واگذاری ۱۵ بنای تاریخی گیلان به بخش خصوصی و دولتی برای بازسازی و احیا

بخش خصوص | بخش خصوصی

واگذاری ۱۵ بنای تاریخی گیلان به بخش خصوصی و دولتی برای بازسازی و احیا

مجله لوکس/گیلان مدیرکل میراث فرهنگی استان گیلان از واگذاری ۱۵ بنای تاریخی استان گیلان جهت سرمایه گذاری، مرمت و احیاء به بخش خصوصی و دولتی خبر داد و گفت: در استان گیلان ۲۲۰ بنای تاریخی ثبت شده در اختیار دستگاه‌های اجرایی داریم که نیازمند مرمت، احیاء و ساماندهی هستند.

ولی جهانی در گفت‌وگو با خبرنگار مجله لوکس در تشریح این خبر اظهار کرد: در راستای سیاست‌ها و صیانت و حفاظت از آثار تاریخی استان ۱۵ بنای تاریخی گیلان واقع در شهرستان‌های لاهیجان، رودسر، انزلی، رشت، رودبار، تالش، آستارا، سیاهکل و فومن به بخش خصوصی و دولتی جهت احیاء، مرمت و ساماندهی و سرمایه گذاری واگذار شد.

وی با بیان اینکه حجم سرمایه‌گذاری در نظر رفته شده برای این بناهای تاریخی بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان بوده و بعد از احیاء و ساماندهی برای ۴۲۰ نفر ایجاد اشتغال می‌کند، افزود: تعدادی از این بناهای تاریخی در اختیار دیگر دستگاه‌های دولتی است که با پیگیری‌های اداره‌کل میراث ‌فرهنگی‌ و سازمان بازرسی استان گیلان این بناها به بخش خصوصی واگذار شد یا در اختیار سایر دستگاه‌های دولتی که نیاز ضروری داشتند، قرار گرفت.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان گفت: چهار بنای تاریخی از این ۱۵ بنای تاریخی که در اختیار اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان بوده، از طریق صندوق حفظ و احیاء وزارت میراث ‌فرهنگی به سرمایه‌گذارانی که در این خصوص اهلیت داشتند، واگذار شد.

جهانی با بیان اینکه انتظار داریم دیگر بناهایی که در اختیار دستگاه‌های دولتی است را از طریق اداره‌کل میراث ‌فرهنگی به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی جهت احیاء و اشتغالزایی واگذار کنیم، تصریح کرد: یکی از اهداف این اداره‌کل حفاظت از بنا، کاهش تصدی‌گری دولت و ایجاد اشتغال و رونق توسعه پایدار است.

وی با توجه به بالا بودن هزینه مرمت این بناهای تاریخی گفت: از آنجایی‌ که امکان آن وجود ندارد تا دولت همه بناهای تاریخی را مرمت، احیاء و ساماندهی کند، پیشنهاد این بود که بتوانیم با هماهنگی و تعامل سایر دستگاه‌ها، بناهای تاریخی در اختیار بخش دولتی است را ساماندهی کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان افزود: رونمایی از واگذاری این بناها در هفته آینده انجام می‌گیرد که انشالله فرصتی شود برای سایر دستگاه‌ها که بناهای تاریخی در اختیارشان را براساس ضوابط و مقررات مربوط به همان دستگاه در اختیار بخش خصوصی جهت ایجاد اشتغال قرار دهند.

جهانی با بیان اینکه این اداره‌کل می‌تواند با همکاری شهرداری‌ها، در زمینه کاربری مورد درخواست سرمایه‌گذاران اقدام کند، گفت: بیشترین بناهای تاریخی که در این مدت واگذار شده، مربوط به شهرستان لاهیجان است و جا دارد از شورای تامین شهر لاهیجان که در این زمینه کمک شایانی به اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرده، تشکر و قدردانی نماییم.

وی با اشاره به اینکه ۱۵ بنای تاریخی واگذاری شده، بناهای بسیار ارزشمندی هستند که انشالله زمینه‌ای برای واگذاری دیگر بناهای تاریخی استان که در دست دستگاه‌های اجرایی قرار دارد، باشد، تصریح کرد: جا دارد از رئیس کل بازرسی استان گیلان و همکارانشان که به منظور احیا و ساماندهی بناهای تاریخی بر اساس ضوابط و مقررات و واگذاری به بخش خصوصی همکاری لازم را با این اداره‌کل داشتند، تشکر کنیم.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان گفت: در استان گیلان ۲۲۰ بنای تاریخی ثبت شده در اختیار دستگاه‌های اجرایی داریم که نیازمند مرمت، احیاء و ساماندهی هستند و از این تعداد ۱۵ مورد توسط این اداره‌کل در دست اقدام است.

جهانی درخصوص بناهای واگذار شده، گفت: بناهای واگذار شده شامل بنای تاریخی آموزش و پرورش، بنای تاریخی واقع در پژوهشکده چای، بنای تاریخی متعلق به قوام السلطنه، بازکیاگوراب(کارخانه چای قدیمی) اقامت‌های بومگردی، کافه رادیو، باغ کشاورزی، ساختمان صادقی لاهیجان، گراند هتل انزلی، تی تی کاروانسرا و بنای تاریخی سرهنگ عضدی سیاهکل، مجموعه تاریخی عون بن علی، کاخ نهارخوران رودبار، حمام مریان تالش، موزه مدرسه مرحبا آستارا می‌شوند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا