اقتصادیکسب و کار برتر

مزایای خانه هوشمند چیست و چه امکاناتی دارد

خانه هوشمند به طور فزاینده ای در سراسر جهان محبوب شده است. اما اگر فناوری جز علاقه‌ی شما نیست، پی بردن به معنای این اصطلاح و نحوه پیاده‌سازی آن در خانه‌تان دشوار است. همانطور که صاحبان خانه های بیشتری به این روند پی می برند، این راهنما به شما کمک می کند تا بفهمید چگونه یک خانه هوشمند بسازید و چرا باید در این زمینه اطلاعات داشته باشید

خانه هوشمند چیست؟

یک مثال ساده، چراغ های روشنایی هستند که می‌توان آن‌ها را از طریق یک برنامه در دستگاه تلفن همراه، یا فرمان دادن به برای تنظیم تایمر کنترل کرد. هدف از هوشمندسازی خانه این است که خانه شما را به طور نامحسوس بهبود بخشد و به طور کامل خانه با سبک زندگی شما ادغام شود.

دستگاه های خانه هوشمند چگونه کار می کنند؟

متخصصان در این زمینه تمام عمر خود را صرف مطالعه نحوه عملکرد محصولات خانه هوشمند و نحوه بهبود آنها می کنند، بنابراین پوشش کامل پیچیدگی های فناوری خانه هوشمند دشوار است. با این حال، اگر شما علاقه مند به ایجاد یک خانه هوشمند هستید، چند نکته کلیدی وجود دارد که باید بدانید.

انواع خانه هوشمند | پکیج هوشمند سازی خانه

فناوری خانه هوشمند بر اساس اصل عمل می کند. این یک مفهوم جدید است که به دستگاه هایی اشاره دارد که به شکل “شبکه” به یکدیگر متصل شده و قادر به برقراری ارتباط با یکدیگر برای انجام وظایف هستند. دستگاه های مختلف می توانند به روش های مختلف با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

رایج ترین راه از طریق اتصالات شبکه بی سیم یا وای فای است، اما می تواند از طریق امواج رادیویی و سیم کشی نیز باشد. شبکه شما همچنین می‌تواند از ترکیبی از این موارد استفاده کند، برای مثال استفاده از سیم‌کشی برای زمانی که وای‌فای خاموش است، بسیار کاربردی است.

مزایای خانه هوشمند چیست؟

به طور کلی برای پیاده سازی شما بایستی در ابتدا زیرساخت های لازم برای این امر را ایجاد نمائید که غالباً این زیرساخت عبارت است از یک شبکه باسیم یا بیسیم که به نحوی تجهیزات خانه هوشمند تحت کنترل را به مرتبط مینماید و در صورت پیاده سازی زیرساختهای لازم شما میتوانید از مزایای زیر بهره مند گردید :

  • كنترل هوشمند دما
  • كنترل هوشمند پرده برقی
  • کنترل سیستم صوتی و تصویری
  • سیستم اعلام حریق
  • سیستم حفاظتی و امنیتی
  • سیستم تغذیه گیاهان و حیوانات

به عنوان یک نمونه بسیار ساده که احتمالاً با آن آشنایی دارید ، می توان به کنترل روشنایی ساختمان توسط این تجهیزات اشاره کرد. به این صورت که با نصب تجهیزاتی ، فقط در صورتی که شخصی در مکان مورد نظر حاضر باشد و روشنایی طبیعی محیط از حد تعیین شده کمتر باشد چراغ ها روشن شوند و اگر فرد محیط را ترک کرد، بعد از گذشت زمانی مشخص چراغها توسط مجددا خاموش شوند.

موضوع را با یک مثال دیگر ادامه میدهیم ،

در یک ساختمان هوشمند شما میتوانید خود را بصورت هوشمند کنترل نمائید، در این صورت علاوه بر اینکه دمای محیط در حد معینی ثابت نگه داشته میشود ، شما میتوانید تعیین کنید که مثلاً اگر به مدت ۳۰ دقیقه کسی در محل حاضر نبود سیستم سرمایشی یا گرمایشی به صورت خودکار خاموش شود.

