سلب صلاحیت از معدن‌کاران متخلف

معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید بر ضرورت ارتقای زیرساخت‌های ایمنی معادن کشور، به صراحت اعلام کرد از معدن‌کارانی که به این موضوع توجه کافی نداشته باشند، سلب صلاحیت خواهد شد.

به گزارش مجله لوکس، امروز (شنبه) در محل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری سه جانبه ارتقای ایمنی معادن کشور میان وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان ایمیدرو با مدت اعتبار دو ساله برگزار شد.

سید رضا محتشمی‌پور- معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت- در این مراسم ضمن تاکید براینکه ایمنی معادن همیشه از دغدغه‌های اصلی وزارت صمت بوده است، ابراز امیدواری کرد که با امضای قرارداد ایمنی معادن، برخی نواقص موجود در پیگیری‌ ایمنی معادن نیز تقلیل پیدا کند. ارتقای زیرساخت‌های ایمنی معادن کشور از جمله موارد ضروری در این زمینه است که و قطعا بی‌توجهی به این مهم و مقررات سختگیرانه موجود، موجب سلب صلاحیت از معدن‌کاران متخلف خواهد شد.

انتقال حق بیمه زیان‌آور کارگران معادن به پایان دوره کاری؛ حقوق آن‌ها را ضایع می‌کند

این مقام مسئول ضمن درخواست از وزارت تعاون برای استفاده از گزارش‌ها و رصدهای کارشناسی این وزارتخانه در حوزه ایمنی معادن، به مشکلات و ایرادات موجود در رابطه با حقوق کارگران معادن، تصریح کرد: در این مقررات، پرداخت حق بیمه سخت و زیان‌آور به انتهای دوره کاری پرسنل و کارگران موکول شده که سبب تضییع حقوق این کارگران می‌شود. بارها دیده شده که کارگری پس از طی سال‌های متمادی کار کردن و بالطبع تعییر چندین کارفرما، تفاوتی در میزان حقوق دریافتی‌اش در سال‌های ابتدایی خاصل نشده است؛ این موضوع به زیان کارفرما، کارگر و صندوق بیمه است.

استخراج ۶۶۴ میلیون تن ماده معدنی در سال ۱۴۰۱ 

در ادامه این مراسم، امیر خرمی‌شاد- رئیس هیات عامل ایمیدرو، در ارائه گزارش عملکرد معدن و صنایع معدنی ایران در یکساله ۱۴۰۲، اظهار کرد: در سال گذشته ۶۴۴ میلیون تن مواد معدنی در کشور استخراج شد که ۲۱۵ میلیون تن آن را استخراج کانی‌های فلزی شامل می‌شود.

وی ضمن تاکید براینکه هیچ چیز مهم‌تر از جان آدمی نیست و بر این اساس حفظ ایمنی همکاران در بخش معدن وظیفه ما است، خاطر نشان کرد: همچنین ایمنی پیمانکاران هم مدنظر است؛ نتایج ممیزی پیمانکاران در رتبه‌بندی و تجدید قراردادهای آن‌ها تاثیرگذار خواهد بود. امسال برای هفتمین سال، ممیزی Hsc در ۵۲ زیرمجموعه ایمیدرو در مدت هفت هفته انجام می‌شود و ۷۰ نفر از متخصصان در این ممیزی حضور خواهند داشت.

رئیس هیات عامل ایمیدرو ضمن اشاره به برنامه تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴، ۱۶۰ هزار تن کنسانتره آهن و همچنین افزایش تولید مس، گفت: دستیابی به این حجم از معدن‌کاری نیازمند توجه به مقوله‌های ایمنی و محیط زیست است.

پرداخت ۵۰ درصد حقوق فارغ‌التحصیلان جوان حوزه معدن توسط ایمیدرو

این مقام مسئول بر لزوم استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان نیز تاکید و خاظر نشان کرد: در این راستا به‌عنوان نمونه دو سال پیش قرارداد ساخت دستگاه شبیه ساز رانندگی دامپتراک با دانشگاه خواجه نصیر امضا شده است.

معاون وزیر صمت در پایان اظهار کرد:  با توجه به اجرای طرح فارغ‌التحصیلان جوان دانشگاهی، چنانچه پیمانکار یا معدن‌کاری اقدام به استخدام مهندسان جوان یا فارغ‌التحصیلان جوان دانشگاهی بخش معدن کند، تا ۵۰ درصد حقوق آن افراد توسط ایمیدرو پرداخت خواهد شد.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل