بین الملل

پاریس: مرز بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان باید با مذاکره مشخص شود

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنلاین مجله لوکس ، فرانسه اعلام کرده است که می خواهد از طریق مذاکره مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان را تعیین کند.

به گزارش ترند نیوز ، سفارت فرانسه در باکو روز شنبه اظهار داشت که “به شدت نگران افزایش تنش ها در مرز ارمنستان و آذربایجان است.” در بیانیه سفارت فرانسه آمده است: “پاریس طرفین را به خویشتنداری و پرهیز از اقدامات تحریک آمیز دعوت می کند.” “تعیین مرز بین دو حساب باید مذاکره شود.”

این منبع گفت گروه های خرابکار ارمنستان روز پنجشنبه تلاش کردند مین و عوامل تحریک کننده را در آن طرف مرز نصب کنند اما بلافاصله توسط ارتش آذربایجان خلع سلاح و بازداشت شدند. در جریان این حادثه شش سرباز ارمنی دستگیر و بقیه فرار کردند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان روز پنجشنبه اعلام کرد که نیروهای این کشور شش سرباز ارمنی را در مرز بین دو کشور بازداشت کرده اند. آژانس خبری روسی تاس گزارشی از وزارت دفاع آذربایجان مبنی بر بازداشت شش سرباز ارمنی هنگام عبور از مرز گزارش داد.

وزارت دفاع ارمنستان با تأیید بازداشت شش سرباز خود ادعا كرد كه این سربازان عملیات مهندسی را در خاک ارمنستان انجام داده اند.

در همین حال ، “نیک پاشینیان” نخست وزیر ارمنستان اظهار داشت که اگر جمهوری آذربایجان موافقت کند نیروهای خود را از مناطق مرزی مورد مناقشه بیرون بکشد ، ارمنستان نیز نیروهای خود را بیرون می کشد و نیروهای صلح و ناظر را از روسیه به کشورهای گروه مینسک اعزام می کند ، مانند فرانسه و ایالات متحده از این مناطق حمایت خواهند کرد.

پس از 44 روز درگیری ، جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مورد آتش بس در منطقه قره باغ در 25 نوامبر 1999 از طریق روسیه به توافق رسیدند. بر اساس این توافق نامه ، ارمنستان موظف شد مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان را در قلمروهای “آغدم” ، “کالباجر” و “لاچین” تخلیه کند و یک راهرو زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند.

در عوض ، جمهوری آذربایجان متعهد شده است تا ضمن متوقف کردن عملیات نظامی ، کریدور لاچین (به عرض پنج کیلومتر) را برای اتصال قره باغ و ارمنستان به حالت تعلیق درآورد. شهر آزادشده شوش به همراه کلیه مناطق آزادشده به باکو واگذار شد.

انتهای پیام / متر


دکمه بازگشت به بالا