طریقه مصرف سیاه دانه برای کبد چرب

سیاه دانه دانه گلی با خاصیت دارویی و درمانی است که به‌عنوان ادویه هم استفاده می‌شود. این گیاه فو‌ق‌العاده بومی آسیا و مدیترانه است و در جنوب غربی آسیا، خاورمیانه و جنوب اروپا می‌روید و به آن زیره سیاه و گشنیز رومی هم می‌گویند. از دیرباز از سیاه دانه برای درمان درد دندان، سردرد، گرفتگی بینی و درمان کرم روده، انگل و آبسه استفاده می‌کردند. در این مقاله با ما باشید تا با طبع سیاه دانه، خواص سیاه دانه، عوارض جانبی احتمالی و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید. در این مطلب توضیح می‌دهیم که این گیاه چه خواصی دارد؟ برای چه مشکلاتی می‌توان از آن استفاده کرد؟ آیا در مشکلات گوارشی تاثیری دارد؟ روی میل جنسی زنان و مردان تاثیر می‌گذارد؟ عوارض آن چیست و چه افرادی نباید از آن استفاده کنند؟

برای آنکه بدانید مصرف سیاه دانه را بدون هیچ مشکلی می‌توانید در سبد غذایی خود قرار دهید، از مشورت بگیرید. متخصصان دکترتو در این زمینه بهترین انتخابتان هستند.  با استفاده از پکیچ چاقی صورت دکتر بیز دیگر نیازی به تزریق ژل، چربی و لیفت صورت نخواهید داشت و با کمترین هزینه و به طور طبیعی علاوه بر این که صورتی جوان و شاداب و تپل خواهید داشت مقدار زیادی ویتامین و املاح به بدن خود هدیه داده اید. با استفاده از این پکیچ به راحتی صورت خود را حجیم یا به عبارتی چاق تر کنید. پکیج چاقی صورت دکتر بیز، ترکیبی از پودر جوانه گندم، کرم جوانه و موم زنبور ویتابلا است. ترکیب این دو محصول درکنار هم دوره درمان را کوتاهتر و تأثیرگذاری بهتری ایجاد می کند و این امر باعث می شود که سریعتر به نتیجه دلخواه برسید.

طبع سیاه دانه/ سیاه دانه گرم است یا سرد؟

طبع سیاه دانه گرم و خشک است و مصرف آن به افراد با طبع گرم و خشک توصیه نمی‌شود. به‌خاطر طبع گرم و خشکی که دارد، برای کاهش وزن و لاغری مفید است. چرا که خاصیت چربی‌سوزی دارد. سیاهدانه داروی گیاهی طبیعی پرکاربرد و محبوبی است که به‌عنوان چاشنی، ماده معطر، ادویه و ضدنفخ استفاده می‌شود. طب سنتی هم باتوجه‌به خواص سیاه دانه بر مصرف آن به‌عنوان داروی ادرارآور، اشتهاآور، عرق‌آور، تقویت‌کننده کبد و هضم‌کننده تاکید دارد.  به گفته ، کاهش چربی شکم، تقویت حافظه، کاهش فشارخون، بهبود دردهای مفصلی و سردردهای عصبی، بهبود سلامت قلب و کنترل دیابت از دیگر خواص سیاه دانه هستند. این گیاه فواید بیشماری دارد که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

اگر برای درمان مشکل خود می‌خواهید از سیاهدانه استفاده کنید، حتما قبل از مصرف با مشورت کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه‌بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان وجود دارد. سیاهدانه ناشتا باعث افزایش شیر مادر در مادران شیرده می‌شود به علاوه اینکه اگر سیاه دانه ناشتا مصرف شود، را کم کرده و گازهای معده را کاهش می‌دهد. با غرغره کردن جوشانده سیاهدانه و سرکه می‌توانید درد دندان را کم کنید، و استحکام دندان‌ها هم بیشتر می‌شود. ضدالتهاب و مسکن درد از خواص روغن سیاه دانه است. سیاهدانه سرشار از دو آمینواسید ضروری موردنیاز بدن برای ساخت پروتئین یعنی تریپتوفان و فنیل‌آلانین است.

