علائم روغن سوزی خودرو چیست و چه راه کاری داریم؟

سوخت، آب و روغن، سه سیال حیاتی برای عملکرد خودرو هستند. نیز مثل دو عامل دیگر با انجام وظایف خود منجر به بهبود کار موتور شده و به سلامتی موتور کمک می کند. اما روغن سوزی خودرو مشکلی است که خصوصا برای خودروهای کارکرده و فرسوده زیاد پیش می آید. در اثر روغن سوزی، روغن موجود در موتور به همراه بنزین سوخته و کم می شود. معمولا بر اثر سوختن روغن موتور، از اگزوز خودرو دود خارج می شود که این دود می تواند قابل مشاهده نباشد. برای همین دانستن راه های تشخیص آن برای رانندگان پیش از آن که به سایر قسمت های ماشین آسیبی برساند می تواند مهم باشد. در این مقاله قصد داریم تا به شما آموزش دهیم که چطور این کار را انجام دهید.

روغن موتور ۴ وظیفه بسیار مهم بر عهده دارد که عبارتند از:

چه چیز باعث روغن سوزی در موتور خودرو می شود؟

هنگامی که روغن وارد قسمت احتراق و فضای بالای پیستون می شود در زمان احتراق خودرو، همراه با مخلوط سوخت و هوا حین جرقه زدن شمع می سوزد و در اصطلاح می گوییم (روغن سوزی) در موتور خودرو اتفاق افتاده است.

روغن سوزی به حالتی گفته می‌شود که موتور خودرو همراه با سوخت، مقداری از روغن موجود در موتور را می سوزاند و این حالت سبب می شود تا به طور مستمر از میزان روغن موجود در موتور کم شود. اگر خودروی شما به گونه ای روغن بسوزاند که در فاصله ی تعویض روغن، سطح آن پایین بیاید، این مسئله غیر طبیعی است و باید بررسی شود. در صورتی که نمیخواهید با خودرو رانندگی کنید و این امر را خطرناک میدانید، می توانید از یدک کش خودرو همدان استفاده کنید.

روغن سوزی موتور اتومبیل علاوه بر افزایش در مصرف سوخت باعث افزایش آلاینده های زیست محیطی و آلودگی در محیط زیست خواهد شد. این نقص در موتورهای چهار زمانه تقریباً مشکل رایجی است و کار و عملکرد موتور را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد. برای همین چک نمودن و بررسی روغن سوزی موتور خودرو از اهمیت زیادی برخوردار است. اما باید گفت که روغن سوزی، یکی از مشکلات اجتناب ناپذیر برای خودروهایی است؛ که مدت زمان زیادی است کار می کنند و یا آن که مسافت زیادی را طی نموده اند.

دلایل روغن سوزی موتور خودرو

مسائل زیادی باعث بوجود آمدن روغن سوزی موتور اتومبیل می شوند. بعضی از این دلایل عبارتند از:

علائم روغن سوزی موتور خودرو

البته راه های دیگری نیز برای تشخیص روغن سوزی وجود دارد مثل:

دود سیاه

بخار موتور ماشین به‌رنگ سیاه، یکی از رایج‌ترین مسائلی است که در خودروها پیش می‌آید. چنانچه در هنگام استارت با این دود مواجه شدید عجله نکرده و اندکی به خودرو فرصت دهید تا شاید برطرف گردد؛ اگر این امر ادامه پیدا کرد سیستم جرقه‌زنی دچار مشکل است و باید به یک مکانیک باتجربه رجوع کرده و خودرو را سرویس نمایید. شایان ذکر است که این موضوع در خودروهای دیزلی قدیمی امری شایع بوده و تقریبا همیشه رخ می‌دهد. البته اگر در این خودروها رسیدگی به موقع انجام شود از این حالت جلوگیری می شود.

اما به طور کلی علت دود سیاه اگزوز را می توان به موارد زیر نسبت داد:

دود سفید

در مواقعی، بخار موتور ماشین به‌رنگ سفید درخواهد آمد. در مورد دود سفید دو حالت وجود دارد یکی اینکه در حقیقت دود سفیدی وجود ندارد و بخار است که از اگزوز خارج می شود. این مورد در دمای زیر ۱۰ درجه سانتی گراد قابل مشاهده است و جای نگرانی ندارد. اما در حالت دوم که باید جدی گرفته شود دود سفید خروجی از اگزوز به معنای این است که مایع خنک کننده خودرو وارد محفظه احتراق شده است و می‌سوزد.

