دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) تأکید کرد: شاید یکی از تفاسیر جشنواره”انا من حسین” این باشد که ما باید بین بعثت، غدیر، عاشورا و مهدویتیک ترابط تنگاتنگی قائل باشیم. احیای بعثت به برکت عاشورا بود، چون اگر نهضت عاشورا نبود، بعثت نبود و ادبیات جامع و دقیق و عمیق اسلام از غدیر برخاسته است. لذا بستر برای دولت کریمه فراهم میشود؛ دولت کریمهای که عقل و علم به کمال میرسد و بشر طعم آزادی، عقلانیت، معنویت، حقیقت دین و جوهر و گوهر دین را در دنیا خواهد چشید.
به گزارش مجله لوکس، آیت الله رضا رمضانی- دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) – در آیین افتتاحیه جشنواره بینالمللی”أنا من حسین” که امروز یکشنبه (۱۳ اسفند) در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار شد با تشکر و قدردانی از دستاندرکاران این جشنواره و حضور میهمانان داخلی و خارجی گفت:امروزه دنیا با بحرانهایی مثل بحران مشروعیت، هویت، اخلاق، معنویت، فقر، اقتصاد و … مواجه است و پدیدهآورنده این بحرانها نگاههایافراطی نظام لیبرالیسم است.
آیت الله رمضانی افزود: غرب با نظریه “دهکده جهانی” دین را محدود یا آن را حذف میکند. ما شاهد دو نوع مواجهۀ حذف و محدود کردن دین بودهایم. عدهای مدعی بودند که انقلابهای دینی در دنیا رخ نخواهند داد و دین در ساحت اجتماعی به هیچ وجه حضور ندارد اما انقلاب اسلامی ایران، نقض و بطلان آشکار این نظریه بود و انقلاب ایران، دین را در ساحت اجتماعی حاضر کرد. لذا مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران، حضور دین در ساحت اجتماعی بود.
وی با بیان اینکه لازم است شخصیت امام حسین(ع) را برای الگو پذیری، به درستی و با زبان بینالمللی به دنیا معرفی کنیم افزود: شخصیت امام حسین(ع) فقط برای شیعیان، مسلمانان و موحدان عالم، الگو نیست بلکه برای جهان بشری اسوه و الگوست. یعنی جهان بشری میتواند از این شخصیت عظیم عالم اسلام بهرهمند شود. «إِنْ لَمْ یکنْ لَکمْ دِین؛ فَکونُوا أَحْرَاراً فِی دُنْیاکم» یعنی اگر دین و معاد را قبول ندارید، لااقل آزاده و حرّ باشید. این پیامِیک شخصیت جهانی است لذا باید شخصیت ایشان و منطق عظیمی که از عاشورا گرفته میشود را به زبان بینالمللی به جهانیان معرفی کنیم.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) تأکید کرد: شاید یکی از تفاسیر جشنواره”انا من حسین” این باشد که ما باید بین بعثت، غدیر، عاشورا و مهدویتیک ترابط تنگاتنگی قائل باشیم. احیای بعثت به برکت عاشورا بود، چون اگر نهضت عاشورا نبود، بعثت نبود و ادبیات جامع و دقیق و عمیق اسلام از غدیر برخاسته است. لذا بستر برای دولت کریمه فراهم میشود؛ دولت کریمهای که عقل و علم به کمال میرسد و بشر طعم آزادی، عقلانیت، معنویت، حقیقت دین و جوهر و گوهر دین را در دنیا خواهد چشید.
وی افزود: ویژگیهای دولت کریمهیعنی عدالتگستری، کمال عقل و علم، امنیت و اخلاق جامع، مقابله با فساد، برقراری عدالت به معنای واقعی کلمه که آرزو و آمال همه انبیای الهی است، در دوران ظهور تحقق پیدا میکند و همه بشریت به ظهور مضطر میشوند. البته باید بستر ظهور را فراهم کنیم و معرفی دقیق امام حسین(ع) میتواندیک بستر حضور جامع و دقیق برای دولت کریمه باشد.
