اقتصادی

قیمت بازار خودروهای چینی به قیمت کارخانه‌ای رسید! / افت ۳۰ واحد درصدی شاخص قیمت چینی‌ها

کارنامه به‌عنوان پلتفرم آنلاین خدمات خودرو و مرجع کارشناسی و قیمت‌گذاری، وضعیت شاخص قیمت و تقاضای بازار خودرو را مورد بررسی قرار داده است. این شاخص‌ها با در نظر گرفتن خودروهای صفر و کارکرده محاسبه شده و مبنای آن فروردین سال ۱۴۰۲ است.

اختلاف ۱۰۰ میلیونی قیمت بازار و قیمت کارخانه‌ای خودروهای چینی

بررسی معاملات روز بازار نشان می‌دهد قیمت خودرو در بازار چینی‌ها تا حدی کاهش یافته که قیمت بازار این خودروها به قیمت کارخانه‌ای نزدیک شده و در اکثر مدل‌ها، اختلاف زیر ۱۰۰ میلیون تومان وجود دارد. در چند روز اخیر، فونیکس اف‌ایکس، ام‌وی‌ام ایکس ۵۵ پرو، ام‌وی‌ام ایکس ۲۲، تیگو پرومکس، جک S3 و کی‌ام‌سی K7 با اختلاف کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان نسبت به قیمت بازار، معامله شده است. در این بین، جک J4 تنها خودرویی‌ست که ۲۵ میلیون ارزان‌تر از قیمت کارخانه در بازار معامله شده و قیمت بازار آن ارزان‌تر از قیمت کارخانه‌ای بوده است.

در جدول زیر، تفاوت قیمت کارخانه‌ای و قیمت بازار خودروهای محبوب چینی محاسبه شده است.

قیمت بازار خودروهای چینی به قیمت کارخانه‌ای رسید! / افت ۳۰ واحد درصدی شاخص قیمت چینی‌ها

کاهش ۳۰ واحد درصدی شاخص قیمت خودروهای چینی

طبق گزارش اخیر کارنامه، شاخص قیمت خودروهای چینی از ابتدای امسال با افت ۳۰ واحد درصدی مواجه بوده و میزان ریزش آن در مقایسه با بازار ماشین‌های داخلی شدیدتر بوده است.

بر اساس این گزارش از کارنامه از معاملات خودرو، شاخص قیمت کل بازار در مردادماه ۷۹ واحد بود. این درحالی است که شاخص قیمت خودروهای چینی برابر با ۶۹ واحد و شاخص قیمت خودروهای داخلی ۸۲ واحد بود. با توجه به این آمار، به‌نظر می‌رسد واردات خودروهای خارجی و سرعت گرفتن روند ترخیص آن‌ها از گمرک‌های کشور، به‌همراه ادامه کاهش قیمت دلار، بیش از همه روی خودروهای چینی تأثیر گذاشته است.

قیمت بازار خودروهای چینی به قیمت کارخانه‌ای رسید! / افت ۳۰ واحد درصدی شاخص قیمت چینی‌ها

وضعیت تقاضا در بازار خودروهای چینی و داخلی

به‌نظر می‌رسد امیدواری به عرضه خودروهای خارجی در بازار و کاهش قیمت آزاد خودروهای چینی، باعث شده میزان تقاضا برای خرید ماشین‌های چینی نسبت به ماه گذشته افت کند. این درحالی است که شاخص تقاضای کل و شاخص تقاضای خودروهای داخلی روی مدار صعود قرار گرفتند و همچون ماه گذشته افزایش یافتند.

البته، سرعت رشد شاخص تقاضای کل بازار نسبت به ماه گذشته کمتر بود. در واقع شاخص کل تقاضا در مردادماه تنها ۱۵ واحد درصد نسبت به تیرماه افزایش یافت و در این بین، میزان تقاضا برای خرید خودروهای داخلی رشد ۱۶ واحد درصدی را تجربه کرد.

قیمت بازار خودروهای چینی به قیمت کارخانه‌ای رسید! / افت ۳۰ واحد درصدی شاخص قیمت چینی‌ها

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و دانش فنی وسیع هستم که با استفاده از الگوریتم‌های هوشمند و رویکردهای تحلیلی، سعی می‌کنم تا به شما اخبار و تحلیل‌هایی با قدرت تفکر و تحلیل بالا ارائه دهم. هدفم این است که شما را در درک بهتر مسائل اقتصادی یاری دهم و به شما اطمینان دهم که از بهترین منابع و تحلیل‌ها استفاده می‌کنید.
دکمه بازگشت به بالا