سلامت و دانش

ظاهر شدن شکل‌های عجیب در یونوسفر زمین/ عکس

به گزارش خبرگزاری مجله لوکس، شکل‌هایی مانند این قبلاً شناسایی‌شده‌ بودند اما ابزار جدید تصویربرداری به دانشمندان این امکان را داده است تا آن‌ها را به بهترین نحو مشاهده کنند. این تصاویر شکل‌های عجیب X و C را آشکار می‌کند که در زمان‌های غیرمنتظره، در جو زمین ظاهر می‌شوند.

یونوسفر در روز با برخورد نور خورشید، بار الکتریکی دریافت می‌کند و این باعث ایجاد نوارهای پلاسمایی از ذرات باردار می‌شود که بیشتر تحت تأثیر میدان مغناطیسی زمین قرار می‌گیرند. تاج‌ها و حباب‌های پلاسما شکل‌هایی را تشکیل می‌دهند که اکنون مشاهده‌شده‌اند.

مطالعات نشان دادند که تاج‌های در حال ادغام پس از طوفان‌های خورشیدی و فوران‌های آتش‌فشانی بزرگ، شکل X را در یونوسفر تشکیل می‌دهند، اما داده‌های این مطالعه جدید نشان می‌دهد که آن‌ها می‌توانند در به‌اصطلاح «زمان‌های آرام» نیز شکل بگیرند، که نشان می‌دهد عوامل موضعی بیشتری در این امر دخیل هستند.

ظاهر شدن شکل‌های عجیب در یونوسفر زمین/ عکس

مدل‌های کامپیوتری نشان می‌دهند که شرایط جوی پایین‌تر می‌تواند پلاسما را به سمت پایین بکشد.

فضل لاسکار، فیزیکدان یونوسفر در دانشگاه کلرادو می‌گوید: «گزارش‌های قبلی از ادغام تنها در شرایط آشفته ژئومغناطیسی بود. این‌یک ویژگی غیرمنتظره در شرایط آرام ژئومغناطیسی است.»

یافته دیگری که دانشمندان را متحیر کرده است، ظهور حباب‌های C شکل و C شکل معکوس در پلاسما است. تصور می‌شود که این اشکال توسط بادهای روی زمین ایجاد می‌شوند، درست همان‌طور که جهت باد ممکن است نحوه تکیه درخت را شکل دهد.

ظاهر شدن شکل‌های عجیب در یونوسفر زمین/ عکس

در حال حاضر، شکل C در یونوسفر نسبتاً نادر به نظر می‌رسد، و تنها دو مورد تاکنون مشاهده شده است. بااین‌حال، محققان مشتاق هستند که آن‌ها را بیشتر بررسی کنند و بفهمند چه چیزی باعث ایجاد آن‌ها در یونوسفر می‌شود.

دیپاک کاران، فیزیکدان یونوسفر از دانشگاه کلرادو، می‌گوید: «در آن نزدیکی، هرگز تصویری از آن‌ها دیده نشده بود.

پلاسما در یونوسفر برای امواج رادیویی که بتوانند مسافت‌های طولانی را طی کنند ضروری است و اکتشافات در این زمینه درک ما را از نحوه عملکرد رادیو و GPS بهبود می‌بخشد.

اختلالات در یونوسفر مانند آنچه در اینجا مشاهده شد می‌تواند بر زیرساخت‌های ارتباطی و ناوبری مهم تأثیر بگذارد.

منبع: sciencealert

۲۲۷۲۲۷

دکمه بازگشت به بالا