آیت الله رمضانی خطاب به دستاندرکاران جشنواره “انا من حسین” گفت: چیزی که به نظر میرسد در این نشستها بیشتر مورد بحث قرار گیرد، ضرورت بازیابی منطق حسین بن علی(ع) است. امروزه جهان تشنه این منطق است و ما باید بستر آن را فراهم کنیم. غربیها به دنبال اینبودند که عدالت و معنویت را تعریف کنند لذا واژههایی مثل حقوق انسان، حقوق بشر و حقوق حیوان را تعریف و در استعمار فرانو از آنها استفاده میکنند. غربیها بحث اخلاق و معنویت را مطرح میکنند؛ امروزه سه ـ چهار هزار معنویت دروغین، جعلی و بدلی در اروپا و آمریکا وجود دارد و عدالت را در همه حوزهها وارونه معنا میکنند. آنان دین را تعطیلیا آن را محدود میکنند در جنبههای فردی. امروزه با بحران مفهومسازی مواجه هستیم. در این راستا ما در برابر این مفاهیم، باید مفاهیم درست و صحیحی ارائه دهیم. یعنی مفاهیمی مثل عدالت، معنویت، آزادی، تعقل و … را به درستی در دنیا ترویج کنیم.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران شعاعی از ادبیات و منطق عاشورایی است، افزود: انقلاب اسلامی ایران در برابر جهانیسازی؛ معادلیابی و معادلسازی می کند. ما به سوی جهانیشدن هستیم ولی نتیجه مدیریت جهانیسازی در حوزه اقتصاد که برعهده برخی کشورها در نظام سلطه است، این است که نود درصد ثروت دنیا در دست ده درصد است. در عصر جاهلیت و قبل از اسلام، یک نفر ده یا هزار نفر را به بندگی میگرفت و خودش را مالک علیالاطلاق آنان میدانست اما در بندگی مدرن میبینیم که ملت و دولتها را برده میگیرند. مقاله ای را مطالعه کردم که امروزه یک میلیارد کودک از سوء تغذیه رنج میبرند.
وی افزود: ما باید منطق و گفتمان انقلاب اسلامییعنی منطق آزادی، حریت، معنویت، توحیدگرایی را به جهان معرفی کنیم؛ ما قدرت گفتمانسازی و مفهومسازی درست در عرصههای عدالت، معنویت، دینداری، دینخواهی، دینمحوری، ولایتخواهی و ولایتمحوری را میتوانیم در دنیا داشته باشیم. لذا اگر انسان میخواهد به یک آرامش معنوی در حیات خود برسد و مقصد و مأوایی را برای حیات انسانی خود تعریف کند، باید به سمت توحید و منطق شریعتمحور حرکت کند. امروزه در دنیا با لطائفالحیلی شریعت را تعطیل کردهاند لذا باید به طرف شریعتمحوری حرکت کنیم چون شریعت میتواند برنامه نجاتبخش و جامع انسان در ابعاد مختلف فردی، سیاسی و اجتماعی باشد.
این استاد حوزه علمیه درباره درسهای عاشورا گفت: منطق محبت و ایثار بر یاران سیدالشهداء(ع) حاکم بود و نسلی ایثار کرد تا دین و بعثت احیا شود بنابراین این منطق و گفتمانِ عشق به محبوب، بندگی، حماسه، عرفان، حقمحوری در برابر باطلگرایی، و بصیرتگرایی و آگاهی باید به دنیا معرفی شود. «بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلَالَةِ» امام حسین(ع) برای تحقق آگاهی امر به شهادت رسید، چون جهل در جامعه وجود داشت. علمای جامعه و دانشمندانی که با ادبیات و منطق روز آشنا هستند، باید با زبان بینالمللی منطق حسین بن علی(ع) را که یک منطق نجاتبخش است برای دنیا و خصوصاً نخبههای جامعه تشریح کنند تا شاهد آشنایی دنیا و جهان امروز با این منطق باشیم.