به طور کلی دلایل خروج دود سفید از اگزوز را میتوان به صورت زیر برشمرد:

دود آبی

بخار موتور ماشین اگر به‌رنگ آبی درآید، به معنای روغن‌سوزی در موتور است. به این مورد باید بیشتر از موارد دیگر حساس بود. اگر شکل دود آبی اگزوز در زمان مناسب برطرف نشود، می‌تواند موجب ایجاد مشکلات بیشتر و حتی خرابی کامل موتور شود.

به طور کلی دلایل زیر را برای خروج دود آبی از اگزوز می توان نام برد:

چنانچه با هیچکدام از این دودهای آبی و یا سفید مواجه نشدید سراغ مرحله بعدی بروید تا از عدم روغن‌سوزی موتور مطمئن گردید. پس از گرم شدن موتور دریچه روغن را باز کنید. بلافاصله پس از باز کردن دریچه روغن؛ بخاری از آن بیرون خواهد آمد اگر این بخار به صورت مستمر ادامه داشته باشد یعنی اینکه با روغن‌سوزی مواجه هستید.
علاوه بر این راهکارها روش دیگری نیز برای مالکان خودرو جهت چک نمودن روغن‌سوزی وجود دارد و آن هم چک نمودن میزان روغن است. چنانچه کاهش روغن بیش از حد معمول باشد می‌تواند نشان از روغن‌سوزی نیز باشد، هر چند کم کردن بیش از حد متعارف روغن دلیل حتمی بر روغن‌سوزی نبوده و سایر موارد نیز باید بررسی گردد. باید به این نکته مهم توجه داشت که تشخیص روغن‌سوزی در مراحل اولیه کار بسیار دشواری بوده و از عهده هر کسی ساخته نیست.

راه کاهش روغن سوزی در موتور خودرو

برای این امر می توان از افزودنی های شیمیایی استفاده کرد. این افزودنی نسبت به روغن موتور ارزان تر و سبک تر می باشد. در نتیجه می توانیم در زمانی که روغن کم شد این افزودنی را استفاده کرده و میزان روغن را اندازه کنیم. به دلیل سبک تر بودن، بالای روغن قرار می گیرد و به سمت محفظه احتراق حرکت می کند. البته روغن موتور مناسب نیز تا حدودی به کاهش روغن سوزی کمک می کند.

راه های جلوگیری از روغن‌سوزی موتور خودرو

زمانی می‌گوییم، خودرو دچار روغن سوزی شده است که موتور همراه با سوخت، مقداری از را هم بسوزاند. اینجا همان زمانی است که سوختن روغن موتور باعث خروج دودی آبی‌رنگ از دهانه می‌شود. البته این تنها نشانه روغن سوزی ماشین نیست و علائم دیگری هم وجود دارد که از همه اینها در ادامه مقاله برای‌تان خواهیم گفت.

روغن سوزی چیست؟

روغن سوزی بیشتر برای خودروهای فرسوده‌ای رخ می‌دهد که مدت‌هاست در حال کارکردن هستند و مسافت‌های زیادی را طی کرده‌اند. روغن‌سوزی همان سوختن روغن ‌موتور خودروست. زمانی که روغن موتور به همراه سوخت می‌سوزد و سطح آن مرتب پایین و پایین‌تر می‌آید، روغن‌سوزی رخ می‌دهد. این اتفاق بیشتر در خودروهای قدیمی رخ می‌دهد اما این‌طور نیست که سوختن روغن موتور را در خودروهای جدید و تازه نبینیم.

به‌طور کلی، روغن موتور در مسیرهایی مشخص در خودرو به حرکت و جریان درمی‌آید تا نگذارد که قطعات موتور دچار اصطکاک با یکدیگر شوند. به دلایلی امکان دارد که چنین چیزی رخ ندهد و روغن موتور هم همراه با سوخت بسوزد. در این صورت، چه خودروی‌تان جدید باشد و چه قدیمی، دچار روغن‌سوزی خواهید شد. پس اگر روغن موتور به محفظه احتراق راه پیدا کند، در مجاورت حرارت زیاد می‌سوزد و روغن‌سوزی را شاهد خواهید بود.

