چرا ماشا روسری دارد؟

ماشا و خرس؛ انیمیشنی از دیار روس‌ها

سريال انيميشن ماجرا‌هاي خانم کوچولو و آقا‌خرسه با نام اصلي «ماشا و خرس» يک کار تلويزيوني روسي ساخته اولگ کوزوکوف است که در استوديوي انيميشن انيماکور ساخته شده است. ماجراهاي اين سريال که اولين‌بار در ژانويه 2009 پخش شد براساس داستان‌هاي فولکلور شفاهي کودکانه روسي با همين نام ساخته شده است. اين داستان‌ها درباره دختر کوچک و شيطاني به نام ماشاست که بر‌حسب اتفاق با يک خرس قهوه‌اي که قبلا در سيرک کار مي‌کرده دوست مي‌شود.

خرس رفتاري پدرانه دارد و هميشه سعي مي‌کند ماشا را از خطر دور نگه دارد. گروه مخاطب اين سريال گروه سني 3 تا 9 سال هستند. تاکنون اين سريال در بيش از صد کشور دنيا از شبکه‌هاي تلويزيوني پخش شده و به بيش از 25 زبان دوبله شده است. اين سريال در دو فصل و 56 قسمت 6 دقيقه‌اي ساخته شده است. سه اپيزود اول فصل سوم ساخته و پخش شده و 23 قسمت بعدي در حال ساخت است.

اين سريال يکي از پر‌بيننده‌ترين برنامه‌هاي وب نيز هست به طوري که تعدادي از اپيزود‌هاي اين سريال رکورددار پر‌بيننده‌ترين ويدئوهاي يوتيوب را به خود اختصاص داده‌ و خرید روسری به دلیل روسری ماشا در کشورهای غربی نیز قابل توجه بود. در ميان اپيزود‌هاي اين سريال اپيزود «دستور تهيه فاجعه» با بيش از 38.1 ميليارد بيننده در صدر فهرست پر‌بيننده‌ترين ويدئو‌هاي يوتيوب قرار دارد.

يک داستان قديمي خط سير داستاني اين سريال از اين قرار است که ماشا يک دختر‌بچه روسي است که در خانه‌اش درجنگل با خوک، بز و سگ خود زندگي مي‌کند و همه آنها به‌دليل شيطنت‌هاي زياد ماشا از او مي‌ترسند و از دست او قايم مي‌شوند.  روزي ماشا به دنبال يک پروانه مي‌رود و اتفاقي وارد خانه خرس بزرگي مي‌شود که به ماهيگيري رفته است. ماشا در آنجا مشغول بازي مي‌شود و در نبود خرس حسابي خانه‌اش را به هم مي‌ريزد.

وقتي خرس برمي‌گردد با يک فاجعه روبه‌رو مي‌شود و سعي مي‌کند از دست ماشا خلاص شود، اما در نهايت آنها با هم دوست مي‌شوند و ماجراهاي جديدي را تجربه مي‌کنند. در تمام قسمت‌هاي اين سريال ماشا به صورت يک دختر کوچولوي باهوش مهربان و بيش‌فعال تصوير شده که دنياي اطرافش را در وضعيت‌هاي عجيب و سرگرم‌کننده‌اي کشف مي‌کند ودر آن شرايط گاهي اعتماد به نفس نشان مي‌دهد يا ناآرامي کرده و در همان حال خرس به او کمک مي‌کند و اغلب مواقع قرباني ناخواسته عواقب شيطنت‌هاي ماشا مي‌شود.

در اين سريال شخصيت‌هاي فرعي ديگري هم هستند که در بعضي ماجرا‌ها حضور دارند؛ ازجمله خواهر ماشا، داشا، پنگوئن کوچولويي که فکر مي‌کند خرس مادرش است، يک توله پاندا که پسر‌عموي خرس است، دو گرگ که در يک ماشين قديمي زندگي مي‌کنند و يک ببر که همکار سابق خرس در سيرک بوده است.

مراحل توليد توليد اين سريال از سال 2008 آغاز شد. براي توليد اين سريال به‌طور متوسط 50 نفر در استوديو کار مي‌کردند و در کل به مدت چهار تا پنج ماه زمان لازم بود تا يک اپيزود به مرحله فيلم برسد، ولي چون تيم توليد همزمان روي چهار اپيزود کار مي‌کردند متوسط زمان توليد هر اپيزود حدودا شش هفته بود.

اولگ کوزوکوف، نويسنده تمام قسمت‌هاي سريال بوده است. مرحله بعد مطابق با فيلمنامه استوري بورد زده مي‌شدکه به‌طور معمول شامل حداقل 2000 اسلايد بود. بعد از اين‌که تيم توليد طرح هر قسمت را نهايي مي‌کرد کار انيماتيک دو‌بعدي آغاز مي‌شد در اين مرحله انيماتورها مدت زمان هر صحنه را در هر اپيزود و اين‌که شخصيت‌ها چگونه در آن قرار بگيرند و باهم تعامل داشته باشند را مشخص مي‌کردند. بعد از اتمام اين مرحله آن اپيزود را براي دوبله مي‌فرستادند.