همچنین در این مراسم پیام آیتالله مکارم شیرازی قرائت شد که متن آن به شرح زیر است:
«بسم الله الرحمن الرحیم
قال رسول الله (ص) : حسین منی و أنا من حسین أحب الله من أحب حسینا
در ابتدا لازم است از همه برگزارکنندگان و شرکت کنندگان تشکر نمایم و امیدوارم این گردهمایی که مزین بنام سیدالشهداء (ع) است بتواند گامی مفید در ترویج و گسترش فرهنگ عاشورایی خصوصا در میان جوانان بردارد.
عشق به امام حسین (ع) جلوهای از قدرت الهی است که دل همه حق طلبان و آزادی خواهان حقیقی را در کنار هم، گرد وجود سیدالشهداء (ع) جمع کرده است. این عشق محدود به شیعیانیا مسلمانان نمیشود بلکه هر کسی، که جویای حقیقت باشد و با او آشنا شود، دلداده اش میشود. زیبایی این عشق زمانی متجلی میشود که خداوند علاقه و حب حسین را در دل هر که دوستش دارد، قرار میدهد، چرا که امام صادق (ع) فرموده است: «من أراد الله به الخیر قذف فی قلبه حب الحسین (ع) و حب زیارته»؛ و این مسیر شروع راه توحید و شناخت خداوند است همان طور در زیارتجامعه فرمود: «من أراد الله بدأ بکم».
اکنون که دلها به آن وجود نازنین گره خورده، سزاوار است اندیشه عاشقان حضرت سیدالشهدا (ع) با معارف حسینی و اهداف قیام آن حضرت آشنا شود و انسانها برای ظهور فرزندش مهدی صاحب الزمان (ارواحنا فداه) آماده شوند و این شور و شعور حسینی به انتظار مهدوی منتهی گردد، إن شاءالله.
بار دیگر از همه کسانی که به هر شکل در برپایی این مراسم در جوار بارگاه حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) تلاش کردند، تشکر نموده و از درگاه خداوند متعال توفیق پیروی از آرمانهای سیدالشهدا (ع) و زیارت و شفاعت آن حضرت را مسألت دارم.»
همچنین پیام نبیه بری- رئیس پارلمان لبنان به جشنواره أنا من حسین(ع) – نیز قرائت شد که متن آن به شرح زیراست:
«باید سپاس فراوان خود را تقدیم بنیاد عاشورا و رئیس آن، حضرت آیتالله اختری و به برپاکنندگان این همایش با عنوان «أنا من حسین(ع)» و به کمیتههای اجرایی تقدیم کنم که با تلاش و سازماندهی متمایز ترتیب برگزاری همایش را دادهاند.
برادارن و خواهران؛ امام حسین(ع) تاریخی نو در حرکت امت بهسوی عدالت و آزادی و اصلاح و تعیین نقش دولت و حکومت و رابطه با مردم گشود. انقلاب حسینی این ارزشها را به نحوی تثبیت کرد که با گذشت سالیان نهتنها آنها از بین نرفتهاند؛ بلکه حیات و حضورشان افزون شده است. زیرا:انقلاب حسینی با عظمت و استمرار ۱۴۰۰ سالۀ خود مجالی برای تفکر و تأمل گشوده است و این نشان میدهد که نهضت حسینی در روز عاشورا با تمام جزئیاتش الهی و انسانی است. این انقلاب، همچنین، از گام اول آن تا شهادت حرکت بزرگ سیاسی است؛ با همۀ جلوهها و اثرگذاری آن بر هر انسان آزادهای. از همین روست که امام خمینی(ره) میگوید: «ما باید ابعاد این شهادت را دریابیم و از ژرفا و تأثیراتش بر جهان آگاه باشیم و متوجه باشیم که آثارش همچنان امروز مشاهده میشود.
