری مانند تلویزیون‌های هوشمند، سیستم‌های صوتی و سرویس‌های پخش را ارائه دهند که می‌توان آن‌ها را کنترل کرد و مطابق با اولویت‌های فردی تنظیم کرد. قابلیت سفارشی سازی فوق العاده خانه‌های هوشمند را می‌توان برای رفع نیازهای افراد دارای معلولیت یا مشکلات حرکتی نیز سفارشی کرد. به عنوان مثال، قفل‌ها و چراغ‌های هوشمند درب را می‌توان طوری برنامه‌ریزی کرد که به فرمان‌های صوتی یا کنترل‌های از راه دور پاسخ دهند و حرکت افراد با تحرک محدود را در خانه‌هایشان آسان‌تر کند. به طور کلی، خانه‌های هوشمند طیف وسیعی از مزایایی را ارائه می‌دهند که می‌توانند زندگی روزمره را راحت‌تر، کارآمدتر و ایمن‌تر کنند.

خانه هوشمند چگونه کار می‌کنند؟

هنگامی‌که سیستم‌های خانه هوشمند به عنوان یک آپشن شروع به‌کار کرده‌بودند، پاسخ به این سوال کمی گنگ و مبهم بود. اما پس از ورود شرکت‌های بزرگ به این صنعت، این شرکت‌ها درک این سیستم و تکنولوژی مورد نیاز آن را برای همه آسان تر کردند. حالا، فقط سه چیز برای تبدیل یک خانه معمولی به یک خانه هوشمند نیاز است.

  1. اتصال وای‌فای
  2. لوازم خانگی هوشمند (یا دستگاه‌های هوشمند)
  3. سیستم اسمارت هوم برای مدیریت، مانیتورینگ و کنترل این دستگاه‌های هوشمند

دستگاه هوشمند چیست؟

دستگاه هوشمند یا اسمارت دیوایس، نام هر وسیله الکترونیکی‌ است که می‌‌تواند به سیستم خانه هوشمند شما متصل شود، با سایر دستگاه‌ها تعامل داشته باشد و بتواند به تنهایی تصمیماتی را اتخاذ کند. تلویزیون، اجاق گاز، سیستم‌های هشدار دهنده، زنگ‌ها، درب گاراژ و استریو، نمونه‌هایی از دستگاه‌های هوشمند هستند. اسمارت دیوایس‌ها را می‌توان به صورت جداگانه و به مرور خریداری کرد و این امر باعث می‌شود به آرامی، خانه خود را به یک خانه هوشمند تبدیل کنید.

سیستم اسمارت هوم چیست؟

سیستم اسمارت هوم به نوعی “مرکز” خانه هوشمند شماست. این سیستم از طریق یک دستگاه دیواری یا نرم افزاری که از طریق اینترنت قابل دسترسی است، اطلاعات مختص به هر یک از دستگاه ها یا لوازم هوشمند را جمع آوری می‌کند و به کاربر امکان می‌دهد که همه دستگاه‌های خود را در یک مکان ثابت، کنترل کند. از آنجایی که بازار خانه‌های هوشمند هنوز در حال ظهور است، چندین گزینه مختلف برای این سیستم‌ها که به آن هاب‌های اتوماسیون خانه گفته می‌شود، وجود دارد که اکثر آنها فقط با سیستم‌های خاص خود سازگار هستند. بنابراین قبل از خرید، از سازگاری هاب و دیوایس خود مطمئن شوید. برای اینکه یک خانه هوشمند داشته باشید، چند کار وجود دارد که باید همه‌ی آنها رو انجام دهید تا خانه آماده اتصال به لوازم خانگی و دستگاه‌های هوشمند جدیدآماده شود.

هزینه هوشمند سازی چقدر است؟

هزینه هوشمند سازی یک خانه با کنترل از راه دور مهراد کیت ، بستگی به عوامل متعددی دارد و به اینکه شما دوست دارید چه امکاناتی خانه هوشمند شما داشته باشد، هزینه هوشمند سازی علاوه بر تعداد و امکانات دستگاه بستگی داره به مارک و مدل دستگاه نیز بستگی دار. به عنوان مثل خرید یک ترموستات ایرانی هزینه‌ای حدود 400 هزارتومان دارد (درسال 1400) ولی برای خرید یک ترموستات خارجی باید بیشتر هزینه کنید .

خروج از نسخه موبایل