سلامت و دانش

سوت زنی| پیشقدم شدن بیمارستان‌ و مطب‌های خصوصی در افزایش غیر قانونی تعرفه‌های پزشکی!

به گزارش شفاف، این روزها بحث تعرفه های پزشکی و افزایش ویزیت پزشکان در بخش های اختصاصی و دولتی محافل بهداشتی و درمانی است و جامعه پزشکی همیشه خواهان افزایش این تعرفه ها در حد قابل توجه است.

در نقطه مقابل، با توجه به وجود تورم توجه در جامعه و فشار زیادی که بر قاطبه مردم در تامین معیشت روزمره وارد می شود، مردم معتقدند که این افزایش تعرفه نباید زیاد و شکن باشد.

به هرحال با همه اظهار و نظرهایی که از سوی مسؤولان، هنوز، جامعه پزشکی و اقشار مختلف جامعه می شود، تعرفه های جدید در سال جاری به صورت رسمی اعلام نشده است.

در چنین شرایطی سازمان نظام پزشکی و برخی پزشکان از افزایش 60 درصدی تعرفه های پزشکی در سال جاری دم میزنند و دلیل آن را نیز تورم 48 درصدی جامعه تا اسفند ماه سال گذشته را عنوان می کنند.

در چنین شرایطی اعلام اعداد وارقام تعرفه‌های پزشکی از سوی سازمان نظام پزشکی در تعرفه‌هایی که هنوز وعی و متقن نشده و نیازمند تکلیف در شورای عالی بیمه و ابلاغ رسمی به ماکز هستند.

با توجه به این توضیحات، اما در عمل شاهد پیش قدم شدن برخی از مراکز درمانی و پزشکان در افزایش زودهنگام تعرفه

برای نمونه 10 روز پیش یکی از بیمارانی که برای درمان به یک بیمارستان تخصصی در مرکز پایتخت مراجعه می کند، درخواست دریافت نوبت پزشک متخصص ارتوپدی با مبلغ 67 و 700 تومان ویزیت می شود و روند درمان را دنبال می کند.

در 10 جولای، اولین روز از جولای تا جولای

این شهروند بیان میدارد وقتی نسبت به این افزایش توجه و بیش از 37 هزار تومانی آن هم تنها در مدت 10 روز و مهمتر است که هنوز تعرفه های سال جاری به تصویب نرسیده و تصویب نشده است، با حالت تمسخر و گفتن عبارت «برو! ؛ نفر بعدی »منشی روبرو شدم.

مورد دوم یکی دیگر از مردم است که عنوان می‌کند در هفته جاری برای ویزیت پای پدرم به مطب یکی از پزشکان متخصص ارتوپدی مر این پزشک برای ویزیت بیماران از جمله پدر بنده، مبلغ 200 هزار تومان دریافت کرد.

هنوز تعرفه های جدید تصویب نشده است

سعید کریمی، معاونت درمان وزارت بهداشت درباره وضعیت تعرفه‌های پزشکی سال 1401، است: در شورای عالی بیمه‌های مربوط به تعرفه‌های پزشکی سال جاری تصویب شده است، اما از آنجایی که هنوز ابلاغ نشده است، نمی‌توانم اعداد و ارقام مربوط به آن را ذکر کنم.

دعاون وزیربهداشت افزود: در عین حال مصوبات سازمان برنامه و بودجه د شاا طبق قولی که به ما داده‌اند، طی هطیته جاری یا هفته بن تعرفه‌ها در هیئت دولت مطرح شده و تصور می‌شود.

به گفته وی، پیشنهادات وزارت بهداشت هم درباره تعرفه ها متفاوت بوده است. ترکیبی از بیمه متشکل از نماینده وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، دبیر شورای عالی بیمه، نمایندگان عالی بیمه ها و … است و در آنجا بحث افزایش تعرفه چکشکاری می شود. فعلاً افزایش تعرفه‌ها قطعی نیست و نمی‌توانم درباره آن اظهار نظر کرد.

یریمی ۳۰ است، اعداد نزدیک به افزایش ۲۸.۵ و درصد مطرح شده است که البته هنوز باید توجه کرد که با توجه به افزایش حقوق و دستمزد، بار بیمارستان ها بالا می‌رود. در روز روز مرگ،

* تعرفه ۱۴۰۱ هنوز اعلام نشده است

از سوی دیگر محمد مهدی ناصحی ، شرکت بیمه سلامت ایران درباره اظهارات ضد و نقیض درباره افزایش تعرفه های پزشکی، توضیح داد: تعرفه 1401 هنوز اعلام نشده است و دولت و نظام پزشکی در حال تامین اعتبار هستند تا بارهای مردم و پرداختی از جیب مردم افزایش نیابد و امیدواریم نتیجه آن طی هفته های آتی اعلام شود.

به هرحال، آیا جامعه قدردان جامعه پزشکی بوده و هست اما رعایت قانون و پرهیز از قانون شکنی امری لازم و قابل انتظار از سوی جامعه پزشکی است و مردم از متولیان سلامت جامعه، وزارت بهداشت این انتظار را دارد که اولاً تعرفه های پزشکی را با توجه به آن افزایش دهد. استطاعت مالی اقشار مختلف جامعه و تعیین میزان منطقی صورت بگیرد و ثانیا این قانون شکنی و پیش دستی در دریافت غیر قانونی تعرفه قبل از ابلاغ رسمی از سوی نهادهای پزشکی مسئول نباشند.

در خاتمه به اطلاع رسانی حوزه سلامت این خبرگزاری و متولیان میرساند که نام و اطلاعات بیمارستان و متخصص در گزارش نزدیک به خبرگزاری آنلاین مجله لوکس محفوظ ذکر شده است و در صورت نیاز در اختیار مراجع قانونی قرار خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری آنلاین مجله لوکس

دکمه بازگشت به بالا