ابعاد انسانی و اجتماعی و سیاسیای که عاشورا بر جای گذاشته است، شواهد تاریخی و جاریای دارد فراتر از هر استدلالی، اثبات میکند که گذشت زمان بهسختی میتواندعاشورا را پاک کند و این انقلاب دائماً زنده است و امام حسین(ع) در این جهان همچنان میدرخشد و نماد هر انقلابی آزاده و معلمِ هر حقجویی است.
چنان که امام خمینی(ره) معتقد بود که عاشورا و مجالس حسینی در تربیت مجاهدان و شهدا نقش دارد؛ مجاهدان و شهدایی که مشتاق رفتن به جبهه و طالب شهادتاند و به آن میبالند.
امام خامنهای(حفظه الله) میگوید ما شاهد جهانی هستیم که آکنده از ظلم و جور است بهگونهای که فلسطین در معرض انواع این ظلمهاست و اوضاع بسیاری از کشورهای جهان هم همینگونه است و انواع ظلم و جور را بر مردم روا میکنند و انقلاب امام حسین شامل همۀ اینهاست و فقط به شیعیان و مسلمانان اختصاص ندارد؛ بلکه همۀ آزادگان جهان را در برمیگیرد. امام موسی صدر هم افواج مقاوت لبنان (امل) را تأسیس کرد تا گردان معاصر انقلاب امام حسین(ع) باشند و میخواست تا در مکتبش کسانی برای مقابله با محرومیت و ظلم و ستم و استبداد تربیت شوند.
انقلاب امام حسین(ع) عنصر اساسی الهام بود. بر این اساس، در این جوّ، جنبش ما جنبش امل لبنان ملتزم به دفاع از قضایای حق شد و به سمت جهاد و مقاومت برای آزادسازی زمین حرکت کردیم؛ آن هم بعد از آنکه با روح انقلاب مبارک حسینی توانستیم منطق سخت قدرت اسرائیل بر ضد نیروی حق را درهم بشکنیم و پیروزی منطق حق را بر منطق قدرت تثبیت کنیم و بر پیروزی خون بر شمشیر تأکید کنیم. خونِ عدهای اندک که در مقابله با طغیانگر تجاوزکار زورگو جان خود را در اختیار خدا قرار داده بودند.
از ارزشهای انقلاب حسینی و اهداف این انقلاب آموختیم که در لحظهای که امت پس از آنکه پیامبر اسلام(ص) آن را به قلۀ مجد و انسانیت رسانده بود، با همۀ ارکانش در حال سقوط بود، نوۀ پیامبر امام حسین(ع) خون و خانواده و بهترینیارانش را برای دین و رسالت فدا کرد تا با مواضع تاریخی خود به خودبزرگبینی حکومت ظالمانه پایان دهد؛ حکومت ظالمانهای که بنی امیه بر آن مسلط شده بود و آن را به مِلکِ شخصی تبدیل کرده بود. شعارشان ظلم و چیرگی بود. بنیامیه با هوا و هوس خود بر مردم حکومت میکرد و مردم ناتوان را برای خدمت به خودشان به کار میگرفتند و جذابیتها و هواهای دنیوی را برای آنان جلوهگر میکردند. پستترین مردم دور آنان جمع شدند و به فرمان آنان حرکت میکردند و به ارزشها و حلال و حرام و حق و باطل، که دین پاک اسلام بر آنها استوار بود، اهمیتی نمیدادند.