با روزی یک قاشق چای‌خوری روغن سیاهدانه یا استفاده موضعی از این روغن روی کمر، ماهیچه‌ها یا مفاصل می‌توان درد مفاصل را تسکین داد. کاهش فشارخون، پایین آمدن سطح کلسترول، پیشگیری و درمان سرطان و تقویت سیستم ایمنی بدن از جمله خواص سیاه دانه برای زنان هستند. به‌علاوه اینکه مصرف سیاه دانه برای جلوگیری از بارداری، افزایش شیر در دوران شیردهی هم مفید بوده و قاعده‌آور است. حل مشکل ، درمان چاقی، جوش و آکنه، و درمان عفونت‌های زنانه از دیگر خواص سیاه دانه برای زنان به‌شمار می‌آیند. یکی از مهم‌ترین اثراتی که سیاهدانه بر روی انقباضات رحمی دارد، بستگی به شرایط و دوره‌ای که خانم در آن است، دارد.

جالب است بدانید که این داروی گیاهی هم می‌تواند اثرات انقباضی بر روی رحم داشته باشد و هم اثرات ریلاکسین. این مسئله بستگی به دوره‌ی باروری دارد. داروی ترک اعتیاد دکتر بیز در حال حاضر یکی از معتبرترین داروهای حال حاضر محسوب میشود و شما میتوانید با اطمینان خاطر از این محصول استفاده کنید . اما اگر در دوره‌ی پریود باشید، با تاثیرات ریلاکسین این داروی گیاهی، درد و انقباض کاهش پیدا می‌کند. زیرا سیاهدانه اثرات استروژنیک دارد اما از انباشت و زیاد شدن استروژن هم جلوگیری می‌کند.  استفاده از روغن سیاهدانه برای خانم‌های باردار مناسب نیست؛ چرا که مصرف آن به‌صورت خوراکی یا موضعی روی انقباضات رحمی تاثیر می‌گذارد و احتمال سقط جنین یا زایمان زودرس دارد. طب سنتی بر مصرف سیاه دانه برای بارداری و تخمک‌‌گذاری تاکید دارد.

درواقع مصرف سیاهدانه برای بارداری و تخمک‌گذاری همان تاثیر را دارد. برای درمان نازایی هم مصرف سیاهدانه توصیه می‌شود. از خواص سیاه دانه برای مردان می‌توان به افزایش میزان تستوسترون در مردان اشاره کرد که میل و قوای جنسی مردانه را افزایش می‌دهد. مصرف سیاهدانه همراه با عسل، تحرک و تعداد اسپرم‌ها را بیشتر می‌کند. به‌علاوه اینکه سیاهدانه و عسل داروی گیاهی طب سنتی برای و زنان محسوب می‌شود. از دیگر خواص روغن سیاهدانه می‌توان به تاثیرش روی بیضه‌ها و بزرگ‌کردن آلت تناسلی مردانه اشاره کرد. آقایانی که خواهان بزرگ‌‌کردن سایز آلت جنسی خود به روش‌های طبیعی و طب سنتی هستند، می‌توانند از روغن سیاه دانه به‌صورت موضعی استفاده کنند.

وجود فیبر فراوان در این گیاه باعث کاهش اشتهای فرد و تثبیت قند خون می‌شود، فرایندی که نتیجه‌اش کاهش چربی‌های شکمی خواهد بود. همین خواص سیاه دانه برای لاغری است که باعث محبوبیت مصرف آن در بین خانم‌ها شده است؛ با مصرف این گیاه دارویی میل به برنج، شیرینجات و نان در فرد کمتر می‌شود و با کنترل اشتها می‌توان به لاغری و کاهش وزن یک تا دو کیلوگرمی در ماه رسید. برای بهره‌مندی از خواص سیاهدانه برای لاغری باید روزی یک تا سه قاشق غذاخوری از آن را میل کنید. طبع گرم سیاه دانه باعث شده که این گیاه گزینه فوق‌العاده‌ای برای درمان بیماری‌های مختلف باشد. برای مثال چکاندن روغن آن در ناف و ماساژ ناف با این روغن باعث درمان سرماخوردگی، رفع ترک لب، درمان ، بهترشدن پوست، تسکین درد گوش و بهبود می‌شود.