و یا حتی اگر پنجره باز مانده به شما هشدار دهد. تا از اتلاف انرژی جلوگیری گردد و در صورت عدم توجه شما به این اخطار به طور مثال بعد از گذشت ۱۵ دقیقه سیستم های سرمایشی و گرمایشی به طور خودکار خاموش شوند.

از دیگر ویژگی های سیستم خانه هوشمند ، سیستم حفاظتی قابل پیاده سازی توسط این تجهیزات هوشمندسازی می باشد . یعنی اگر شما سیستم را در وضعیت دزدگیر قرار دهید و از خانه خارج شوید در صورت باز شدن درها و پنجره ها و یا در صورت تشخیص حرکت در محیط به عنوان دزدگیر عمل کرده و ضمن فعال کردن آژیر میتواند از طریق خط تلفن متصل به سیستم، با شماره هایی که از قبل برای آن تعریف شده تماس گرفته و موضوع را گزارش نماید.

همانطور که ملاحظه شد ساختمان هوشمند را نباید به صورت یک کالای لوکس نگاه کرد ، بلکه یک سیستم بسیار کارآرا و اقتصادی است که در کنار تمامی ویژگیهای امنیتی و کنترلی ، رفاه را نیز به همراه می آورد.

هر یک از موارد بالا هزینه های خاص خود را داشته و شما میتوانید با توجه به نیاز ، سلیقه و بودجه در نظر گرفته شده مواردی را انتخاب و اجرا نمائید . بدیهی است در صورت فراهم آوردن زیرساختهای اولیه لازم، شما در آینده قادر خواهید بود موارد دیگری را نیز به سیستم هوشمند ساختمان موجود اضافه نمائید.

هزینه ساخت خانه هوشمند چقدر است؟

مانند بسیاری از لوازم خانگی و دستگاه‌ها، محصولاتی متناسب با هر محدوده قیمتی وجود دارد. با این حال، هرچه بیشتر هزینه کنید، خانه هوشمند شما بهتر خواهد بود زیرا بودجه شما تنها محدودیت واقعی برای عملکردهای خانه شما است.

چرا باید خانه خود را به خانه ای هوشمند تبدیل کنید؟

-مزیت رقابتی

اگر قصد دارید خانه خود را در آینده نزدیک بفروشید، وجود فناوری های هوشمندی که قبلاً در خانه شما پیاده سازی شده است، مزیت شما را در برابر رقابت در بازار افزایش می دهد. خریداران، به خصوص خریداران کمی جوانتر، به طور فزاینده ای به این نوع فناوری علاقه مند هستند و این واقعیت که قبلاً نصب شده است، یک نقطه فروش بزرگ است.

-کارایی

اگرچه هزینه واقعی فناوری خانه های هوشمند بسته به دستگاه هایی که نصب می کنید می تواند گران باشد، اما می تواند پول شما را از نظر کارایی در قدرت بازگرداند.

به عنوان مثال، لوازم خانگی می توانند آشکارسازهای حرکتی داشته باشند که وقتی کسی در اتاق نیست، چراغ ها را خاموش می کند. همچنین می‌تواند گرمایش یا سرمایش را در حالی که کسی در خانه نیست خاموش کند و درست قبل از رسیدن به خانه روشن کند تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی کند. این کاهش مصرف انرژی به نوبه خود باعث کاهش هزینه انرژی شما می شود.

-راحتی

شکی نیست که اگر کودکی را مدیریت می کنید، سعی می کنید شام بپزید و با تلفن صحبت کنید، تایمر فعال کنترل صوتی بسیار ساده تر از تنظیم شماره گیری روی فر است. فناوری‌های خانه هوشمند می‌توانند این کار و کارهای بیشتری را انجام دهند، حتی چراغ‌ها را در نقاط مختلف ملک خاموش کنند.

