علت های خراب شدن دینام خودرو

دینام خودرو جزو اصلی ترین بخش های موجود در ماشین ها می باشد که بدون وجود آن کل سیستم برق رسانی خودرو دچار اختلال خواهد گردید. این قطعه از خودرو وظیفه تامین و تولید انرژی الکتریکی لازم برای فعالیت درست قطعات الکتریکی ماشین را بر عهده دارد. موضوع مهم در بحث دینام خودرو، بررسی عواملی است که در خرابی دینام خودرو نقش دارند. اینکه چه عواملی منجر به آسیب وارد شدن به دینام خودرو می شوند، در نگهداری بهتر و مناسب تر از این قطعه حیاتی و پیشگیری از آسیب های جدی به آن، به ما کمک خواهد کرد. در ادامه مطلب برای علاقمندان به رشته برق خودرو همه عواملی که منجر به آسیب وارد شدن به دینام خودرو می شود را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

خودرو

علت های خراب شدن دینام خودرو

خرابی دینام خودرو، می تواند علل شایعی داشته باشد که در ادامه این مطلب به بررسی تک به تک عوامل موجود خواهیم پرداخت تا مالکین خودرو ها با در نظر گرفتن این عوامل آسیب حداقلی را به سیستم برق خودرو وارد نمایند.

1)      فرسوده شدن دینام: گذشت مدت زمان طولانی از فعالیت قطعات خودرو، بی شک در کیفیت عملکرد آنها تاثیر خواهد گذاشت. هر قطعه خاص از خودرو، عمر مفید خود را داشته و دینام نیز از این قاعده مستثنا نیست. دینام ها به طور معمول در شرایطی که شدیدا مورد استفاده قرار گیرند 5 سال و در شرایطی که به درستی از آنها نگهداری شود، 8 سال عمر می کنند. بعد از این مدت به تدریج با ایجاد اختلال های مختلف در آن روبرو خواهید شد.

2)      مشکلات کامپیوتری: کامپیوتر های هوشمند موجود در خودرو های جدید، همه بخش های مربوط به خودرو را زیر نظر داشته و فعالیت آنها را با دقت زیادی رصد می کنند. اجزای برقی خودرو با وابستگی زیادی به هم مرتبط بوده و اختلال در هر یک از آنها به سایر قسمت ها هم آسیب وارد خواهد کرد. کامپیوتر خودروها یا همان ecu، با اشکالات موجود در خود عمل می تواند روی دینام هم اثر گذاشته و عملکرد آن را دچار مشکل کند.

3)      سیم کشی نامطلوب: راه ارتباطی بین قطعات برقی مختلف خودروها، از طریق سیم می باشد. سیم کشی ها، در تنظیم بودن فعالیت برقی خودرو نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند و عدم دقت کافی و استفاده نکردن از سیم های مطلوب می تواند نهایتا منجر به خرابی دینام خودرو شود.

4)      فیوز ها: از مهم ترین علت خرابی دینام خودرو، میتوان به فیوز ها اشاره کرد. عملکرد درست دینام و حفظ این عملکرد صحیح تا مقدار زیادی به فیوزهای موجود در آن وابسته است. فیوز هایی که گذشت زمان در ایجاد فرسودگی در آنها اثر گذاشته و منجر به ایجاد اشکال در عملکرد آنها می شود.

5)         پولی و تسمه: دینام عملا انرژی مکانیکی موتور را که توسط تسمه ها و پولی ها به آن منتقل می شود را به نیروی الکتریکی کافی برای درست کار کردن قطعات برقی خودرو، تبدیل می کند. تسمه دینام و پولی های موجود در مسیر آن در کیفیت های مختلفی وجود دارند و البته حتی بهترین نوع آنها هم می تواند در شرایط خاص دچار آسیب شده و این آسیب نهایتا منجر به خراب شدن دینام گردد.