اگر دچار مشکلات پوست و مو هستید یا دارید، می‌توانید از خواص این گیاه برای مو بهره‌مند شوید. در سال‌های اخیر، حتی محصولات مراقبت مو و شامپوها هم سراغ استفاده از روغن سیاه دانه رفته‌اند. مصرف این روغن علاوه بر جلوگیری از ریزش مو، روند ریزش را متوقف کرده و باعث رشد مجدد موها می‌شود. سیاهدانه با بهبود گردش خون در پوست سر، تنظیم چربی پوست سر و درمان بیماری‌های پوست سر برای مو مفید است. می‌توانید ۲ تا ۳ بار در هفته موها و پوست سر خود را با روغن سیاه دانه ماساژ دهید و ۳۰ دقیقه بعد با شامپو بشویید. هرچند مصرف سیاه دانه روی هموگلوبین، هماتوکریت، گلبول‌های سفید و قرمز، فیبرینوژن و فاکتور انعقادی VII تاثیر نمی‌گذارد، اما میزان پلاکت خون را افزایش می‌دهد و باعث بالارفتن خاصیت انعقاد خون می‌شود.

وجود ماده تیموکینون در این گیاه به‌خاطر خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی از جلوگیری کرده و به درمان آن کمک می‌کند. نتایج آزمایش‌های علمی روی حیوانات نشان می‌دهد مصرف سیاه دانه به همان اندازه مصرف کلسیم روی پوکی‌استخوان تاثیر مثبت می‌گذارد. بهترین روش برای جلوگیری و درمان پوکی‌استخوان مصرف سیاهدانه همراه با عسل است. مصرف عصاره این گیاه از انباشته‌شدن کریستال‌های اگزالات کلسیم در کلیه جلوگیری می‌کند؛ به‌علاوه اینکه باعث خردشدن می‌شود. علت خواص سیاه دانه برای سنگ کلیه مشخص نیست، اما شاید خاصیت ضدالتهابی و ضدچربی سیاهدانه و تاثیرش روی فرایند تخریب سلولی می‌تواند عامل اصلی مفیدبودن این گیاه برای سنگ کلیه باشد.

از خواص سیاه دانه برای ابرو می‌توان به تقویت ریشه موهای ابرو و رشد موهای جدید اشاره کرد. به‌علاوه اینکه مصرف آن برای ابرو، تار موی ابرو را محکم کرده و مانع از ریزش ابروها می‌شود. مصرف این گیاه نه فقط برای تقویت دستگاه تناسلی مردانه و افزایش اسپرم مفید است، بلکه درمان و دستگاه تناسلی زنان و بهبود درد رحمی از فواید سیاه دانه برای واژن هستند. می‌توان سیاه دانه را به شکل موضعی و شیاف برای برطرف‌کردن عفونت‌های قارچی واژن استفاده کرد. برای بهبود و درمان درد رحم و زایمان می‌توانید عسل، پودر سیاه دانه و روغن را باهم ترکیب کرده و میل کنید. ماساژ شکم با روغن سیاه دانه از خواص روغن آن است که به کاهش چربی دور شکم و کم‌شدن شاخص توده بدنی (BMI) کمک می‌کند.

البته برای اینکه از خواص مالیدن روغن سیاه دانه به شکم بهره‌مند شوید، باید رژیم غذایی و ورزش هم همراه باشد. ماساژ شکم با روغن سیاهدانه باعث نرم‌شدن بافت چربی و کاهش رطوبت بافت شکم می‌شود. طب اسلامی تاکید فراوانی بر خواص سیاهدانه دارد و احادیث زیادی از پیامبران و امامان درباره خواص و فواید سیاه دانه نقل شده است. طب اسلامی برای کاهش قند خون، تسکین التهاب لثه و آرتروز، تنظیم و تصفیه مجاری ادراری و کلیه‌ها مصرف سیاهدانه را توصیه می‌کند. از دیگر خواص سیاهدانه در طب اسلامی می‌توان به تسکین ، درمان درد گوش و سردرد، درمان اسهال، درمان دیابت نوع ۲، درمان ، سرطان روده بزرگ، جلوگیری از ریزش مو، جلوگیری از عفونت و تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.