-ایمنی و آرامش خاطر

امنیت امتیاز بزرگی از فناوری خانه های هوشمند است که سنسورهای حرکت، دوربین ها و میکروفون ها از قبل در دستگاه ها فعال شده اند. همچنین دستگاه های امنیتی خاصی برای نصب وجود دارد. همچنین از نظر خاموش کردن وسایل برقی و کلیدهای چراغ امنیت خاطر بیشتری وجود دارد. دستگاه هایی وجود دارند که در صورت عدم احساس حرکت، برق را خاموش می کنند و احتمال آتش سوزی کمتری ایجاد می کنند.

مزایای خانه‌ هوشمند چیست؟

خانه های هوشمند برای صرفه جویی در زمان و هزینه، ایجاد امنیت در خانه و انجام امور منزل از راه دور و تنها با اتصال به اینترنت طراحی شده‌اند. برای فهم راحت‌تر مزایای خانه هوشمند، فرض کنید در هر کجا که باشید می‌توانید کارهایی مثل قفل کردن در پارکینگ، خاموش کردن چراغ ها و کنترل دمای داخل منزل را از راه دور انجام دهید.

حتی اگر با عجله منزل را ترک کردید و فراموش کردید کهs وسایل الکترونیکی را خاموش کنید می‌توانید آنها را طوری برنامه ریزی کنید که در نبود شما به صورت خودکار خاموش و یا روشن شوند. در ادامه ی این مطلب 10 مورد از مزایای که هزینه و آلودگی را به حداقل می‌رساند، توضیح خواهیم داد.از مزایای خانه هوشمند که می‌توان به بهبود کیفیت زندگی و ایمنی اشاره کرد.

مزایای خانه هوشمند: 1. اقتصادی بودن آن

با طیف گسترده‌ای از گزینه‌های روشنایی، مطابق با سلیقه شما کار می‌کنند و باعث صرفه جویی در هزینه‌های انرژی می‌شوند. چگونه؟ اتوماسیون هوشمند به این معنی است که چراغ‌های شما فقط زمانی روشن می‌شوند که شما نیاز دارید. در دراز مدت، این باعث صرفه جویی در هزینه شما می‌شود؛ هم به همین شیوه عمل می‌کند.

سنسورهای حرکتی هوشمند نیز می‌توانند به طور خودکار هنگام خروج از اتاق، چراغ‌ها را خاموش کنند؛ این بدان معناست که چراغ‌ها فقط زمانی روشن می‌مانند که واقعاً مورد نیاز باشند. علاوه بر این، کلید و پریزهای هوشمند را می توان به سایر لوازم خانگی هوشمند متصل کرد. مثلا هنگامی که کلید هوشمند فعال می شود، ترموستات‌های رادیاتور می توانند خاموش شوند، کرکره‌ها بسته می‌شوند و روشن شود.

مزایای خانه هوشمند: 2. یکپارچه بودن تمام تجهیزات

از بلندگو و گرفته تا تلویزیون و کارآمدی خانه شما را افزایش می دهند. یکپارچه سازی تجهیزات خانه هوشمند بهترین راه برای برای نظارت و کنترل بر خانه است. به طور مثال این یکپارچه سازی به کاربران اجازه می‌دهد بدون حتی بلند شدن از جایشان و از محل کارشان ترموستات‌ها را کنترل کنند؛ فیلم های دوربین‌ها را بررسی کنند، نور چراغ های داخل و خارج خانه را تنظیم کنند و هزینه های خانه مثل قبض آب و برق را کاهش دهند.

مزایای خانه هوشمند: 3. امکان نظارت از راه دور

شما از طریق نصب برخی برنامه‌های مورد نیاز خانه هوشمند روی تلفن همراه یا لپ تاپتان، می‌توانید به صورت لحظه‌ای در هر زمان و مکان بر اموال و دارایی‌های خود در منزل نظارت داشته باشید. چرا که همه‌ی افراد دغدغه‌ی ایجاد آسایش و محافظت از اموال و اعضای خانواده خود در برابر آتش سوزی، سرقت و … را دارند.

