نقش موثر ماماها در کاهش مرگ و میر گروه های آسیب پذیر

وزیر بهداشت پیامی را در روز جهانی مامایی صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری آنلاین ، سعید نامکی ضمن تبریک فراخواندن ماماها در سیستم بهداشت و درمان کشور ، اظهار داشت: ماماها در این منطقه از سیستم بهداشتی و درمانی حق بزرگی دارند یکی از ارکان نظام سلامت در سالهای قبل و بعد از انقلاب ماماها بود که توانستند آنها نقش مهمی در کاهش مرگ و میر کودکان ، مرگ و میر مادران و عوارض بارداری و زایمان دارند.
وی افزود: در سالهای قبل از انقلاب ، بسیاری از خانمها بر اثر عوارض حاملگی و زایمان جان خود را از دست دادند و تعداد مرگ و میرهای ناشی از بارداری و زایمان برای هر 100000 زایمان و زایمان بسیار زیاد بود که خوشبختانه ماماها و کارکنان بهداشت ملی عزیز ، بسیار آنها نقش مهمی در مراقبتهای قبل از زایمان ، واکسیناسیون کزاز و سایر عوامل بیماری زای زنان باردار و کودکان و مراقبت های قبل از زایمان و بعد از زایمان داشته اند.
وزیر بهداشت گفت: در سال های اخیر علاوه بر خدمت به ماماها در مراکز مراقبت های قبل از زایمان ، زایمان و خدمات پس از زایمان در بخش های والدین و مراکز جامع بهداشت ، ماماها در کاهش میزان مرگ و میر گروه های آسیب پذیر در کشور نقش داشته اند.
وی گفت: “ماماهای عزیز در آموزش قبل و بعد از تولد زنان باردار و زنانی که زایمان کرده اند ، تأثیر قابل توجهی در سلامت سایر گروه های آسیب پذیر ، مانند کودکان ، بعد از زنان دارند.” به ازای هر هزار تولد زنده ، یک سال شیرخوارگی و مرگ و مرگ کودکان زیر پنج سال و به درستی می توان گفت که در کنار سایر گروههای بهداشتی در کشور ، ماماها نقش اساسی در کاهش مرگ و میر در مجارستان و بهبود شاخص های بهداشتی دارند.
در پایان ، نامکی افزود: روز جهانی مامایی را به همه ماماهای عزیز تبریک می گویم و امیدوارم همیشه درخشش این عزیزان و کادر بهداشتی و درمانی کشور در سلامتی و طراوت کامل شاهد باشیم.

خروج از نسخه موبایل