چرا جاروبرقی بوی سوختگی میدهد؟

ممکن است چند دقیقه پس از استفاده از جاروبرقی بوی سوختگی ایجاد شود. بوی سوختن جاروبرقی اغلب با گرم شدن بدن و صدای ناخوشایند همراه است. اصولا بوی نامطبوع جاروبرقی نشان دهنده ایراد از موتور خودرو است. اگر با مشاهده این علائم جاروبرقی را خاموش نکنید، ظرف چند دقیقه دستگاه آتش می گیرد. برای جلوگیری از آسیب بیشتر به دستگاه توصیه می شود پس از استشمام بوی سوختگی و یافتن علت اصلی آن را خاموش کنید. در این مقاله علت بوی سوختگی جاروبرقی را بررسی می کنیم و نحوه رفع آن را توضیح می دهیم. این مقاله پایدار سرویس را بخوانید و از آسیب بیشتر به دستگاه خود جلوگیری کنید. برای تعمیر جاروبرقی بوش در تهران با ما همراه باشید.

خودرو

مرطوب کردن تجهیزات؛ دلیل اصلی بوی سوختن در ماشین نظافت

انواع جاروبرقی های خانگی از نوع گرد و غبار بوده و قابلیت جمع آوری مایعاتی مانند روغن و آب را ندارند. در صورت استفاده از مایعات با جاروبرقی، رطوبت وارد دستگاه شده و موتور می سوزد. به طور کلی ورود آب و مایعات دیگر به موتور باعث می شود تا سامسونگ و سایر برندهای جاروبرقی بوی آتش بگیرند که در نهایت منجر به آتش گرفتن موتور جاروبرقی می شود.

پس از ورود آب به جاروبرقی باید به سرعت دستگاه را خاموش کرده و مسیر مکش را کاملا خشک کنید. سپس درب بدنه را باز بگذارید و کیف را بردارید. پس از خشک شدن کامل قطعات، دوباره از دستگاه استفاده کنید. برای جلوگیری از بوی سوختگی جاروبرقی، بهتر است قبل از استفاده از خشک بودن سطح آن اطمینان حاصل کنید و از تمیز کردن زباله های خیس با جاروبرقی خودداری کنید.
خودرو
گرد و غبار وارد موتور می شود؛ دلیل بوی بد جاروبرقی

در بیشتر موارد بوی سوختن جاروبرقی به دلیل تجمع گرد و غبار در موتور است. گرد و غبار موجود در جاروبرقی با مشکلات جدی در عملکرد دستگاه مواجه می شود. زیرا این ذرات روی قطعات مهمی مانند غلتک ها و کلکتورها می نشینند و فشار زیادی به موتور وارد می کنند. با وارد شدن فشار به موتور بدنه دستگاه به سرعت گرم می شود و بوی سوختگی را احساس می کنید. بنابراین بوی بد یکی از علائم خرابی جاروبرقی است.

با توجه به قیمت بالای موتور جاروبرقی بهتر است از کوچکترین آسیبی به آن جلوگیری شود. برای این کار توصیه می کنیم از یک کیسه یکبار مصرف و فیلترهای اصلی پیشرفته از هر برندی استفاده کنید تا گرد و غبار را تا حد امکان جذب کنید. برای تعویض فیلتر جاروبرقی خود به سادگی مراحل زیر را دنبال کنید:

ابتدا جاروبرقی را کاملا خاموش کرده و خاموش کنید.

در را باز کنید و کیسه نظافت را بیرون بکشید. این به شما امکان می دهد بین کیسه و موتور یک فیلتر بگیرید.

دو طرف فیلتر را محکم نگه دارید و آن را فشار دهید تا بیرون بیاید.

فیلتر جدید را به همین ترتیب بردارید و آن را در جای خود قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که فیلتر در انتهای بدنه جاروبرقی وارد شده و محکم بسته شده است.

کیسه را در جای خود قرار دهید و درب بدنه را ببندید.

