چند قدم تا زندگی در سیاره “زهره” مانده است؟

چند قدم تا زندگی در سیاره "زهره" مانده است؟

به نقل از طبیعتلئوناردو تستی ، ستاره شناس در رصدخانه گارچینگ جنوب اروپا در آلمان گفت: “اکنون که فسفین را پیدا کردیم ، باید بفهمیم که آیا این نشان از حیات دارد یا نه؟”

در 14 سپتامبر ، دانشمندان اعلام کردند که فسفین با استفاده از آرایه بزرگ آتاکاما در شیلی و تلسکوپ جیمز کلرک مکسول در هاوایی ، حدود 55 کیلومتری سطح ناهید ، در جو ونوس پیدا شده است. داده های رادیویی نشان می دهد که نور در طول موج های میلی متر جذب می شود ، که مربوط به غلظت فسفین جوی 20 ppm است.

متخصصان نجوم ، فسفین (ترکیبی سمی از هیدروژن و فسفر) را به عنوان علامت احتمالی حیات در سایر سیارات شناسایی کرده اند. جالب است بدانید که فسفین توسط برخی موجودات روی زمین نیز تولید می شود.

کلارا سوزا-سیلوا ، اخترفیزیکدان مولکولی در انستیتوی فناوری ماساچوست در کمبریج و یکی از نویسندگان مطالعه تشخیص فسفین ، گفت: “خوشبختانه عمر بی هوازی فسفین کاملاً تولید می شود.” اما این گاز باید در جو سخت و اسیدی زهره تجزیه شود.

این امر محققان را به این نتیجه رساند که دوباره پر کردن گاز باید مکانیسمی باشد که تولید بیولوژیکی ناشناخته یا فرآیند شیمیایی را پیشنهاد می کند که دانشمندان هنوز توضیح نداده اند. محققان به طور آزمایشی پیشنهاد کردند که در بخشی از جو که فسفین وجود دارد – جدا از فشار و دمای سوزان سطح سیاره – برخی از میکروب ها ممکن است در هوا زنده بمانند.

قبل از بررسی جدی این احتمال ، دانشمندان مشتاق اطمینان از وجود فسفین در ونوس هستند ، زیرا برخی از محققان هنوز مشکوک و قانع کننده نیستند.

متیو پاسک ، شیمی دان کمپینگ از دانشگاه فلوریدا جنوبی در تامپا ، گفت: “این شک و تردید تا حدی به این دلیل است که محققان فقط یک خط جذب فسفین را در داده های خود شناسایی کردند ، بنابراین سایر محققان باید این موضوع را تأیید کنند.” کردن

ستاره شناسان اکنون امیدوارند که با دوربین های شکاری دیگر روی زمین این موضوع را ردیابی کنند. جیسون دیتمن ، دانشمند سیاره ای در موسسه فناوری ماساچوست که مشاهدات خود را با همکاری سوزا-سیلوا برنامه ریزی می کند ، گفت: “ما از دو ابزار استفاده خواهیم کرد.” یکی از این دستگاه ها در تلسکوپ مادون قرمز هاوایی ناسا یافت می شود. دستگاه دیگر رصدخانه مادون قرمز استراتوسفر ناسا است.

رصدخانه استراتوسفر مادون قرمز ، معروف به SOFIA ، نام رصدخانه هوایی است. این رصدخانه متعلق به مراکز هواپیمایی آلمان و ناسا مجهز به هواپیمای بوئینگ 747 SP و مجهز به بازتابنده 2.5 متری است که قصد دارد آسمان را در محدوده 1-65 میکرومتر رصد کند.

مشاهدات در طیف های مادون قرمز و سایر طیف ها به دانشمندان اجازه می دهد تا سایر خطوط جذب مربوط به فسفین را جستجو کرده و راه های موجود را پیدا کنند. آنها همچنین می توانند اطلاعات بیشتری در مورد محل یافتن فسفین و چگونگی تغییر سطح آن در طی روزها و هفته ها ارائه دهند. دیتمن و سایر محققان امیدوار بودند که در ماه ژوئیه سال 2020 زهره را ببینند ، اما شیوع ویروس کرونا آن را به تأخیر انداخت.

دیتمن گفت: “ما امیدواریم كه در آینده اطلاعات جدیدی بدست آوریم.”

دانشمندان علاوه بر مطالعه زمین ، برای کشف سیارات دیگر نیز بسیار تلاش کرده اند. قرار است در ماه های آینده سه مأموریت در نزدیکی ونوس پرواز کنند. این مأموریت ها شامل فضاپیمای BepiColombo آژانس فضایی اروپا (ESA) و آژانس فضایی ژاپن در حال گردش به دور عطارد و همچنین مدارگرد خورشیدی آژانس فضایی اروپا و مدارگرد خورشیدی پارکر ناسا است. آنها خواهند بود.

مشاهدات این فضاپیما مفید است زیرا محدود به جو زمین نیست. اما لازم به ذکر است که این کاوشگرها برای مشاهده سیاره هایی مانند عطارد یا سطح خورشید طراحی شده اند ، بنابراین مشخص نیست که آیا آنها به اندازه کافی حساس هستند که بتوانند فسفین را در جو ونوس تشخیص دهند.