در اين کار ماشا خواهرش و بابا‌برفي تنها شخصيت‌هايي هستند که حرف مي‌زنند و بقيه شخصيت‌ها با حرکات پانتوميم‌وار و اصوات بدون‌کلام با همديگر ارتباط برقرار مي‌کنند. مرحله دوبله بايد قبل از انيميشن سه‌بعدي باشد تا انيماتور‌ها بتوانند درک درستي از صداي شخصيت‌ها و اين‌که با چه آهنگ و احساسي همراه باشند، پيدا کنند تا بتوانند ليپ سينک و ميميک شخصيت‌ها را طوري درست کنند که واقعي به نظر برسد.

انيماتور‌هاي سه‌بعدي تمام حرکاتي را که در صحنه‌ها اتفاق مي‌افتد ـ مثل باز شدن در يا برداشتن کتاب از کتابخانه را با مهارت کنترل مي‌کنند و به شخصيت‌ها جان مي‌دهند و آنها را مشابه عروسک‌گردان‌ها کنترل مي‌کنند. در مرحله بعد که رندر رينگ است تمام مراحل ذکر شده در کنار هم قرار داده مي‌شود. رندرها مدل‌هاي سه‌بعدي خاکستري را رنگ‌آميزي مي‌کنند و جزئياتي مثل پشم‌ مو و… را اضافه مي‌کنند.

علاوه‌بر اين نور و هواي صحنه‌ها را مطابق با فيلمنامه تنظيم مي‌کنند. مرحله نهايي کامپوزيت است که در آن تمام صحنه‌ها بازنگري مي‌شود، شدت رنگ‌ها چک مي‌شود و لبه‌هاي مدل‌هاي سه‌بعدي را نرم‌تر مي‌کنند و نسخه نهايي رابراي تائيد پيش کارگردان و نويسنده مي‌فرستند. در واقع کيفيت بالاي کار سرعت توليد را کند کرده بود که در کار تلويزيوني معمول نيست.

ساخت تصاوير سه‌بعدي که حرکات رواني داشته باشد و آن‌قدر واضح باشند که بيننده بتواند دندان‌هاي ماشا را بشمارد هزينه بالايي در بر‌داشت و در‌واقع قيمت هر اپيزود 6 دقيقه‌اي چيزي بالغ بر 250 هزار دلار شده است. افتخارات و جوايز اين سريال اين سريال در ژانويه 2015 در فهرست «کارهاي تلويزيوني که کلاسيک مي‌شوند» مجله انيميشن مگزين قرار گرفته است. فوريه 2015 برنده جايزه کيدز اسکرين به دليل بهترين انيميشن خلاقانه شد.

اکتبر 2015 مجله کيدز اسکرين انيما انيميشن استوديو را يکي از 50 شرکت پيشرو برتر در دنياي انيميشن و يکي از ده کمپاني برتر توليد‌کننده سال اعلام کرد. به گفته آسوشيتد‌پرس، شخصيت ماشا با لباس محلي و رو‌سري يک شخصيت مشهور در کشور‌هاي اسلامي بويژه اندونزي شده است.

ديميتري لاويکو مدير اجرايي اين پروژه مي‌گويد: «از آنجا که اين کشور مسلمان هستند اين خوش شانسي ما بود که شخصيت ماشا روسري دارد و پاهايش هم پوشيده است.»  حراجی ویژه روسری شاپ طرح و رنگ روسری ماشا را به شما عرضه می کند و می کنید آن را در قواره های مختلف ببینید.

او همچنين مي‌گويد: «در واقع اين اولين بار بود که يک سريال انيميشن روسي به چنين سطح حرفه‌اي و بين‌المللي رسيده است. دريافت جايزه کيدز اسکرين که به نوعي يک اسکار کودکان در عرصه تلويزيون محسوب مي‌شود به ما مي‌گويد که انيميشن روسيه وارد سطح جديدي شده است.» از نظر لاويکو رمز موفقيت اين سريال، تلاش بي وقفه تيم توليد براي ساخت کاري مطابق با ذائقه بين‌المللي بود که در آن بيشتر فرم کمدي بزن بکوب و شاد سيرک با ديالوگ کم باشد که مخاطبان بقيه کشورها حتي بدون دوبله هم بتوانند آن را درک کنند.

ماشا و خرس در حال حاضر به يک برند شناخته شده تبديل شده است که انواع محصولات تجاري مثل اسباب بازي، لباس، وسايل غذاخوري و لوازم التحرير، ويدئو گيم و بازي موبايل مخصوص خودش را دارد و سالانه فروش حق استفاده از اين شخصيت‌ها بر روي محصولات مختلف تجاري سود سرشاري را نصيب شرکت سازنده مي‌کند. موفقيت فوق‌العاده اين سريال موجب شد که سريال‌هاي جديدي که دنباله‌اي بر سريال اصلي هستند ساخته شوند.

يکي از اين دنباله‌ها قصه‌هاي «ماشا» نام دارد که در آن ماشا داستان‌هاي پريان روسي و تعدادي از داستان‌هاي پريان برادران گريم را براي عروسک‌هايش به سبک خاص خود تعريف مي‌کند و اين داستان‌ها را با تخيل خود تغيير مي‌دهد و پاياني عجيب و بامزه متناسب با داستاني که تعريف کرده برايشان درست مي‌کند.

