سلامت و دانش

پوشش خدمات توانبخشی مبتلایان اوتیسم از سوی سازمان بیمه سلامت

به گزارش شفاف سعیده صالح غفاری در جلسه مشترک با سازمان بیمه سلامت گفت: “ما از سال 1997 با خانواده های مبتلا به اوتیسم ملاقات داشته ایم و فقط در مورد درمان اوتیسم به عنوان یک سرویس توان بخشی صحبت کردیم و این خدمات مزمن ، گران و طولانی است.” زمان مثبت رویدادهایی مانند گفتار کودک ما ناشناخته است و انجمن اوتیسم ایران هفتمین سال خود را امسال به پایان رساند و جسارت سال 1399 برای ما سال باورنکردنی بود. از آنجا که نهاد مدنی ، همراه با بخش دولتی ، اهدا کنندگان و بخش خصوصی ، اگر بتواند تعامل مثبتی ایجاد کند ، نتایج خوبی نسبت به جلسه امروز به دست خواهد آورد. تلاش های زیادی توسط وزارت بهداشت در وزارت بهداشت و بیمه درمانی انجام شده است تا این نیاز طی چهار یا پنج سال برطرف شود.

وی اضافه کرد: ما از این خدمات خوشحال هستیم ، اگرچه آنها متفاوت از ایده آل هستند ، اما ضروری است که افراد در طیف اوتیسم در گروه بیماری تعریف شده قرار گیرند ؛ اما ما باید اعتبار بخش اوتیسم را تعیین کنیم بنابراین بخش ما از دوستان بهداشت می دانند که هر سال چه مقدار باید پرداخت کنند.

مدیرعامل انجمن اوتیسم تأکید کرد ، “سایر سازمان ها و م institutionsسسات معتقدند که از انجمن ها در سطح تصمیم گیری ، تصمیم گیری و کنترل استفاده می شود و بارهای این نقش مهم از دولت منتقل شده و مورد توجه قرار می گیرند. “ما هنوز درمورد اوتیسم صحبت می کنیم. از طریق شبکه ملی بهداشت ، که حدود دو سال است درباره آن صحبت می کنیم. ما می شنویم که آزمایشی پروژه آغاز شده است ، اما عملا اتفاق خاصی نیفتاده است و سال 1400 برای راه اندازی رسمی این پروژه بسیار مناسب است.

وی افزود: خدمات دارویی ، پزشکی و دندانپزشکی هنوز اجرایی نشده است ، بنابراین باید مقررات و اجرای آنها مورد ضرب و شتم و ساماندهی قرار گیرد. مشکل اصلی اوتیسم در ایران این است که یک سازمان باید مسئول اوتیسم باشد. اکنون سازمان بهزیستی ، آموزش و پرورش استثنایی و وزارت بهداشت برای بحث درمورد اوتیسم در اختیار داریم. ما به نمایندگی از انجمن اوتیسم ایران ، وزارت بهداشت را به مسئولیت فراخوانده ایم. در مرحله غربالگری تشخیص زود هنگام ، مرحله ورود مداخلات سطح اول و غیره ، اگر وزارت بهداشت به عنوان نهاد اصلی مراقبت های بهداشتی در نظر گرفته شود ، بی نظمی جامعه اوتیسم در ایران کاهش می یابد. تا آن زمان ، ما نیاز به هماهنگی کامل بین این سه سازمان داریم. ما به عنوان بخشی از یک برنامه جامع اوتیسم ، دو سال است که این موضوع را دنبال می کنیم. اگر این سند ملی امسال ارائه شود ، نقش و مداخلات هر سازمان مشخص می شود.

گزارش شفاف نیز هست علی اصغر باقرزاده – معاون اول کمیته بهداشت مجلس شورای اسلامی وی هنگام معرفی خدمات توانبخشی برای افراد مبتلا به اوتیسم گفت: انجمن ها همیشه به سیستم بهداشت کمک کرده اند و سازمان های غیردولتی در هنگام بحث در مورد تاج بسیار خوش درخشیده اند و این مجمع به سازمان های غیردولتی کمک می کند.

وی اظهار داشت: در بودجه 1400 تلاش شده است تا توجه ویژه ای به حوزه بهداشت صورت گیرد ، ما در مورد بیماری کرونا از بیماری های خاص غافل نشده ایم و سعی کرده ایم هر کاری که بتوانیم انجام دهیم.

وی ادامه داد: “اگرچه بودجه 1400 به طور رسمی اعلام شده است ، اما ما می توانیم سطوح مختلف توانبخشی بیمار را شاهد باشیم.” این نشان می دهد که برنامه ریزی مناسبی انجام شده و جای تشکر دارد.

وی گفت: “ما همه تلاش خود را برای کاهش نگرانی بیماران انجام می دهیم.” برنامه هایی برای بیماری های نادر با همکاری وزارت بهداشت ، سازمان بیمه سلامت و وزارت تأمین اجتماعی و رفاه تدوین شده است.

معاون اول کمیته بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم گام بلندی در جهت رفع مشکلات بیماران برداریم. جدا سازی باید هم در بودجه و هم در قانون انجام شود. اگر این قوانین دست و پا گیر باشد ، باید لغو شود.

دکمه بازگشت به بالا