عمومیکسب و کار برتر

چرا با وجود روتین پوستی جوش میزنم

با وجود اینکه در اغلب موارد جوش صورت ناشی از چربی بیش از حد است، اما پوست‌های خشک هم جوش می‌زنند. می‌توان گفت درمان پوست خشک و جوش دار کمی سخت‌تر از دیگر انواع پوست است؛ چرا که باید درحین درمان این مشکل، مراقب باشید پوستتان بیش از حد خشک نشود. در این مقاله برایتان توضیح می‌دهیم که چرا پوست خشک جوش میزند و چگونه می‌توانید با استفاده از روتین پوستی و روش‌های خانگی، این مشکل را درمان کنید. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

علت جوش زدن پوست صورت خشک چیست؟

عموماً پوست‌های چرب به دلیل چربی زیاد دچار جوش و آکنه می‌شوند؛ در حالیکه علت جوش زدن پوست صورت خشک ممکن است حساسیت زیاد، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، عدم پاکسازی مناسب، استفاده از حاوی مواد کمدون‌زا و … باشد. برخی دیگر از این عوامل عبارتند از:

  • هوای خشک در فصول سرد سال
  • استحمام غلط
  • کاهش چربی پوست

حالا که می‌دانید چرا پوست خشک جوش میزند ، زمان آن رسیده که روش‌های ساده‌ای را برای درمان این مساله برایتان بیان کنیم تا به کمک آن‌ها بتوانید پوستتان را به راحتی درمان کنید. حفظ رطوبت پوست یکی از ساده‌ترین روش‌های درمان پوست خشک و جوش دار ، رطوبت رسانی به پوست با استفاده از است. چرا که تامین رطوبت پوست، موجب تنظیم ترشح چربی و کاهش بروز جوش و آکنه خواهد شد. کرم ضد آفتاب ایتالیایی بسیار محبوب شده است .

پیشنهاد می‌کنیم روزانه حتماً از یا آبرسان مناسب پوست خشک استفاده کنید. این محصولات ضمن جلوگیری از ایجاد ترک  و چروک روی پوست، تا حد زیادی از بروز جوش و آکنه یا دانه‌های قرمز نیز پیشگیری خواهند کرد. کاهش دفعات شستشوی صورت اگر پوست خشکی دارید، شستشوی صورت روزانه یک بار کافی است. البته پیشنهاد می‌کنیم برای این کار از یک مناسب استفاده کنید تا ضمن پاکسازی اصولی پوست، رطوبت آن را نیز از بین نبرد. به خاطر داشته باشید که شستشوی بیش از حد پوست‌های خشک ممکن است باعث تحریک بیشتر و بروز جوش شود. قیمت ژل شستشوی صورت ویتابلا در سایت زیر قابل مشاهده است .

لایه برداری پوست توصیه می‌کنیم هفته‌ای یک تا دو بار پوستتان را به وسیله مناسب، لایه برداری کنید. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که لایه برداری زیاد و غیر اصولی پوست، باعث خشک‌تر شدن آن، تحریک پوست، قرمزی و بروز جوش خواهد شد. استفاده از کرم ضد جوش مناسب اگر می‌خواهید از استفاده کنید، سعی کنید محصولاتی را انتخاب نمایید که در ترکیبات آن‌ها آلفا هیدروکسی اسید به کار نرفته باشد؛ چرا که این اسید باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست می‌شود. ترکیباتی مانند بنزوئیل پراکسید و اسید سالیسیلک نیز موجب افزایش خشکی پوست خواهند شد.

روتین پوستی برای پوست خشک و جوش دار

پیروی از یک متناسب با نوع پوستتان، می‌تواند مشکلات آن را تا حد زیادی کاهش دهد. روتین پوستی برای پوست خشک و جوش دار شامل محصولات زیر است: پاک کننده صورت ملایم پیشنهاد می‌کنیم برای پاکسازی پوستتان از آرایش، آلودگی، باکتری و چربی‌ها، ملایم را جایگزین محصولات خشن و قوی کنید. این محصولات کمک می‌کنند تا بدون برهم خوردن تعادل PH پوست، منافذ آن پاکسازی شوند.

