پیگیری تعرفه‌های خدمات پرستاری در وزارت بهداشت / لزوم ساماندهی خدمات پرستاری در منزل

به گزارش شفافدکتر بهرام عین اللهی در مراسم روز خواهر گفت: ما در ایران هستیم. ایران نام بزرگی است و وقتی نام ایران در مجامع بین المللی مطرح می شود همه به آن نام احترام می گذارند. زیرا ایران به معنای امام و ولی فقیه و …. امروز نام ایران نامی گرانبها است و بر تن ابرقدرتها و ظالمان می لرزد. ما ایران قوی و قوی داریم. در واقع ما داریم تاریخ می نویسیم. اگر اکنون به هشت سال حفاظت مقدس برگردیم، خواهیم دید که در هشت سال تاریخ چه کرده ایم. تاریخ برگشت ناپذیر است و رسالت همه در تاریخ به یکباره انجام می شود.

وی افزود: فعالیت های جامعه پزشکی را می توان به پیش کرونری، عروق بیماری کرونا و پس از کرونری تقسیم کرد. قبل از تاج، دوران باشکوهی از دفاع مقدس در پزشکی وجود داشت که شاید در تاریخ جنگ های جهانی بی سابقه بود. نیروهای بهداشت در کدام جنگ در جبهه ایستادند؟ جامعه پزشکی و پرستاری ما در خط مقدم و در جریان آتش و حملات شیمیایی دشمن مجروح و شهید شده بود. افتخاری تاریخی بود.

عین اللهی گفت: جامعه پزشکی ما جامعه موفقی در جهان است. گوهر درخشان علم و دانش ما در جامعه پزشکی نهفته است. نه تنها در مجارستان به درمان بیماری ها می پردازیم، بلکه کشورهای همسایه نیز برای درمان به ایران می آیند. با افتخار می گوییم که پزشکی ما پیشرفته ترین دانش بشری را دارد. اما دشمن ترسو به جامعه پزشکی حمله کرد. متاسفانه در مقابل کرونا در بسیاری از نشریات، فضای مجازی و… می‌توانستیم ببینیم که تیم پزشکی مورد حمله ناجوانمردانه قرار گرفته است. ما حتی این حمله را از خودی ها هم دیدیم.

وزیر بهداشت گفت که نامه جدیدی از تاریخ در کورونا شکوفا شده است. در کرونا، بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا به امکانات خود بسیار افتخار می‌کنند، اما در کرونا شکست خورده‌اند و در رسانه‌ها دیده‌ایم که چه تعداد از بیماران روی زمین ماندند یا در بیمارستان بستری نشدند و چه تعداد پرستار و کادر پزشکی از دستشان فرار کردند. بیمارستان اما کرونا نقطه عطف و افتخار ما در تاریخ است چرا که جامعه پزشکی و پرستاری از خود گذشتگی و هویت خود را نشان داده و شهدای گرانقدری را تقدیم کرده اند که درخت بزرگ انقلاب را آبیاری کرده اند. درس تاریخ بود.

عین اللهی گفت: به بیماری عروق بیماری کرونا مبتلا شده ام و با 70 درصد ریه شاهد فداکاری کادر درمانی بیمارستان مسیح دانشور بوده ام. با این حال، به عنوان رئیس بیمارستان کورونا، به ویژه در اوج وحشتناک مرداد، که روزانه نزدیک به 50 هزار مورد، 700 مرگ و 15 هزار بستری و 7 تا 8000 بستری در بخش مراقبت های ویژه وجود داشت، شاهد پرستار بودیم. یک لحظه هم نمی توانستیم استراحت کنیم. این عزیزان وقتی همه در خانه بودند جانشان را فدا کردند.

او گفت: “ما از هنرمندان و کارگردانان انتظار داریم که این فداکاری ها را برای مردم ارائه دهند.” سریال پرستاران استرالیایی نشان می دهد که این با فرهنگ ما همخوانی ندارد. کاری که جامعه پزشکی و پرستاری ما انجام داده است در هیچ کجا دیده نمی شود. وزارت بهداشت نیز آماده کمک و پرداخت است.

وزیر بهداشت گفت: پرستاران در حمایت از سلامت و پیشگیری بسیار موثر هستند. امروزه بحث تخصص و حرفه ای شدن پرستاری است. پرستاری که ECU را همراهی می کند باید حرفه ای باشد و مهارت های لازم برای ECU را داشته باشد. پرستاران قبل از ورود به یک رشته تخصصی باید آموزش ببینند. موضوع دیگر حضور دانشکده های پرستاری در حوزه درمان است.

وزیر بهداشت گفت: موضوع دیگر این است که مراقبت فقط به بیمارستان ها محدود نمی شود. بسیاری از بیماران را می توان در خانه مراقبت کرد. ما کاملا با این اقدام موافقیم. متأسفانه امروزه شرکت هایی هستند که اصلاً پرستار ندارند، اما از طرف یک پرستار، افرادی را به خانه های مردم می فرستند که باعث دردسر مردم می شود. این موضوع و شرایط باید ساماندهی شود. در برخی موارد باز هم توانستیم در کورونا خدمات ارائه دهیم.

وی در مورد حق الزحمه پرستاری نیز گفت: در ابتدای کار کاملا به این موضوع اعتقاد داشتم. از معاونت توسعه و پرستاری خواسته ام این موضوع را پیگیری و آن را تعطیل کند. با توجه به اینکه فرمان مقام معظم رهبری برای ما حجت و تصمیم شرعی است، باید به آن پایبند باشیم. از نظر تغییر شرایط هم افرادی آمدند و در شرایط تاج از دنیا رفتند و حالا که تاج مشخص شده باید امتیاز ویژه بگیرند. در بحث شهدای سلامت، کار در پیچ و خم کارهای اداری و بروکراتیک نیست.

وی با اشاره به لزوم ادامه تحصیل گفت: از سازمان نظام پرستاری می خواهیم این کار را برعهده بگیرد. آموزش باید به روز شود. جنبه دیگر بحث سلامت روان است. ما ریشه‌های مذهبی قوی داریم، اما اصلاً از سلامت روان استفاده نمی‌کنیم. ما باید از سلامت روان برای درمان استفاده کنیم.

وی گفت: توجه به نگهداری سخت افزاری و نرم افزاری نیز ضروری است. تا اطلاعات از طریق نرم افزار و سخت افزار ثبت شود و پرستار به دست بیمار برسد.

وزیر بهداشت افزود: باید نظارت خود را بر بخش خصوصی تقویت کنیم. اگر اصلاً پرستاری در این کلاس استخدام نشود تحمل نمی کنیم. اعتبارنامه نیز باید واقعی باشد.

وی گفت: دوستان در این مدت 100 روزه واکسینه شده اند و به 110 میلیون دوز واکسن رسیده ایم که بی بدیل است. 86 درصد جمعیت واکسینه شده بودند. در تهران 89 درصد دوز اول را مصرف کردند. با تلاش همه انجام شد و باعث افتخار بود.

خروج از نسخه موبایل