ازهمۀ موارد پیشگفته بهروشنی به نظر میرسد که نه فقط مسلمانان، بلکه همۀ آزادگان جهان، باید از سرچشمۀ انقلاب حسینی سیراب شوند برای مقابله با ظلم در هر مکان و زمانی که حق در آن از بین میرود و طاغوتها برای پیروزی باطل تلاش میکنند. چنانکه گاندی گفت که از امام حسین(ع) آموختم که چگونه مظلوم باشم و پیروز شوم. شاید امروز روشنترین نسلکشی و کشتار روزانه و قتلعام انسانی که میبینیم، رژیم سیاسی و نظامی صهیونیستی در اسرائیلِ موقت و غاصب فلسطین و اشغالگر سرزمین فلسطین مرتکب میشود. رژیم صهیونیستی تروریسم دولتی سازمانیافته صورت میدهد و تلاش میکند که چشماندازهای مقدسش را دگرگون کند. در مقابلشان گروهی از مؤمنان که با خدا معامله کردهاند، از حق و کرامت انسانی دفاع میکنند. و آزادگان جهان نیز پس از آنکه رسانهها باطل بودن صهیونیسم و حقیقت آن را بدون نقاب، افشا کردند، در کنار این گروه مؤمنان ایستادند.
آنچه در فلسطین اشغالی و جنوب لبنان و سوریه و و عراق و یمن میگذرد و آنچه جمهوری اسلامی ایران به علت تحریمهای ظالمانه با آن مواجهه است، همه نتیجۀ سیاستهای آمریکایی و اسرائیلی و غربی است که میخواهد بر مردم آزادۀ جهان مسلط شود و توانمندیها و ثروتهای آنان را در انحصار خود درآورد. اما به فضل مقاومت بر ضد ظالم اشغالگر فاسد که شعلۀ آن را انقلاب حسینی روشن کرد و با استمرار مناسک عاشورایی که همچنان گرمابخش و روشناییبخش است، مؤمنان شریف توانستند با سلطان جائر رودررو شوند. این چیزی است که ما امروز در فلسطین اشغالی شاهدیم. در همۀ مناطق فلسطین در غزه در رفح در خان یوسف در کرانه باختری و مسجد الاقصی شاهد انقلابی بعد از انقلاب و انتفاضهای بعد از انتفاضه هستیم. مسجد الأقصایی که طوفانش نشانۀ درخشانِ پیروزی و آزادسازی فلسطین و برپایی دولتی فلسطینی و پایتختی قدس شریف و بازگشت فلسطینیان به سرزمینشان از کشورهای مختلف است. ما لبنانیان از سختیها در رنجیم و روزانه با چالش بمبارانهای اسرائیل بر جنوب تا همۀ مناطق مواجهیم. دشمن صهیونیستی در تلاش است که جنگ را گسترش دهد، همانند غزۀ زخمخورده که طعمۀ نیش دشمن اسرائیلی شد.
ما با واقعیت غمانگیزی مواجه هستیم که ملت اسلامی بهطور عام و منطقۀ عربی ما بهطور خاص تجربه کرده است و مدتهاست ضعف و انحراف را در همۀ سطوح بازتولید کرده است؛ چه در میان رهبران حاکم و چه در میان مردم؛ در زمینههای مختلف فکری و سیاسی و اجتماعی و دینی و اخلاقی و غیر اینها.
فرقی نمیکند که این امر نتیجۀ اسباب خارجی باشد که استکبار جدید جهانی از آغاز این قرن منشأ آن است و یا ناشی از علل درونی و ذهنی است که به دادهها و انباشتگیهای تاریخی اجتماعی بازمی گردد. یکی از مهمترین جلوههای آن، شکافهای شدید مبتنی بر تعصب فرقهای، قومیتی و منطقهای است. این همان چیزی است که تصویر صحنۀ دینی کنونی اسلام را ترسیم کرده است.
در برابر این واقعیت، امام حسین(ع) با شهادت خود از ارزشها حفاظت کرد و به ما آموخت که چگونه زندگی کنیم، آن هنگام که شهادت را به ما آموخت و قهرمانان مقاومت در غزه و جنوب لبنان بهترین گواه و شاهد بر قیام خود به عنوان شهید در راه آزادی، عزت و سربلندی هستند.»