به یاد داشته باشید که فیلتر بین موتور و کیسه جاروبرقی باید هر 6 ماه یکبار تعویض شود تا از ورود گرد و غبار به داخل موتور جلوگیری شود.

تعویض نکردن به موقع کیف ها؛ شایع ترین علت بوی بد جاروبرقی

اگر کیسه تجهیزات بیش از حد استاندارد پر شود، گرد و غبار مکیده شده به داخل کیسه داخل بدنه جاروبرقی پخش می شود. این مشکل احتمال ورود چندین بار گرد و غبار به داخل دستگاه و ایجاد بوی بد جاروبرقی را افزایش می دهد. بنابراین باید هر 3 ماه یکبار کیسه جاروبرقی را چک کنید و در صورت پر بودن بیش از 50 درصد آن را تعویض کنید. تعویض کیسه جاروبرقی با انجام مراحل زیر امکان پذیر است:

ابتدا دستگاه را خاموش کرده و کابل را از پریز جدا کنید.

درب جاروبرقی را برای دسترسی به کیسه باز کنید.

دهانه کیسه را با دست محکم بگیرید و به آرامی بیرون بکشید.

پاکت را دور بیندازید و کیسه پلاستیکی یکبار مصرف جدید را بردارید.

دهانه پاکت جدید را با دستان خود بگیرید و سعی کنید داخل کیسه را کمی باز کنید تا گرد و غبار به داخل آن نفوذ کند.

سوراخ را در موقعیت صحیح قرار دهید. این معمولا با کشیدن انگشت انجام می شود. اطمینان حاصل کنید که دهانه کاملاً نشسته است.

درب دستگاه را ببندید و از جاروبرقی استفاده کنید.

برخی از مردم تعجب می کنند که چرا کیف خود را به موقع تعویض نمی کنند و چرا ماده شوینده بوی آتش گرفته است. تعویض موقت نه تنها بوی نامطبوع دستگاه را از بین می برد، بلکه عمر مفید آن را نیز افزایش می دهد.

هنگامی که مواد جامد وارد دستگاه می شوند، میزان بوی سوختگی جاروبرقی افزایش می یابد

بوی سوختگی یکی از علائم اصلی سوختگی موتور جاروبرقی است. اجسام کوچک و سخت مانند تراشه های فلزی یا توپ ها را می توان به موتور فرستاده و به جای داخل کیسه به قطعات موتور بچسبد. این مشکل کار دستگاه را با مشکل مواجه کرده و باعث ایجاد بوی سوختگی در وسایل برقی از جمله جاروبرقی می شود.

نکات مهم برای افزایش عمر مفید جاروبرقی

جاروبرقی یکی از لوازم برقی مفید در خانه است که به دلیل استفاده مداوم بیشتر در معرض آسیب است. طول عمر جاروبرقی بین 8 تا 12 سال است اما با انجام چند عمل ساده می توانید سال های بیشتری از این دستگاه استفاده کنید. از جمله مهم ترین نکات برای افزایش کارایی جاروبرقی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

در صورتی که جاروبرقی دارای مخزن دائمی است و امکان نصب کیسه دفع وجود ندارد، هر سه ماه یکبار کیسه را از دستگاه خارج کرده و در بیرون کاملا تمیز و گردگیری کنید.

بهتر است زباله هایی مانند خاک گلدان و تراشه های چوب را با جاروبرقی جمع آوری کنید تا این ذرات وارد دستگاه نشوند.

حرکت شدید جاروبرقی یا تکان دادن مداوم بدنه باعث می شود گرد و غبار از کیسه جاروبرقی خارج شده و به سمت دستگاه پخش شود.

به موارد دیگر نگاه کنید، متوجه بوی آتش از جاروبرقی نمی شوید و در عملکرد دستگاه اختلالی ایجاد نمی شود. اما در صورت بروز مشکل بهتر است دستگاه را به یک جاروبرقی حرفه ای نشان دهید تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود.

دکمه بازگشت به بالا