اين سري جديد قرار است براي اولين بار ژوئن 2016 از کانال کارتون نت‌ورک و کارتونيتو پخش شود. دنباله ديگري که براساس سريال ماشا و خرس ساخته شده «داستان‌هاي ترسناک ماشا» نام دارد که براي مخاطبان کم سن‌تري نسبت به کار اصلي ساخته شده است. از تاريخ پخش اين کار اطلاع بيشتري در دست نيست.

انیمیشن روسی ماشا و خرس

ماشا بعلاوه کاشا (شیر برنج) مساوی است با میلیارد بازبینی در « یو تیوب».

فیلم کارتون « ماشا و خرس»  فقط کارتون محبوب بچه های  روسیه نیست.  بینندگان  تلویزیون در 30 کشور جهان  در تمام قاره ها با این کارتون آشنا هستند.  ایتالیایی ها خودشان این  انیمیشن را در اینترنت پیدا کردند و  خواهان نمایش  رسمی آن  در شبکه های مرکزی  با دوبله کامل آن شدند.

انیمیشن «ماشا و خرس»  با بیش از 5 و نیم میلیارد بازبینی رکورد برجا گذاشته است. آخرین سری این فیلم کارتون  بیش از یک میلیارد  بار تماشا شده است. گزینه  جدید  این فیلم کارتون  یک فیلم محبوب در بین بچه ها و بزرگسالان شد.  فرمول موفقیت  خیلی ساده است:  ماشا بعلاوه کاشا (شیر برنج) مساوی است با میلیارد بازبینی در « یو تیوب».  سری اشتهاآور  در باره «کاشا»  با توجه به تفاسیر  درج شده به زبان های انگلیسی، عربی  و چینی به مذاق  کل جهان خوش آمده است: هم اکنون «ماشا و خرس»  محبوب ترین انیمشین  روسی زبان در جهان است.

تمام سریال های کارتون بطور کلی  6 میلیارد  بار تماشا شده اند  که رکورد جهانی است. معلوم نیست ه آیا  طراحان  این سریال  با پیاده کردن ایده خود در باره  همزیستی ماشای سه ساله شیطان و  خرس فوق العاده صبور، انتظار چنین موفقیتی را داشتند.

آنها که کار روی این انیمیشن را با ساخت دو سری آغاز کردند.  حالا  11 سری در سال  برای پخش آماده می شود.

خانه خرس برای ماشا با موش کشیده می شود.  تقریبا شش ماه از سناریو  تا صحنه  های آماده طول می کشد.  این دنیای کودکان  برای همه قابل درک است، زیرا  بچه ها  درست مثل ماشا شیطنت و شوخی می کنند  و با مامان یا بابا خرس سعی می کنند کنار بیایند.

ناتالیا مالگینا  کارگردان — انیمیشن ساز در این خصوص گفت: « این فیلم تقریبا بی کلام است. قهرمان اصلی — خرس —  تقریبا حرف نمی زند. این فیلم را می توان فیلم پانتومیم نامید.  از اینرو برای  همه قابل فهم است و مانع زبانی ایجاد نمی کند».

در ایتالیا این کارتون را  در سه سری  سه بار در روز  نشان می دهند. ماشا و خرس  مدتهاست که از حالت قهرمانان  ملی روسی خارج شده اند.

 فرانسوی ها اولین  خارجیانی بودند که حق پخش این کارتون را در سال 2012 میلادی خریدند.  اکنون انواع  انگلیسی، پرتغالی، اسپانیولی  و آلمانی کارتون « ماشا و خرس» نیز وجود دارد.  بچه های  عربی عاشق ماشای روسری دار هستند پس از انتشار این کارتون خرید شال ابریشم و تقاضا برای آن بیشتر شد.

دمیتری لوویکو تهیه کننده انیمیشن « ماشا و خرس» گفت: « در اندونزی  98 درصد بچه ها  « ماشای» روسی را می شناسند.  زیرا دو سال است که دو شبکه تلویزیونی، این کارتون را  نشان می دهد».

آمریکا  نیز حق  نمایش این کارتون را خریداری کرده است.  در آنجا ماشا را « پدیده روسی» نامیدند.  در آمریکا و کانادا  انیمیشن «ماشا و خرس»  در فهرست 10 بهترین  فیلم  کارتون جا دارد و به نوشته  مجله آمریکایی  ویژهانیمیشن ها،  همراه  کارتون های « میکی مائوس و تام و اند جری» سوژه کلاسیک خواهد شد.  بهر حال، آینده بزرگی در انتظار  ماشای کوچولوست: فصل سوم این انیمیشن برای پخش آماده شده است- « مهمان قصه ها» برای سال نو  و کادرهای دیگری که هم اکنون می توان آنها را تماشا کرد.

دفتر توزیع : گلستان – مینودشت

تلفن پشتیبانی: 09117070701

ایمیل پشتیبانی: info@rosarishop.com

دکمه بازگشت به بالا