امام حسین(ع) متعلق به یک جماعت و گروه دینی نیست، بلکه به نوع بشر تعلق دارد
همچنین کریس هیور- اسلام شناس و اندیشمند مسیحی- در پیام تصویری با ابراز خرسندی از تصمیم بنیاد بین المللی عاشورا در ترجمه کتابش در مورد امام حسین (ع) به زبانهای مختلف گفت: دو هدف خاص از تالیف اینکتاب داشتم: اول این که می خواستم مطمئن شوم در مورد ماجرای امام حسین (ع) شناخت بیشتری فراهم خواهد شد برای آن دست از افرادی که مسلمان و یا شاید مذهبی نیستند، اما در عین حال نیاز است که در مورد سیره این شخصیت بزرگ بیشتر بدانند.
وی افزود: برای شناخت بیشتر شخصیت امام حسین (ع)، به یک معرفی اصیل و معتبر از حیات و فعالیت های او نیاز است؛ لذا این کتاب از منابع اصیل شیعه، به ویژه منابع اولیه و قدیمی جمع آوری شده است تا از این موضوع اطمینان حاصل شود که مطالب در مورد خود امام (ع) بوده و شامل مطالبی که بعدها به روایات افزوده شده، نیست. بدین منظور نه تنها در مورد انتخاب خود منابع دقت کردم، بلکه همه مطالب آنها را نیز با یکی از علمای شیعه که همکار من است مداقّه کردم تا از ترجمه و فهم آن اطمینان حاصل کنم.
اسلام شناس برجسته مسیحی درباره هدف دوم از تالیف این کتاب گفت: پاسخ به این سوال است که ما انسان ها از حیات امام حسین (ع) چه می توانیم بیاموزیم. در اینجا راه بسیار مشخص است. قرآن، همانطور که خود فرموده است، نه تنها راهنمای مسلمانان بلکه راهنمای همه انسانها است؛ درست مانند خود پیامبر (ص) که برای همه جهانیان برکت و رحمت است؛ بنابراین وظیفه ما که با آموزه های قرآن، پیامبر (ص) و ائمه (ع) آشنایی داریم، این است که این حکمت را در دسترس همه انسانها قرار دهیم؛ به طوری که آنها آن را درک کنند و این حکمت با قلب ها و اذهان آنها سخن بگوید؛ و بدین ترتیب آنها نیز بتوانند با این حکمت به رشد و تعالی برسند.
هیور ادامه داد: همه شخصیت های بزرگ دینی ما، مانند امام حسین (ع) فقط متعلق به یک جماعت و گروه دینی نبوده بلکه متعلق به خداوند و از آنجا متعلق به نوع بشر هستند. به طوری که ما می توانیم کاری کنیم که پیام شخصیت های دینی بر قلب انسان ها اثر بگذارد به گونه ای که بتوانند حیات خود را به سوی مسیری که خداگونهتر است پیش ببرند. این درک من از اسلام به عنوان دین فطرت است؛ دینی که مسیر طبیعی و فطری زندگی انسان ها است؛ دینی که همه انسان ها میتوانند آن پیام را دریافت کنند. این ها مطالبی است که من تلاش کرده ام در این کتاب بیان کنم؛ و به همین دلیل بوده است که بنیاد عاشورا تصمیم گرفته است این کتاب را به طور گسترده در دسترس قرار دهد.
وی با ابراز تأسف از عدم حضور در آیین افتتاحیه جشنواره أنا من حسین، افزود: هنگام برگزاری کنفرانس در تهران، باید در جلسه انجمن الهیات اسلام و مسیحیت در آلمان شرکت میکردم. در اینجا اجازه می خواهم به برخی درس ها از حیات و معارف امام حسین (ع) اشاره کنم؛ مطالبی که به نظرم دانستن آن برای مردم جهان بسیار مهم است. اول این که قدرت و کیفیت ایمان تا چه اندازه می تواند بالا باشد؟ چرا که می دانیم امام حسین (ع) از همان ابتدا و زمانی که در مدینه بود، می دانست که نه تنها باید علیه ظلم و ستم قیام کند، بلکه خبر داشت که اراده خداوند بر این تعلق گرفته است که جان او باید فدا شده و او باید شهید شود. همچنین می دانیم که او از پیامبر (ص) دانست که جان وی در راه آرمانش فدا خواهد شد. با این حال وی به مسیر خود به صورت کاملا مصمم ادامه داد و همه خانواده نزدیک وی کاملا ایمان و یقین داشتن که خداوند از همه آگاه تر است و او بنده مطیع خداوند است.