علائم و نشانه‌های روغن‌سوزی ماشین چیست؟

یکی از شایع‌ترین نشانه‌های روغن سوزی خروج دودی آبی‌رنگ از اگزوز است. هرچقدر که دور موتور بالاتر برود، نمود این دود آبی هم بیشتر می‌شود. پس سوختن روغن موتور در همراهی با سوخت منجر به خروج دود آبی از اگزوز می‌شود و به شما هشدار می‌دهد که عیب و ایرادی در کار است. البته برخی از خودروهای بازار می‌توانند دود ناشی از سوختن روغن موتور را به خود جذب کنند. پس گاهی باوجود اینکه روغن سوزی در خودرو رخ می‌دهد، خبری از دود آبی اگزوز نیست. در نتیجه، برای بررسی وضعیت روغن‌سوزی فقط نباید به رنگ اکتفا کنید. با بررسی میزان روغن موتور می‌توانید سرنخی از وضعیت سوخت روغن به‌دست بیاورید. اگر سطح روغن مدام در حال کاهش باشد، یعنی اوضاع نامناسب است و احتمالا روغن‌سوزی دارید.

به‌جز بررسی دود و سطح روغن موتور، نشانه‌های دیگری هم برای روغن سوزی وجود دارند. برای مثال، وجود بویی ناخوشایند از سمت موتور می‌تواند علامتی باشد که به شما درباره سوختن روغن موتور هشدار می‌دهد. البته این موضوع را همه متوجه نمی‌شوند؛‌ یعنی تشخیص روغن‌سوزی از روی این بو مخصوص حرفه‌ای‌هاست و شاید همه از آن سر درنیاورند.

خودرویی که دچار روغن‌سوزی می‌شود، شتاب کمتری پیدا و قدرت موتورش هم اُفت می‌کند. ضمن اینکه سر شمع‌های آن هم چرب می‌شوند. اگر شمع‌ها را در هنگام خاموشی خودرو بررسی کنید، متوجه خواهید شد که حالت چرب پیدا کرده‌اند. چربی دهانه اگزوز هم از نشانه‌های روغن سوزی است. پس نشانه‌های روغن سوزی به شرح زیر هستند:

علت و دلایل روغن‌ سوزی ماشین چیست؟

دلایل مختلفی برای روغن سوزی خودرو وجود دارد. به‌طور کلی، روغن موتور در خودرو حضور دارد تا قطعات موتور را خنک کند و اصطکاک میان آنها را کاهش بدهد. با ورود این روغن به موتور، حرارت آن را تجزیه و کیفیتش را مخدوش می‌کند. اگر روغن به چنین سرنوشتی دچار شود، دیگر خاصیت روانکاری قطعات، پاک‌سازی و پاک‌کنندگی و جذب ناخالصی‌ها را از دست می‌دهد. ایراد کار چیست؟‌ چه چیزی باعث می‌شود که روغن موتور به محفظه احتراق راه پیدا کند و این قضایا به وقوع بپیوندد؟

این اتفاقات با ورود روغن موتور به محفظه احتراقی بالای خودرو شروع می‌شود. روغن با سوخت و هوا ترکیب می‌شود و با جرقه می‌سوزد. این ورود ناخوشایند روغن به محفظه سوخت دلایل مختلفی دارد:

– خوردگی کاسه نمد خودرو

– ساییدگی لاستیک گیت

– خرابی یاتاقان‌ها و شاتون‌ها

– اصطکاک زیاد گیت

– نشتی روغن از واشر خودرو

– استفاده از روغن موتوری نامناسب و بی‌کیفیت

– خراب‌شدن یا شکستگی رینگ‌ یا رینگ‌های پیستون

– خوردگی و ساییده‌شدن جداره سیلندر که به آن بوش سیلندر می‌گویند

– کم‌شدن روغن موتور در دور بالای برخی از خودروها (دور بالاتر از ۳هزار در دقیقه)

 

خروج از نسخه موبایل