نحوه شستن لاک حساس شابلون سیلک

چاپ سیلک به عنوان یکی از روشهای مرقوم به صرفه در چاپ بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و با توجه به قدیمی بودن این روش و آموزش های حرفه ای محدود آن هنوز برای مواردی مانند شستن توری شابلون چاپ سیلک از روش های قدیمی یا خانگی استفاده می شود.

روش های منسوخ شستن توری چاپ سیلک

هنوز در بسیاری از کارگاه ها و چاپخانه های سیلک پس از استفاده از شابلون و به پایان رسیدن فرآیند چاپ، برای پاک کردن لاک حساس مانند لاک سینا از روی توری از وایتکس و موارد مشابه استفاده می کنند.

طبق تجربه شخصی یکی از همکاران می گفت هر وقت به منزل می روم همسرم از لکه های وایتکس افتاده روی لباسم ناراحت می شوم و البته خودم هم از اینکه لباسم آسیب دیده ناراحت می شدم! همچنین بوی این مواد شوینده می تواند باعث آسیب به ریه در بلند مدت شود.

از طرفی وقتی با وایتکس و محصولات غیر اصولی که برای این ار نیستند توری شابلون را می شوریم به بافت توری و تار و پود ان آسیب می زنیم و از کیفیت توری کاسته می شود، در حالی که با شستن اصولی آن می توانیم به راحتی به دفعات با کیفیت اولیه از آن توری استفاده کنیم.

نحوه شستن توری شابلون چاپ سیلک

برای شتن توری شابلون در واقع ما دو هدف و منظور داریم:

  1. فقط می خواهیم شابلون را پس از چاپ تمیز کنیم و مجدد می خواهیم همین طرح را چاپ کنیم.
  2. به طور کلی می خواهیم توری شابلون را پاک سازی کنیم و با از بین بردن لاک حساس در اصلاح می خواهیم شابلون را خام کنیم تا با استفاده از آن طرح جدیدی را چاپ کنیم.

برای شستن اولیه می توانیم از حلال رنگ استفاده کنیم، پس از جمع آوری رنگ های اضافی از روی شابلون با استفاده از پارچه و حلال رنگ شابلوت را تمیز می کنیم و آن را آبکشی می کنیم. سپس آن را خشک می کنیم.

جهت پاک کردن اصولی لاک حساس از روی توری می توانیم از پرگازول استفاده کنیم و با استفاده از آن توری شابلون را تمیز کنیم.

محصول پودر پاک کننده پریگازول کیوو(kiwo)، در بسته بندی ۱۰۰ گرمی و مناسب برای پاک کردن سریع و ایمن لاک از روی شابلون های چاپ اسکرین است. این پودر به نسبت ۱ به ۱۰۰ با آب (۱۰ لیتر) ترکیب می شود و برای پاک کردن امولسیون های حاوی پلیوینیل لاک پیشنهاد می شود. محلول پریگازول EP3 بدون بو و کلرین است و خورندگی روی توری و پوست ایجاد نمی کند.

پس از این که با استفاده از پرگازول مواد روی توری چاپ شد با یک شوینده سبک آن را شستشو می دهیم و پس از آن، توری را خشک می کنیم تا در استفاده های بعدی که در دستگاه چاپ سیلک یا چاپ دستی می خواهیم بتوانیم استفاده کنیم. با توجه به پاک شدن کامل توری در این مرحله برای چاپ های سیلک بعدی مجدد باید طرح جدید را با استفاده از لاک حساس روی توری قرار دهیم.

سخن پایانی و نتیجه گیری

شستن توری با وایتکس و موارد مشابه علاوه بر آسیب های شخصی باعث آسیب به توری می شود و در مدت زمان کمتری توری شما قابلیت و کیفیت خود را از دست می دهد. شما می توانید حرفه ای تر و با استفاده از پودرهای تخصصی مانند پریگازول برند کیوو اصولی این کار را انجام دهید و به کیفیت توری خود آسیب نزنید و به مدت طولانی از توری و شابلون چاپ سیلک خود استفاده کنید.

خروج از نسخه موبایل