کریس هیور بیان کرد: درس عمیق دیگری که می توانیم بگیریم، تلاش امام حسین (ع) برای جلوگیری از خونریزی تا حد ممکن است. میبینیم که وی از مدینه به مکه و از مکه به صحرا رفت تا بدین شکل زمانی که ماموران یزید برای گرفتن بیعت به سوی او آمدند، از فوران خشونت در میان مردم جلوگیری شود؛ و در طول ماجرا بارها و بارها مشاهده میکنیم که او همیشه به دنبال اجتناب از خونریزی است و میخواهد آخرین کسی باشد که هر برخوردی را آغاز میکند. درست تا آخرین لحظات در روز عاشورا وی از وارد آوردن اولین ضربه خودداری میکند.
اندیشمند مسیحی غلبه «خیر» بر نیت بد یک انسان را در نهضت عاشورای حسینی(ع) مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: این را در مورد حر و افرادش میبینیم که سواره راهی اردوگاه امام حسین (ع) میشوند. حر به جای اینکه مورد عتاب امام (ع) قرار گیرد، امام (ع) از او به صورت دوستانه استقبال کرده و حتی ذخیره آبش را با او تقسیم می کند. رفتار نیک امام (ع)، حر را تحت تاثیر گذاشته و او را دگرگون می کند، به طوری که در روز عاشورا از اردوگاه ظالم خارج شده و به سمت امام حسین (ع) راهی می شود. نکته بسیار مهم این است که بعد از این واقعه، امام حسین (ع) با حر چه کرد. امام (ع) نه تنها حر را می بخشد و او را به کرامت والای انسانی می رساند، بلکه به او اجازه می دهد تا جان خود را به عنوان یک شهید در کنار خود فدا کند.
وی اهمیت والای آزادی در نهضت عاشورا بسیارارزشمند توصیف کرد و گفت: میبینیم که شب عاشورا امام حسین (ع) بر آزادی تاکید میکند و به همه یارانش آزادی میدهد که بروند و خود را نجات دهند. او چراغ خیمه را خاموش میکند تا آنها بتوانند بدون هیچ ترسی از واکنش امام (ع) بروند؛ بنابراین آزادی اهمیت والایی دارد. همچنین میبینیم که در خود روز عاشورا به برده ای مثل جوون آزادی داده میشود تا بتواند آزادانه جان خود را در کنار امام حسین (ع) فدا کند. بنیاد عاشورا به خاطر ابتکار در عرضه گسترده این کتاب تشکر میکنم و امیدوارم بر افراد زیادی تأثیر داشته باشد.
در بخش پایانی مراسم افتتاحیه جشنواره بینالمللی” أنا من حسین” از ترجمه کتاب”حسین؛ نوه محمد” نوشته پروفسور کریس هیور به زبانهای مختلف رونمایی شد.
همچنین اجرای صابر خراسانی شاعر آیینی از بخشهای دیگر جشنواره أنا من حسین بود.
جشنواره أنا مِن حسین در ۵ بخش از جمله آثار مکتوب، سینما و تلویزیون، شعر، فضای مجازی و ایدههای خاص برگزاری میشود و در روز پایانی مراسم که روز دوشنبه ۱۴ اسفند ساعت ۱۵ در تالار شیخ صدوق آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) برگزار خواهد شد از ۷۴ اثر برگزیده قدردانی میشود.
انتهای پیام