 

علائم خرابی دینام خودرو

خرابی دینام خودرو به اشکال گوناگونی خود را بروز می دهد. این اشکال گوناگون شامل هشدار های مختلف و یا اختلال در عملکرد کلی خودرو می باشد. هنگامی که دینام به هر نحوی نتواند نقش خود را به درسی ایفا کند در مرحله اول این چراغ های هشدار دینام است که در پشت کیلومتر ماشین، شروع به روشن شدن می کنند. روشن شدن این چراغ اولین نشانه ای است که می توان در این زمینه مشاهده کرد. اختلال بعدی در چراغ های خودرو ایجاد می شود. اگر نور های چراغ های بزرگ خودرو دچار نوسان، قطعی و وصلی یا کم نور و پرنور شدن شود، خبر از خرابی دینام خودرو می دهند. از کار افتادن ناگهانی هریک از قطعات برقی خودرو نیز به همین دلیل خواهد بود. شنیده شدن صداهای عجیب از سمت ماشین، نشانه دیگری است که باید آن را جدی بگیرید. از آنجایی که پولی ها، تسمه ها و دینام به طور زنجیروار و پیوسته به هم متصل هستند، ایجاد اشکال در هر قسمت از آنها، مثل شل شدن تسمه یا خراب شدن بلبرینگ، می تواند صداهای عجیبی از ماشین تولید کند که هشدار دیگری برای خراب شدن دینام می باشد.

پلاستیک های موجود در سیستم دینام، یا ذغال های موجود در آن می توانند تحت تاثیر گرما  و فشار زیادی که در این سیستم وجود دارد، بوی نامطبوعی تولید کنند که افراد متخصص در این زمینه با احساس این بو، به سرعت از مشکل موجود در سیستم دینام آگاهی پیدا می کنند. استارت نخوردن خودرو به شکل درست، میتواند علل گوناگونی داشته باشد، ولی یکی از مهم ترین و اصلی ترین این علت ها، خرابی دینام خودرو است که باید در این موقع حتما بررسی گردد.

اقدامات لازم در هنگام خراب شدن دینام خودرو

هنگامی که دینام خودرویی دچار آسیب می شود، به تدریج کل سیستم برقی خودرو هم تحت تأثیر قرار گرفته و دچار اختلال می شود. دینام آسیب دیده، عواقب بدتری را برای خودرو به همراه خواهد داشت. شاید بتوان با آسیب دیدن دینام خودرو، همچنان به رانندگی با آن ادامه دهید ولی این رانندگی قطعا به هزینه سنگین تری را به شما متحمل خواهد کرد. دینام آسیب دیده، قطعات برقی دیگر خودرو مثل باتری، مدارها، قطعات اصلی موتور و غیره را تحت تاثیر قرار داده و در فعالیت درست همه آنها اختلال ایجاد خواهد کرد. به همین دلیل است که با بیان عوامل و علائم خرابی دینام خودرو، سعی در پیشگیری از این موضوع داریم. توصیه می کنیم در هنگام مشاهده هر یک از علایم، هرچه سریع تر، خودروی خود را به یک متخصص نشان داده و از وی در جهت برطرف کردن مشکل، راهنمایی و کمک بگیرید.

جمع بندی

نقشی که دینام خودرو در فعالیت درست آن برعهده دارد، به هیچ وجه قابل چشم پوشی نیست. این موضوع اهمیت سالم بودن این قطعه را به ما نشان می دهد. سعی کردیم در این مقاله با بررسی علت خراب شدن دینام خودرو، عواملی که در ایجاد این خرابی نقش دارند و نشانه های خرابی دینام خودرو، به شما در جهت پیشگیری از آسیب های جدی تر کمک کنیم. مطالب گفته شده به شما کمک خواهد کرد تا در مواجه با این مشکل، بهترین و درست ترین تصمیم را گرفته و میزان آسیب و ضررهای مالی ایجاد شده را حدالامکان کاهش دهید.

خروج از نسخه موبایل