فواد حسین: اجازه نخواهیم داد از خاک عراق برای حمله به همسایگان استفاده شود

وی با اشاره به اینکه نشست مهمی با وزیر امور خارجه ترکیه داشته است گفت: روابط بغداد و آنکارا برای دو طرف مهم است و عراق به توسعه این روابط اهتمام دارد.

وی روابط عراق و ترکیه را گسترده، مهم و ادامه دار دانست اما در عین حال تصریح کرد : گاهی مشکلات و برخی پیچیدگی هایی رخ می دهد اما تلاش ما بر اصل گفت وگو برای حل اختلافات است.

وزیر خارجه عراق روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور را رو به رشد اعلام کرد و افزود: حدود ۸۵۰ شرکت ترکیه ای در عراق حضور دارند که بیشتر آنها در زمینه ساخت و ساز و بازسازی فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه دو کشور در معرض تغییرات اقلیمی قرار گرفته اند، گفت: با توجه به اینکه عراق سرزمین بین النهرین است و سرچشمه های دو رود دجله و فرات در ترکیه قرار دارند در این نشست همکاری آبی و دستیابی به حقابه عادلانه بررسی شد.

فواد حسین با بیان اینکه تغییرات اقلیمی و خشکسالی، کشاورزی و جامعه عراق را تهدید می کند، اظهار کرد: به همکاری دائم از طریق کمیته دائمی مشترک که وزیر خارجه ترکیه مطرح کرده است نیاز داریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق با بیان اینکه وضعیت امنیتی و نظامی بخشی از مذاکرات ما با وزیر امور خارجه ترکیه بود گفت: ما به قانون اساسی عراق پایبندیم و اجازه نخواهیم داد که هیچ طرفی از عراق برای حمله به همسایگان استفاده کند.

وزیر خارجه عراق به این نکته اشاره کرد که در مذاکرات امروز حضور نظامی ترکیه در عراق (شمال عراق) بررسی شد.

وزیر امور خارجه ترکیه نیز با اشاره به اقدامات مشترک انجام شده برای حل بسیاری از مشکلات بین بغداد و آنکارا گفت که برای ارتقای سطح روابط دو کشور و حل مشکلات موجود تلاش خواهیم کرد.

هاکان فیدان با اشاره به اینکه برای روابط ترکیه با عراق و حفظ امنیت و حاکمیت این کشور اهمیت زیادی قائل هستیم، افزود: پیشرفت و امنیت عراق بازتاب مثبتی بر ترکیه خواهد داشت.

وزیر خارجه ترکیه در این نشست خبری از دولت محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق حمایت کرد و گفت: ما برای کمک به عراق در زمینه مبارزه با هر تشکیلات تروریستی آماده ایم.

وی اشاره کرد که در این نشست درباره مسائل مرتبط با مبارزه با تروریسم و فعالیت حزب کارگران کردستان با وزیر امور خارجه عراق گفت و گو کردیم.

فیدان با اشاره به اینکه ترکیه روابط اقتصادی با عراق برای ترکیه از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: ما باید زمینه حقوقی برای توسعه روابط اقتصادی با عراق را بیش از پیش تقویت کنیم.

وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به اینکه در این نشست با همتای عراقی خود درباره مساله آب بصورت جامع گفت و گو کرده است، اظهار داشت: ترکیه با این مسئله با اصل صرفا انسانی برخورد خواهد کرد.

فیدان با بیان اینکه منطقه ما دچار خشکسالی گسترده ای شده است، افزود: در این نشست با طرف عراقی بر سر تشکیل کمیته ای مشترک در خصوص پرونده آب توافق کردیم.

310310

خروج از نسخه موبایل