نحوه مصرف سیاهدانه

بسته‌به‌اینکه از کدام خاصیت سیاهدانه برای درمان چه بیماری استفاده می‌شود، نحوه مصرف آن متفاوت خواهد بود. پکیج لاغری دکتر بیز برای داشتن اندام متناسب و ایده‎ آل گزینه بسیار خوبی است. در بازار محصولات زیادی وجود دارد که شعار آن‎ها رسیدن به اندام ایده‎ آل است. البته در این تنوع محصولاتی دیده شده که آسیب های جبران ناپذیری را به بدن مصرف کننده وارد کرده است. برای تسکین درد مفاصل یک قاشق غذاخوری سیاه‌ دانه آسیاب‌شده را با نصف فنجان روغن زیتون ترکیب کرده و مخلوط را روی نواحی که درد دارید بمالید. با مصرف مداوم سیاهدانه یا روغن سیاه دانه، سیستم ایمنی بدن در مقابل سرماخوردگی تقویت می‌شود. می‌توانید پودر آن را به‌صورت ادویه و چاشنی به خورشت، ماست یا سالاد اضافه کنید.

مصرف این ترکیب در ۱۰ روز انرژی ازدست‌رفته‌تان را برمی‌گرداند. به گفته ، روغن سیاه دانه بهترین داروی گیاهی برای بیماران شیمی درمانی است که از نارسایی و اختلال کلیوی رنج می‌برند. مصرف این روغن اجازه دفع پروتئین از ادرار را نمی‌دهد و کراتین موجود در خون را مهار می‌کند. تخم سیاهدانه و روغن کنجد بهترین ماسک برای درمان جوش‌های زیرپوستی و جوش‌های چرکی است. فقط حواستان به میزان مصرف روغن باشد، چرا که زیاده‌روی مصرف روغن برای پوست باعث بسته‌شدن منافذ پوستی می‌شود. جویدن سیاهدانه صبح ناشتا باعث خروج مواد شیمیایی و سمی از کبد می‌شود. این یعنی جویدن سیاه دانه در صبح ناشتا عملکرد کبد را تنظیم می‌کند، نفخ شکم و گاز معده را هم پایین می‌آورد.

به‌علاوه اینکه جویدن سیاه دانه صبح ناشتا یکی از روش‌های عالی برای بالابردن سیستم ایمنی بدن است که بدن را در مقابل بیماری‌های مختلف بیمه می‌کند. مقدار مصرف سیاه دانه در روز طی ۲۴ ساعت ۱ تا ۲ گرم به‌صورت خام است. اگر سیاه دانه را به‌شکل نیم‌کوب میل کنید خاصیت آن بیشتر می‌شود. برای اینکه از خواص سیاهدانه همراه پنیر استفاده کنید، باید سیاه دانه خام را روی پنیر بپاشید. مصرف سیاهدانه بوداده‌شده یا پودر سیاه دانه با پنیر به‌هیچ وجه توصیه نمی‌شود. معجون سیاهدانه و عسل معجزه داروهای گیاهی است که برای درمان بیماری‌های مختلف توصیه می‌شود. طرز تهیه معجون سیاه دانه و عسل به این شکل است که سیاهدانه را به صورت نیم‌کوب درآورده و با نسبت ۱ به ۳ با عسل ترکیب کرده و مصرف کنید.

اشکال مختلف سیاه دانه

سیاهدانه را در بازار براساس اسم کشوری که از آن آمده می‌شناسند. مثلا سیاهدانه ایرانی، هندی یا سوری. تفاوت اصلی سیاهدانه‌ها در بسته‌بندی و شکل ارائه به مشتری است. سیاهدانه‌های هندی و سوری تمیز، پاک‌شده و استاندارد هستند. اما سیاهدانه ایرانی معمولا با چوب سرگرد و گرد و خاک عرضه می‌شود. روغن سیاه دانه : عصاره طبیعی ضدالتهاب، ضدقارچ، ضدباکتری و آنتی‌اکسیدانی است که برای اهداف سلامت و زیبایی استفاده می‌شود. سیاه دانه فشار را بالا می برد یا پایین؟ از خواص آن می‌توان به جلوگیری از لخته‌شدن خون اشاره کرد، به‌همین دلیل مصرف آن با داروهای ضدانعقادخون ریسک کبودی و خونریزی را بیشتر می‌کند. اگر با داروی کاهش فشارخون مصرف شود، فشارخون را بیش از حد پایین می‌آورد.

خروج از نسخه موبایل