سلامت و دانش

عوارض مصرف بیش از حد کافئین چیست؟

طبق آمار سازمان غذا و داروی جهانی (FDA) ، یک قاشق غذاخوری پودر کافئین معادل 28 فنجان قهوه است ، بنابراین فروش مکمل های کافئین دار در بسیاری از کشورهای جهان ممنوع است. این ممنوعیت عامل مرگ و میر بسیاری در سالهای اخیر بوده است.

عوارض مصرف بیش از حد کافئین!

گزارش جدید رئیس دکتر Rebecca Hursten نشان می دهد که هنگام مصرف مقادیر زیادی کافئین چه اتفاقی می افتد. گزارش مربوط به یک بیمار 26 ساله است که دو قاشق چای خوری (حدود 20 گرم) پودر کافئین مصرف کرده است. این معادل 50 تا 60 فنجان قهوه است ، که Harvesten و همکارانش می گویند برای کشتن یک فرد بیش از حد کافی است.

به گفته محققان ، اگر بیش از 1-2 گرم مصرف کنید ، اثر سمی قابل توجهی در بدن دارد. مصرف بیش از 5 گرم کافئین یا غلظت خون بیشتر از 80 میلی گرم در لیتر می تواند کشنده باشد. میزان کافئین بیمار به 147 میلی گرم در لیتر و دوز کشنده رسیده است. قبل از درمان ، بیمار علائمی از قبیل تنگی نفس ، تعریق ، اضطراب و مشکلات تنفسی ، ضربان قلب غیر طبیعی و فشار خون بالا و فشار خون پایین را داشت که توسط پزشکان معالجه می شد. ECG وی ورم مفاصل غیرطبیعی را در قلب نشان داد به نام تاکی کاردی بطنی ، و آزمایشات نشان داد که نوعی اسید ، اسیدوز متابولیک به همراه آلکالوز تنفسی (عدم تعادل دی اکسید کربن و اکسیژن در خون) وجود دارد. تعداد گلبول های سفید نیز افزایش یافته است.

این بیمار پس از مراجعه به بیمارستان برای از بین بردن مسمومیت با کافئین تحت مراقبت شدید قرار گرفت.

محققان می گویند هیچ دستورالعمل رسمی برای مصرف بیش از حد کافئین وجود ندارد و مصرف کافئین بسیار خطرناک است.

sciencealert.com

2121

دکمه بازگشت به بالا