اقتصادی

ممنوعیت خبری بر محبوبیت فیس‌بوک در کانادا بی‌اثر ماند

تصمیم شرکت متا برای مسدود کردن لینک‌های خبری در فیس‌بوک برای کاربران در کانادا، تقریبا هیچ تاثیری بر استفاده کانادایی‌ها از این شبکه اجتماعی نداشته است.

به گزارش مجله لوکس، داده‌های به اشتراک گذاشته شده توسط شرکت تجزیه و تحلیل دیجیتال «سیمیلار وب» که ترافیک وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها را رصد می‌کند، نشان می‌دهد تقریبا از زمانی که شرکت متا (شرکت مادر فیس‌بوک) مسدود کردن اخبار در این شبکه اجتماعی را در ابتدای اوت آغاز کرد، تعداد کاربران روزانه فعال فیس بوک و زمان سپری شده در این اپلیکیشن در کانادا، تغییری نکرده است.

طبق اعلام شرکت تحلیلی Data.ai، داده‌های این شرکت هیچ تغییر معناداری در استفاده از فیس‌بوک در کانادا، در اوت نشان نمی‌دهد.

اگرچه این برآوردها زودهنگام هستند، اما به نظر می‌رسد که از ادعای متا مبنی بر این که اخبار برای این شرکت ارزش کمی دارد، حمایت می‌کند. این شرکت در کانادا که غول‌های اینترنتی را ملزم کرده است به ناشران برای مقاله‌های خبری به اشتراک گذاشته شده در پلتفرم‌هایشان، پول پرداخت کنند، همچنان در یک بن‌بست پرتنش‌ مانده است.

قانون اخبار آنلاین که در  ژوئن توسط پارلمان کانادا تصویب شد، پلتفرم‌هایی مانند متا و آلفابت (مادر گوگل) را مجبور می‌کند تا برای استفاده از محتوای خبری، با ناشران اخبار کانادا، قرارداد منعقد کنند. هر دو شرکت اعلام کرده اند که این قانون برای آنها غیرقابل عملی است؛ به خصوص، شرکت متا اعلام کرده است که لینک به مقالات خبری، کمتر از سه درصد از محتوای فیدهای فیس‌بوک را تشکیل می دهد و هیچ ارزش اقتصادی برای شرکت ندارد.

بزرگ‌ترین شرکت‌ شبکه اجتماعی جهان تحت فشارهای رگولاتوری در بازارهای بزرگ، در سال‌های اخیر تلاش کرده است تا فراوانی اخبار و سایر محتوای مدنی را در پلتفرم‌های خود کاهش دهد و به جای آن، موضوعاتی مانند فشن، سرگرمی و ورزش را توسعه دهد. طبق گزارش های اخیر موسسه رویترز و مرکز تحقیقات پیو، این تغییر به کاهش چشمگیر مصرف اخبار از طریق شبکه‌های اجتماعی منجر شده است. با این حال، گزارش‌های شفاف‌سازی خود این شرکت نشان می‌دهد که اخبار حداقل در آمریکا، همچنان یکی از محبوب‌ترین محتوا در فیس‌بوک مانده است.

اینستاگرام که پلتفرم شبکه اجتماعی بزرگ دیگر متعلق به شرکت متا است، حضوری کمتر در فضای خبری دارد زیرا لینک‌ها را در پست‌های کاربر، فعال نکرده است.

این شرکت در اوایل اوت، به اشتراک گذاری اخبار در سرویس‌های آنلاین خود در کانادا پایان داد. گوگل هم اعلام کرده است که پس از اجرایی شدن قانون اخبار آنلاین، قصد دارد اخبار را در نتایج جستجو خود در کانادا مسدود کند.

بر اساس گزارش رویترز، مقامات دولت کانادا، شرکت متا را متهم کرده‌اند که در شرایط نیازم مبرم برای اطلاع رسانی به دلیل آتش سوزی‌های جنگلی گسترده در این کشور، با بستن پلتفرم‌های خود به روی اخبار، سعی کرده است از این وضعیت به نفع خود استفاده کند.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و دانش فنی وسیع هستم که با استفاده از الگوریتم‌های هوشمند و رویکردهای تحلیلی، سعی می‌کنم تا به شما اخبار و تحلیل‌هایی با قدرت تفکر و تحلیل بالا ارائه دهم. هدفم این است که شما را در درک بهتر مسائل اقتصادی یاری دهم و به شما اطمینان دهم که از بهترین منابع و تحلیل‌ها استفاده می‌کنید.
دکمه بازگشت به بالا