ضخامت لایه های آسفالت چقدر است؟

آسفالت بیندر یکی از لایه های مهم در عملیات راه سازی و آسفالت کاری است که از قیر و مصالح سنگدانه ای تشکیل شده و یکی از انواع آسفالت گرم محسوب می شود. این لایه از جمله لایه های مربوط به روسازی در ساختار آسفالت است که باعث سهولت در رفت و آمد انواع وسایل نقلیه می شود. به طور کلی آسفالت گرم مخلوطی از مصالح دانه بندی شده است که تحت یک دمای مشخص، با قیر خالص ترکیب می شوند و سپس روی سطوح قبلی راه، پخش و کوبیده می شود. این سطوح شامل چندین لایه است که آسفالت بیندر یکی از آنها بوده و در ادامه اطلاعات بیشتری در مورد آن ارائه خواهیم کرد.

انواع آسفالت گرم

همانطور که اشاره شد، آسفالت گرم به عنوان قشر رویی مورد استفاده برای عملیات آسفالت راه است که با توجه به پخش در لایه هایی با ساختار یا دانه بندی متنوع، به انواع مختلف تقسیم می شود که عبارتند از:

خارجی ترین لایه آسفالت و سطحی که محل عبور وسایل نقلیه است، رویه یا توپکا نام دارد و ساختار آن متناسب با قرارگرفتن در فضای بیرونی، ساخته شده است. از همین رو، دقت در تهیه مصالح این قشر و نحوه اجرای آن از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. چراکه همواره در تماس با انواع و اقسام ماشین آلات مختلف بوده و در صورت عدم برخورداری از استحکام بالا، خیلی زود شاهد تخریب و تغییر ظاهر آن خواهیم بود. دانه بندی آسفالت توپکا نسبتأ ریز و اطراف آن پر از فضای خالی است.

آسفالت بیندر یا آستر در زیر توپکا قرار دارد که مصالح مورد نیاز برای آن از سنگدانه های شکسته رودخانه یا کوه تهیه می شود و از نظر دانه بندی درشت تر از لایه رویی می باشد. این قشر در ضخامت های مشخص روی سطوح آماده شده، پخش می شود که البته بسته به ضخامت مورد نظر برای آسفالت و با توجه به اندازه دانه بندی مصالح، در یک لایه یا بیشتر اجرا می گردد. درواقع محاسبه و تشخیص مصالح و تعداد لایه این قشر آسفالت، براساس طراحی رویه یا توپکا تعیین خواهد شد اما به طور کلی با سطح رویی کاملا متفاوت است. اصلی ترین تفاوت لایه های بیندر و توپکادر نوع دانه بندی آنها است به این صورت که؛ دانه بندی بیندر در مقایسه با توپکا، درشت تر بوده و باعث کاهش مصرف قیر می شود.

اساس قیری اولین لایه روسازی در آسفالت است که مستقیمأ روی زیراساس قرار می گیرد. سنگدانه های این قشر بسیار درشت هستند و قیر مصرفی در این لایه نیز همانند آسفالت بیندر کمتر می باشد. نقش این لایه تخلیه آبی است که به داخل آسفالت نفوذ می کند.

قیمت آسفالت بیندر

به طور کلی عوامل مختلفی در در تخمین قیمت آسفالت، تاثیرگذار است که مهم ترین آنها به مساحت محل آسفالت، مربوط می شود. درواقع هرچه قدر متراژ سطح مورد نظر، بیشتر باشد مقدار مصالح مورد استفاده، نیروی کار و همچنین تجهیزات مکانیکی مورد نیاز نیز بیشتر خواهد بود. درمقابل، کوچک بودن فضا و مساحت کم نیز به نوعی در قیمت آسفالتکاری، تاثیرگذار می باشد به این شکل که؛ به دلیل عدم کارایی ماشین آلات بزرگ و سنگین، نیاز به استفاده از نیروی کار کمتر و تجهیزات کوچکتری خواهد بود که تمام این عوامل در قیمت اجرای آسفالت بیندر نیز صدق می کند. از طرفی نوع سطح و میزان پستی بلندی و یا شیب آن نیز در تخمین قیمت آسفالت این لایه نقش داشته که در مقایسه با سطوح صاف از مصالح و نیروی بیشتری، استفاده می شود و باعث افزایش قیمت اجرای آن خواهد شد. با تمام این توضیحات، در سال 99 قیمت اجرای آسفالت بیندر در ازای هر متر مربع با ضخامت یک سانتیمتر، بین 9 تا 10 هزار تومان تعیین شده است.

نحوه پخش آسفالت در قشر بیندر

پس از اجرای مراحل زیرسازی آسفالت و لایه های زیراساس، نوبت به پخش آسفالت بیندر می رسد که معمولا توسط دستگاه های مکانیکی اتومات به نام فینیشر انجام می شود. این دستگاه، آسفالت را بر اساس شیب مشخص شده در نقشه و به صورت کاملا یکنواخت و با توجه به استاندارد ضخامت آسفالتروی اساس قیری پخش می کند. کوبیدن آسفالت نیز توسط دستگاه فینیشر صورت می گیرد که آسفالت را با توجه به ضخامت معین، متراکم و فشرده می سازد.

هزینه پخش آسفالت بیندر

هزینه پخش آسفالت بیندر بسته به نحوه اجرای آن که به صورت دستی انجام گیرد یا مکانیزه، تعیین می شود. همچنین پخش آسفالت در ضخامت مورد نظر به صورت یک لایه یا چند لایه نیز مستقیمأ روی هزینه های مربوط به این عملیات، تاثیر دارد. البته به گفته بسیاری از کارشناسان و برای کاهش هزینه های مربوط به استفاده از ماشین آلات پخش مانند فینیشر و یا اکیپ دستی، بهتر است اجرای آن در یک لایه صورت بگیرد زیرا از نظر قیمتی بسیار مناسب و مقرون به صرفه خواهد بود. مثلا برای پخش آسفالت بیندر با ضخامت 15 سانتیمتر، اجرای آن در دو لایه 7.5 سانتیمتری به جای سه لایه 5 سانتیمتری، مناسب تر خواهد بود.

دکمه بازگشت به بالا