اجتماعی

پایش حریم پایتخت با تصاویر ماهواره‌ای/ ثبت ۱۷ هزار تخلف ساخت و ساز در حریم تهران

مدیرکل حریم شهرداری تهران در خصوص آخرین وضعیت کنترل حریم پایتخت توضیحاتی ارائه کرد و گفت: پایش حریم پایتخت با تصاویر ماهواره‌ای صورت می‌گیرد که با این رصد نقاط تغییر کرده در حریم پایتخت، در اسرع وقت شناسایی می‌شود.

علی‌اکبر فسایی در گفت‌وگو با مجله لوکس،‌ در مورد وضعیت حریم پایتخت، افزود: در طرح جامع، تکمیل طرح راهبردی حریم پایتخت تکلیف شده و در سال ۱۳۹۶ این طرح راهبردی توسط شورای عالی شهرسازی تصویب و ابلاغ شد.

حریم پایتخت ۵۹۱۷ کیلومتر مربع است

حریم پایتخت از جنوب و شمال تهران کجاست؟

مدیرکل حریم شهرداری تهران با بیان اینکه بنا به دلایل مختلف استاندار وقت از ابلاغ طرح حریم خودداری می‌کند، تصریح کرد: اواخر سال گذشته با رایزنی که با استاندار فعلی انجام شد، طرح جامع راهبردی حریم پایتخت ابلاغ شد و با ابلاغ این طرح، حریم پایتخت مشخص شد که حریم ۵۹۱۷ کیلومتر مربع است که چیزی حدود ۹ برابر محدوده شهری تهران می‌شود و به عبارتی دیگر در محدوده جنوب از پایین فرودگاه امام خمینی (ره) تا حریم شهرستان دماوند در شمال تهران جزو محدوده حریم پایتخت محسوب می‌شود.

تهران نباید از مرز تقسیمات کشوری خارج شود

وی اضافه کرد: براساس قانون تقسیمات کشوری، حریم شهرها با توجه به قانون تعاریف، نباید از مرز تقسیمات کشوری عدول کند، یعنی به عبارت دیگر شهر تهران نباید از مرز تقسیمات کشوری خارج شود ولی استاندار با توجه به اختیارات قانونی که داشته این طرح را ابلاغ کرده است.

بخش عمده‌ای از صیانت و پایش حریم تهران بر اساس بازدید میدانی بوده است

فسایی درباره روش‌های صیانت از حریم تهران با بیان اینکه تاکنون بخش عمده‌ای از  صیانت و پایش حریم تهران به صورت فیزیکی و بر اساس بازدید میدانی بوده است، اظهار کرد: در مرحله انعقاد دو قرارداد با یکی از دانشگاه‌های معتبر و همچنین سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح در حوزه استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و نظارت هوشمند هستیم.

با رصد ماهواره‌ای نقاط تغییر کرده در حریم پایتخت در اسرع وقت شناسایی می‌شود 

نظارت هوشمند نیروهای شهربان و حریم‌بان

وی با تأکید بر اینکه سازمان جغرافیایی سامانه‌ای دارد که با توجه به رصد ماهواره‌ای هر دو هفته یکبار تصاویر خود را به‌روزرسانی می‌کند، تصریح کرد: با استفاده از این تصاویر می‌توان نقاطی که در حریم تهران تغییر کرده و افراد اقدام به ساخت‌وساز کرده‌اند را در اسرع وقت شناسایی کرد و همین مسأله سبب می‌شود که نظارت نیروهای شهربان و حریم‌بان به صورت هوشمند باشد و ناظر شهرداری با اطلاع و آگاهی بیشتر به محل تخلف برود.

بیش از ۱۷ هزار مورد تخریب و جلوگیری از ساخت‌وساز در حریم تهران

مدیرکل حریم شهرداری تهران ادامه داد: در مورد آمار ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حریم پایتخت در این دوره مدیریت شهری بیش از ۱۷ هزار مورد تخریب و جلوگیری از ساخت‌وساز در حریم داشتیم که ۱.۵ برابر بیشتر از ساخت‌وسازهای غیرمجاز و تخریب در ۱۰ سال گذشته بوده است.

رشد بیش از ۱۰۰۰ درصدی اعتبارات حریم در دوره مدیریت شهری ششم

به گفته وی، از ابتدای این دوره مدیریت شهری تاکنون اعتبارات حریم بیش از ۱۰۰۰ درصد رشد داشته است، به عبارتی دیگر بودجه اداره کل حریم ۳۰ میلیارد تومان بود؛ اما حالا به ۴۰۰ میلیارد تومان ارتقاء یافته که به ما کمک می‌کند نسبت به ارتقاء خدمت‌رسانی به شهروندان اقدام کنیم.

انتهای پیام

گروه تحریریه اجتماعی

پژوهشگر مسائل اجتماعی با تمرکز بر تحولات سیاسی و نقش آن در جامعه. مقالات کوتاه و تحلیلی درباره مسائل سیاسی فعلی.
دکمه بازگشت به بالا