قرارگیری پاویون فرهنگی ایران در رویداد (مرحبا آسیا) در کنار جام ملت های آسیایی، فرصتی عالی برای معرفی فرهنگ ایران به انبوه بازدیدکنندگان از سراسر جهان را فراهم کرد.
به گزارش مجله لوکس، علی بختیاری (رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قطر) در پاسخ به این سوال که هدف از برپایی ماه فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قطر و حضور فرهنگی ایران در جام ملتهای آسیا چیست؟ اظهار کرد: برپایی “ماه فرهنگی ایران” در قطر، فرصتی مغتنم برای معرفی فرهنگ غنی و متنوع ایران به مردم قطر و سایر کشورها، به خصوص در آستانه جام ملتهای آسیا است و هدف ما از این رویداد، ایجاد پلهای فرهنگی بین ایران و دیگر ملل، و ترویج گفتگوی بین فرهنگی بود.
وی در خصوص اینکه چه عواملی باعث شد که پاویون ایران در منطقه لوسیل قرار گیرد و چه نقشی در تعاملات فرهنگی بین ایران و کشورهای دیگر ایفا میکند؟ گفت: منطقه لوسیل به دلیل موقعیت استراتژیک و نزدیکی به ورزشگاه لوسیل، یکی از پرترددترین مناطق در طول جام ملتهای آسیا است. قرارگیری پاویون ایران در این منطقه، فرصتی عالی برای معرفی فرهنگ ایران به انبوه بازدیدکنندگان از سراسر جهان را فراهم کرد. این پاویون به عنوان نقطهای کانونی برای تعاملات فرهنگی بین ایران و دیگر کشورها عمل کرد و به تبادل ایدهها و تجربیات بین هنرمندان و فرهنگیان مختلف کمک کرد.
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قطر در پاسخ به این سوال که چرا برج میدان آزادی به عنوان نمادی از پاویون ایران انتخاب شد و چگونه این سازه به جذابیت پاویون کمک میکند؟ گفت: برج میدان آزادی به عنوان نمادی شناخته شده از ایران، معرف هویت ملی و تاریخ غنی کشورمان است. انتخاب این نماد برای پاویون ایران، به منظور برجسته کردن هویت ایرانی و ایجاد حس غرور ملی در بین ایرانیان مقیم قطر بود. همچنین، این سازه باشکوه، به عنوان نقطه عطفی در پاویون، به جذابیت بصری آن افزود و توجه بسیاری از بازدیدکنندگان را جلب کرد.
وی در مورد برخی از برنامهها و فعالیتهای برگزیدهای که در “ماه فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قطر” ارائه شدهاند، چه بودهاند و این فعالیتها چگونه بازدیدکنندگان و شرکتکنندگان را جذب کردهاند؟ یادآور شد: برنامههای متنوعی در “ماه فرهنگی ایران” ارائه شد که از جمله آنها میتوان به نمایشگاههای هنری، اجراهای موسیقی سنتی و حرکات محلی، عرضه صنایع دستی، خوراک سنتی ایرانی و ارائه کلیپهای معرفی ایران، نمایش ورزش باستانی، معرفی مد و لباس ایرانی و نمایش هنر خطاطی و منیاتور اشاره کرد. این برنامهها با استقبال چشمگیر بازدیدکنندگان از سرتاسر جهان روبرو شد. تنوع برنامهها، کیفیت بالای اجراها، و تعامل هنرمندان ایرانی با مخاطبان، از جمله عوامل جذب بازدیدکنندگان و شرکت کنندگان است.
بختیاری در خصوص نقش موسیقی سنتی و حرکتهای محلی در معرفی فرهنگ ایران چه بوده است و بازخورد عمومی نسبت به این اجراها چگونه بوده است؟ افزود: موسیقی سنتی و حرکات محلی، از موضوعات اصلی فرهنگ هر ملتی هستند. اجراهای موسیقی سنتی و رقصهای محلی ایرانی در “ماه فرهنگی ایران”، فرصتی برای معرفی این بخش مهم از فرهنگ ایران به مخاطبان بینالمللی بود. بازخورد عمومی نسبت به این اجراها بسیار مثبت بود و بازدیدکنندگان از زیبایی و تنوع موسیقی و حرکات محلی ایرانی ابراز شگفتی میکردند.
وی در پاسخ به این سوال که برای معرفی و شناساندن صنایع دستی ایرانی، چه تدابیری اندیشه شده است و آثار هنرمندان ایرانی چه تاثیری بر تصویر فرهنگ ایران در عرصه بینالمللی گذاشته است؟ گفت: در “ماه فرهنگی ایران”، نمایشگاه های متعددی از صنایع دستی ایرانی برگزار شد. در این نمایشگاه ها، هنرمندان ایرانی خلاقیت و مهارت خود را در رشتههای مختلف صنایع دستی مانند فرش بافی، خاتم کاری، میناکاری و سفالگری به نمایش گذاشتند.
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قطر رویکرد رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دوحه نسبت به ترویج فرهنگ ایرانی در قطر و سایر کشورها چگونه بوده است؟ گفت: رویکرد ما در ترویج فرهنگ ایرانی در قطر و سایر کشورها بر پایه چند اصل کلیدی استوار است؛ اول تنوع فرهنگی است، فرهنگ ایرانی، فرهنگی غنی و متنوع است که از اقوام، مذاهب و آداب و رسوم مختلف تشکیل شده است. ما در تلاشیم تا این تنوع را در برنامههای فرهنگی خود به نمایش بگذاریم و تصویری جامع از فرهنگ ایران ارائه دهیم. دومین موضوع ما تعامل است، ما معتقدیم که ترویج فرهنگ، یک خیابان یک طرفه نیست. ما به دنبال ایجاد تعامل و گفتگوی فرهنگی بین ایران و دیگر کشورها هستیم. به همین منظور، از هنرمندان و فرهنگیان سایر کشورها خصوصا هنر مندان مقیم قطر دعوت میکنیم تا در برنامههای ما حضور داشته باشند و تجربیات خود را با مخاطبان ایرانی به اشتراک بگذارند.
انتهای پیام