Bipolombo شانس زیادی برای استفاده از ابزار مادون قرمز خود برای تشخیص گاز در یک پرواز در نزدیکی ماه اکتبر و بیشتر اوت آینده ندارد. کاوشگر خورشیدی پارکر همچنین ممکن است بتواند این گاز را با دستگاهی که برای بررسی ذرات خورشید طراحی شده است ، تشخیص دهد.

نور رئوفی ، اخترفیزیکدان آزمایشگاه فیزیک کاربردی در دانشگاه جان هاپکینز در مریلند ، که دانشمندی در پروژه مأموریت پارکر است ، گفت: “بعید است ، اما من کاملاً آن را رد نمی کنم.”

یک سفینه فضایی در حال چرخش در حال چرخش ونوس است و این کاوشگر Akatsuki یا Venus Weather Probe یا Planet-C است ، یک سفینه فضایی است که توسط آژانس اکتشاف هوافضا ژاپن برای مطالعه جو ونوس در مدار است.

کاوشگر ژاپنی در سال 2015 وارد مدار ناهید شد و اکنون در حال بررسی وضعیت هوا در ناهید و به دنبال آتشفشان است. اگرچه این کاوشگر ابزار دقیق لازم برای تشخیص مستقیم فسفین را ندارد ، اما می تواند از راه های دیگر به دانشمندان کمک کند.

تاکهیکو ساتو ، آژانس اکتشاف هوافضا و دانشمند پروژه ژاپن گفت: “جو و ابر سنگ بناهای اساسی زندگی هستند.” ما می توانیم اطلاعاتی در مورد آن ارائه دهیم.

مباحث امیدوارکننده تر احتمالاً مأموریتهای در دست توسعه است که می تواند برای شناسایی بهتر فسفین مورد استفاده قرار گیرد. ه کشف هلبرت ، یکی از اعضای مرکز تحقیقات فضایی آلمان که عضو تیم کلمبو در پکن است ، گفت که این کشف توسعه چنین مأموریت هایی را در اسرع وقت تأیید می کند.

سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) دارای مدار ناهید موسوم به “شوکرایان -1” است که قرار است در سال 2025 پرتاب شود. سازمان تحقیقات فضایی هند به درخواست مجله Nature برای اظهارنظر در مورد برنامه های خود برای زهره پاسخ نداده است. اما سانجی لیمائی ، دانشمند سیاره ای در دانشگاه ویسکانسین-مدیسون ، گفت که سازمان فضایی هند وقت کافی برای بررسی ابزارهای خود دارد. از دست دادن این فرصت اشتباه بزرگی است.

ایالات متحده و اروپا همچنین در حال بررسی ماموریت هایی به ناهید هستند که می توانند اطلاعات مفیدی در مورد زیستگاه این سیاره ارائه دهند یا حتی به طور مستقیم به دنبال نشانه های زندگی باشند.

سو اسمرکار ، محقق ارشد موتور جت ناسا و مأموریت VERITAS پیشنهادی ناسا که علائم حیاتی را کنترل می کند ، گفت: “Viritas صدها کیلوگرم وزن پرتاب اضافی دارد که ناسا می تواند از آن استفاده کند.” از آن برای ساخت سفینه های کمکی کمکی استفاده کنید که برای این منظور طراحی شده اند.

“VERITAS” به معنی “انتشار ونوس ، رادیولوژی ، تداخل سنجی راداری کامپوزیت کامپوزیت ، توپوگرافی و اسپکتروسکوپی” است. توانایی انتشار یا انتشار ماده ، توانایی انتشار تابش از طریق سطح یک جسم است. این توانایی تابشی خاصیت ماده ای است که نسبت انرژی تابش شده از ماده را به انرژی تابش شده توسط جسم سیاه در همان دما بیان می کند. رادار دیافراگم مصنوعی تداخل سنجی که با نام InSAR یا IfSAR نیز شناخته می شود ، روشی راداری در ژئودزی و سنجش از دور است كه از تداخل سنجی و انتقال فاز به موج برای دریافت و دریافت امواج استفاده می كند. به شما امکان می دهد یک مدل سطح سه بعدی ایجاد کنید.

گفته می شود این مأموریت ارزان است و دو سال به طول خواهد انجامید. در طول ماموریت ، فضاپیمای Trident ماهواره ای را در مدار ونوس مستقر می کند که قادر به تجزیه و تحلیل جزئیات سطح سیاره است. با هدایت آزمایشگاه موتور ناسا ، هدف اصلی این ماموریت درک تفاوت ها و شباهت های بین زهره و زمین است. این فضاپیما به تعدادی حسگر مجهز شده است که می تواند یک نقشه توپوگرافی سه بعدی از ناهید ایجاد کرده و فعالیت تکتونیکی و آتشفشانی این سیاره را مطالعه کند. علاوه بر این ، می توانید دما و فضای گرانشی سیاره را اندازه بگیرید.

پاسك در پایان گفت: “در حال حاضر مدل سازی یك پاسخ منطقی است.” بیشتر فرمول زمین تحت تأثیر آب قرار می گیرد. در ونوس اینگونه نیست. بنابراین آزمایشات زیادی در حال انجام است که هنوز هیچکس انجام نداده است. پسک گمان می کند که فسفین موجود در ونوس وجود زیست شناسی را به جای یک فرآیند شیمیایی ناشناخته نشان می دهد.

وی افزود: “من فکر می کنم این امکان وجود دارد ، اما من در آن شک دارم. فقط داده ها می توانند این معما را حل کنند.

2323

دکمه بازگشت به بالا