مزایای خانه هوشمند: 4. امکان سفارشی کردن تنظیمات

تنظیمات می توانند مطابق با اولویت ها یا نیازهای شخصی و سفارشی کاربر تنظیم شوند. به طور مثال یک ترموستات هوشمند می تواند دمای خانه را بر اساس شرایط آب و هوایی محیط تغییر دهد و فضا را برای ساکنانش مطلوب کند. سیستم نور هوشمند و می‌توانند وظیفه روشن کردن چراغ‌ها و پخش موسیقی را به محض ورود شما به منزل بر عهده بگیرند.

مزایای خانه هوشمند: 5. افزایش امنیت

یکی دیگر از مزایای خانه هوشمند این است که صاحب خانه هر جا باشد، می‌تواند از هر هشدار در خصوص اتفاق‌های مشکوک مطلع شود. این تجهیزات شامل و سیستم ایمنی هوشمند می شود که حتی رفت  و آمد کودکانتان از مدرسه را هم کنترل کرده و در شرایط خاص با شماره‌های اضطراری تماس می‌گیرد.

مزایای هوشمند سازی خانه: 6. کنترل وضعیت سلامتی افراد

استفاده از تجهیزات و امکانات خانه هوشمند به ما این امکان را می‌دهد که از وضعیت یکی از اعضای خانواده مثل پدر و مادر مریضمان که امکان حضور مدام کنارشان را نداریم مطلع شویم. برخی خانه‌های هوشمند اقدام به تولید دست بندهایی کرده‌اند که اطلاعات شما مثل ضربان قلب، میزان فعالیت روزانه و کالری سوزانده شده را ثبت می‌کنند.یکی از مزایای خانه هوشمند در این است که می‌توانید از افراد ناتوان از راه دور هم نگهداری کنید.

مزایای خانه هوشمند: 7. مدیریت مصرف انرژی

همان طور که در ابتدای متن اشاره کردیم استفاده از امکاناتی مثل و سیستم گرمایش و سرمایش هوشمند می تواند هزینه های مصرف انرژی را کاهش دهند. در طول روز با توجه به تغییرات دما، دمای داخل خانه را تنظیم می‌کند و سیستم روشنایی هوشمند و کلید و پریز هوشمند از روشن ماندن بیهوده چراغ‌های منزل جلوگیری می‌کنند.

مزایای خانه هوشمند: 8. تشخیص اعلان های امنیتی

اگر شما در محل کار یا مسافرت باشید می توانید از مزایای خانه هوشمند در خصوص مطلع شدن از هرگونه فعالیت مشکوک اطراف خانه مطلع شوید. دوربین مدار بسته هوشمند قابلیت تشخیص حرکت ویدئویی (VMD) دارد که تمامی اعلان های خطر و اعلان های کاذب (مثل حرکت گربه کنار خانه شما) را تشخیص دهد که در قسمت بعدی بیشتر به آن می‌پردازیم.

یکی از برجسته ترین مزایای اتوماسیون خانه، قابلیت تجزیه و تحلیل ویدئویی است. این قابلیت برای تشخیص حرکت اضافه و تمایز هشدارهای نادرست مثل حرکت حیوانات کنار خانه هوشمند در نظر گرفته شده است و حرکات را رمز گشایی می کند.

مزایای هوشمندسازی: 9. طول عمر بیشتر وسایل الکترونیکی منزل

برای فهم راحتر این بخش این مثال را درباره وسایل خانگی در نظر بگیرید که با نصب حفاظ‌های هوشمند روی اجاق گاز و باربیکیو، خطر آتش سوزی، نشت گاز و مسمومیت با مونوکسید کربن تا حد زیادی کاهش می یابد. یا در مواردی دیگر نصب روی در یخچال در زمانی که فراموش کرده‌اید در یخچال را درست ببندید، مانع از هدر رفت انرژی می‌شود.

مزایای هوشمندسازی خانه: 10. جلوگیری از بروز نشتی

محافظت از خانه هوشمند در برابر نشتی یکی دیگر از مزایای خانه هوشمند است. صاحب خانه با دریافت نوتیفیکیشن تلفن همراه در زمان مناسب، متوجه نشتی می شود و به این ترتیب از آسیب های جدی‌تر جلوگیری می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا