پرونده اربعین ۱۴۰۰ باز شد

پرونده اربعین ۱۴۰۰ باز شد

شورای برنامه ریزی فرهنگی اربعین برای بررسی سناریوهای مربوط به 1400 اربعین در بغداد تشکیل جلسه داد.

به گزارش مجله لوکس ، در حالی که سفرهای زیارتی به عراق به دلیل ویروس کرونا به حالت تعلیق درآمده است و شورای ملی ضد تاج تاکنون مجوز این سفرها را صادر نکرده است ، اکثر اعضا در جلسه شورای برنامه ریزی فرهنگی اربعین ، دفتر مشورتی فرهنگی جمهوری ایران. بغداد در حال برگزاری بود.

حجت الاسلام احمدی ، رئیس کمیته فرهنگ و آموزش اربعین گزارشی از برنامه های سه ماهه فرهنگسرای اربعین و ایجاد شورای سیاستگذاری فرهنگی و تدوین سیاست ها و راهبردهای فرهنگی اربعین ارائه داد. اعضای این شورا همچنین با ایجاد انجمن فعالین مردم اربعین ایران و گروهی از اساتید دانشگاههای ایران و عراق برای تأسیس انجمن علمی بین المللی اربعین موافقت کردند و این اقدامات را برای محبوبیت اربعین در نظر گرفتند.

رئیس کمیته فرهنگ و آموزش اربعین همچنین در جلسه شورای فرهنگ و رسانه در سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد ، به ریاست ایرج مسجیدی ، سفیر ایران در عراق ، سناریوهای مختلف ترسیم شده برای اربعین را در سال 1400 مورد بررسی قرار داد. . .

حجت الاسلام و المسلمین کاظمی مازندرانی ، سرکنسول نجفی در ایران نیز بر اهمیت و حساسیت شهر نجف به عنوان پایگاه مذهبی و فرهنگی تأکید کرد و خواستار ارتقا و توسعه خدمات در منطقه شد.

در این جلسه ، آیت الله سید مجتبی حسینی – نماینده عالی امور عراق – حجت الاسلام غلامرضا اباذری – مشاور فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد ، کریمی شستی – کنسول رئیس جمهوری اسلامی ایران در کربلا و نجف اشرف – رئیس عراق مشاور زائر ، وابسته رسانه و مدیران سفارت جمهوری اسلامی ایران و سایر اعضای کمیته فرهنگ و آموزش اربعین حضور داشتند.

رژه اربعین هر ساله به مناسبت چهلمین سالگرد شهادت امام حسین (ع) برگزار می شود و زائران از سراسر عراق و خارج از کشور به شهر کربلا می روند و وارد حرم حضرت عباس (ع) می شوند و عزاداری امام حسین (ع) و ایجاد دسته های عزاداری. ع) یافتند. مراسم عزاداری تا ظهر روز اربعین ادامه دارد.

این مراسم در سال 1999 و بدون حضور زائران خارجی برگزار شد و فقط جمعیت آن در عراق زندگی می کردند. حرم حضرت عباس (ع) در عراق اعلام کرده است که طی 40 سال گذشته بیش از 14 میلیون و 500000 نفر در راهپیمایی کربلا شرکت کرده اند.

در حال حاضر ، مرزهای هوایی بین ایران و عراق محدود شده است و قبل از شناسایی ویروس جدید کرونا در استان خوزستان ، از مرزهای زمینی ایران و عراق که به دستور فرماندهی ملی کرونا بسته شده بود ، ترافیک زمینی وجود داشت. عراق و ایران هنوز توافق نکرده اند که سفر زیارتی بین دو کشور را از سر بگیرند. سفر حج شهروندان ایرانی به عراق بیش از یک سال متوقف شده است.

پیام تمام شد

خروج از نسخه موبایل