استفاده از تونر آبرسان استفاده از اثرات شگفت‌انگیزی برای آبرسانی به پوست دارد. پس توصیه می‌کنیم در روتین پوستی‌تان، حتماً از یک تونر آبرسان مخصوص پوست خشک استفاده کنید و آن را قبل از کرم مرطوب کننده روی پوستتان بزنید. سرم آبرسان پوست همانطور که می‌دانید، دهیدراته شدن پوست باعث بروز پیری زودرس، اگزما و دیگر مشکلات پوستی می‌شود. بهتر است قبل از زدن کرم مرطوب کننده، یک روی پوستتان بزنید. این محصولات به دلیل ساختار مولکولی ریزی که دارند، به خوبی به عمق پوست نفوذ می‌کنند و در مدت زمان کوتاهی، شاهد نتایج آن‌ها خواهید بود.

درمان خانگی پوست خشک و جوش دار علاوه بر روش‌های گفته شده، برای درمان خانگی پوست خشک و جوش دار می‌توانید از استفاده نمایید. روغن‌های گیاهی طبیعی مانند زیتون، آووکادو یا نارگیل باعث تامین رطوبت و چربی مورد نیاز پوست می‌شوند. علاوه بر این، کمپرس شیر، ژل آلوئه ورا، جودوسر و عسل نیز ماسک‌های مناسبی برای درمان خشکی پوست به شمار می‌آیند. در این مقاله درباره علت جوش زدن پوست صورت خشک و روش‌های درمان آن توضیحات کاملی را برای شما عزیزان ارائه کردیم. اما با توجه به تنوع بالای علت ایجاد این مشکل، ممکن است باز هم سوالاتی برایتان ایجاد شوند که روند درمان را دشوار نمایند. در این بخش به برخی سوالات متداول کاربران در این زمینه پاسخ می‌دهیم:

چرا پوست خشک جوش میزند؟

علت جوش زدن پوست صورت خشک ممکن است حساسیت زیاد، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، عدم پاکسازی مناسب، استفاده از جوش صورت در واقع شایعترین مشکل پوستی در همه دنیا است که بیشتر در صورت زنان دیده می شود. معمولا برای درمان جوش صورت در زنان نیاز به اقدامات متعددی می باشد و گاهی مواقع نیز درمان جوش صورت بسیار دشوار خواهد بود. بیماری آکنه درحقیقت التهاب مزمن غدد سباسه پوست می باشد که از سنین نوجوانی آغاز می شود. شروع آن به شکل همرنگ پوست و گاهی جوش برجسته و سرسیاه یا سرسفید می باشد که این ها می تواند تبدیل به جوشهای التهابی برجسته قرمز یا چرکی شود وحتی کیستهای بزرگ چرکی هم ایجاد گردد. بهداشتی محصولات بیز را در لینک زیر میتوانید ببینید .

محل این نوع از جوش و ضایعات آکنه ای بیشتر در صورت و گاهی درتنه می باشد. شدت این نوع از جوش از انواع بسیار خفیف که نیازی به درمان ندارد تا انواع بسیار شدید متفاوت است. در موارد شدید بیماری می توان شدت بیماری را با درمان جوش صورت به موقع کم نمود واز ایجاد جای جوش روی صورت نیز پیشگیری نمود. مهمترین نکته در بیماری جوش صورت به جا گذاشتن فرورفتگی ها و برجستگی هایی برروی پوست فرد مبتلا پس از بهبودی ضایعات می باشد حتی گاهی جای جوش باقی مانده به شکل ضایعات قرمز یا قهوه ای روی پوست باقی می ماند. به همین علت درمان جوش صورت  از این نوع، باید هر چه سریعتر انجام شود تا از ایجاد جای جوش و بد شکلی های صورت جلوگیری شود.

عوامل ایجاد جوش صورت

1- سن جوش صورت بیشتر در سنین جوانی و بلوغ دیده می شود.

