بین الملل

نیویورک‌تایمز: حزب‌الله مقابل قدرتمندترین کشور جهان پیروز شد

وی در یادداشتی از نیویورک تایمز نوشت: حزب الله پس از انتقال بیش از یک میلیون لیتر گازوئیل ایرانی از طریق سوریه به لبنان ، منجی ملی نامیده می شود. این امر به ویژه پس از آن رخ داد که دولت لبنان و حامیان غربی آن در این زمینه شکست خوردند و با بدترین بحران اقتصادی و سیاسی در تاریخ لبنان روبرو شدند.

بنابر این گزارش ، تحویل سوخت ، که به گفته حزب الله ، اولین گام در حمل بیش از 13 میلیون گالن بود ، نشان دهنده جدی بودن بحران در لبنان و عدم موفقیت دولت در حل آن است. لبنان نمی تواند از هیچ جای دیگری کمک بگیرد و با سوریه جنگیده است و ایران نیز به این امر متوسل شده است.

نیویورک تایمز همچنین نوشت که به نظر می رسد این اقدام تحریم های ایالات متحده علیه خرید نفت ایران را نقض می کند ، اما مشخص نیست که آیا واشنگتن برای آن تلاش می کند یا خیر. حزب الله ، که ایالات متحده آن را “گروه تروریستی” می نامد ، با تحریم های واشنگتن روبرو است و اگرچه بخشی از دولت لبنان است ، اما به نظر می رسد که به تنهایی فعالیت می کند.

بر اساس این گزارش ، بحران سوخت در لبنان منجر به رویارویی بین حزب الله و متحدانش از یک سو و ایالات متحده از سوی دیگر شده است تا ببینند چه کسانی می توانند سریعتر برای کاهش رنج مردم لبنان اقدام کنند. حزب الله برنده شد

در ادامه این گزارش آمده است که مداخله ، در جایی که دولت شکست خورد ، کودتای سیاسی برای حزب الله بود. این حزب ایالات متحده را مسئول بحران اقتصادی در لبنان می داند و می گوید واشنگتن لبنان را محاصره کرده است.

نیویورک تایمز همچنین گزارش داد که حزب الله روز پنجشنبه ورود محموله سوخت را با لحنی قهرمانانه به تصویر کشید و بیان کرد که این محاصره ایالات متحده را شکست ، خط فکری مورد قبول بسیاری از لبنانی ها. پس از اعلام سید حسن نصرالله ، دبیرکل حزب الله ، سفیر آمریکا در بیروت دورتی شی گفت که وی برای حل بحران سوخت در لبنان تلاش می کند و خواستار انتقال گاز از مصر به اردن و تحویل به لبنان شد. خط لوله ای که از سوریه عبور می کند

این روزنامه همچنین نوشت که رنج شدید مردم لبنان احتمال تحریم افرادی را که در لبنان زندگی می کنند به دلیل پذیرش سوخت ایران کاهش داده است.

مهند الحاج علی ، محقق در بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی گفت: “من مطمئن نیستم که آمریکا چقدر مایل است ریسک اعمال تحریم علیه افراد نیازمند را بپذیرد.” این نشان می دهد که واشنگتن بی رحم و سرسخت است و این پیروزی حزب الله است.

311311

دکمه بازگشت به بالا