2- ارث عوامل ژنتیک می تواند در ایجاد جوش صورت موثر باشند.

3- عوامل هورمونی و غددی هورمون تستوسترون (هورمون مردانه ) عاملی است که باعث تحریک ترشح غدد سباسه پوست شده و این چربی های اضافی منافذ پوست را می بندند و در نتیجه جوش صورت به وجود می آید به همین دلیل پسران دچار جوشهای شدیدتر می شوند. عوامل هورمونی یکی از مهمترین علل زمینه ساز جوش صورت به خصوص در زنان و دختران می باشد.

4- عدم رعایت بهداشت عدم رعایت اصول بهداشت فردی معمولاً در ایجاد جوش های صورت موثر است.

5- آب و هوا آب وهوا تا حدودی بر جوش صورت اثر می گذارد و معمولاً در هوای سرد شخص بیشتر دچار ناراحتی جوشهامی گردد تا هوای گرم. جوشها در تابستان قدری بهبود می یابد.

6- شغل بعضی مشاغل موجب تشدید جوش هامی شوند. مثلاً کوره پزها و نانواها ، هنگام کار کردن گرمشان می شود و عرق می کنند و مجرای پیاز مو بسته می شود و سبب تشدید آکنه می گردد.

7- تغذیه گر چه در ایجاد جوشها و آکنه عوامل دیگر تاثیر بیشتری دارند. ولی عده ای از متخصصین برآنند که استفاده از موادی مانند آجیل ، شکلات و چاشنی ها باعث تحریک و فعالیت غدد چربی شده و می توانند در ایجاد بیمارینقش داشته باشند.

8- نابسامانی های روانی جوشهای صورت و بدن در افرادی که به طور مکرر دچار استرس و اضطراب می باشند، بیشتر از کسانی که از یک روحیه آرام برخوردارند ، دیده شده است. جوش صورت و جوش های سرسیاه معمولاً هنگامی گسترش می یابند که پوست ما چربی بیشتر را تولید نماید. یک فاکتور اصلی که در تولید بیش از حد چربی نقش دارد رسیدن به سن بلوغ است.

در این زمان تولید هورمونها بخاطر ایجاد مادۀ جانبی به نام دی هیدروتسترون یا DHT نامنظم می گردد. دلایل بی نظمی به نوبه خود منجر به فعالیت بیش از حد غده های چربی و متعاقباً مسدود شدن روزنه های پوست می شوند. جوش صورت  یا دانه های سر سیاه روی پوست مربوط به تجمع گرد و غبار و کثیفی صورت نیست لذا بر اساس این تفکر نباید اقدام به شستشوی مکرر و فراوان و مالش پوست کرد یا به صورت خودسرانه نباید آنها را خارج کرد؛ مگر تحت نظر پزشک و با شرایط خاص. علت سیاه شدن سر جوش صورت ، اکسیده شدن چربی های موجود در منافذ پوستی است که عموما با تجمع رنگدانه های ملانین بوده و پس از درمان طی 6 تا 12 هفته از بین خواهد رفت.

آزمایش خون برای جوش صورت

جوش های روی صورت تنها با یک معاینه ساده و سرپایی در مطب پزشک شناسایی می شوند. آزمایشی ویژه ای برای تشخیص جوش ها وجود ندارد. با این حال در موارد خاص ممکن است پزشک معالج بخواهد نمونه ای از ضایعه پوستی یا جوش را جهت انجام آزمایش های میکروبیولوژی از روی پوست جدا کند تا بدین ترتیب برخی احتمالات مربوط به عفونت بدن به وسیله آزمایش رد شوند. آزمایش خون ممکن است در بانوان جهت بررسی شرایطی نظیر حاملگی مورد استفاده قرار گیرد، چرا که برخی درمان های جوش را نمی توان در دوران بارداری انجام داد. از جمله دیگر دلایل گرفتن آزمایش خون برای جوش صورت می توان به سندروم کوشینگ، سطح بالای تستسترون (به عنوان نشانه ای از تخمدان پلی کیستیک) و پرولاکتین بیش از حد در بدن اشاره کرد.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا