بین الملل

سفیر ایران در لندن: روند مقصرنمایی و فشار روانی کشورهای غربی به ایران سطحی و محکوم به شکست است

به گزارش خبرگزاری آنلاین مجله لوکس، محسن بهاروند، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن، شب گذشته (سه شنبه) در حاشیه جلسه اینستاگرام شورای امنیت درباره قطعنامه 2231 گفت: از تلاش نماینده محترم ایران در بیان موضع کشورمان تشکر می کنیم. اما این سرزنش و فشار روانی بر کشورهای غربی برای ایران، اقدامی شتابزده، سطحی و محکوم به شکست است.

وی افزود: نتایج مذاکرات همچنان در انتظار است. اما آنها تمایلی به رسیدگی به نگرانی های ایران در مورد ثبات آینده توافق ندارند. ایران یک نگرانی مشروع و منطقی دارد و آن این است که اگر توافقی حاصل شود اما دولت آمریکا در کوتاه مدت تغییر کند و فردی مانند ترامپ یا بدتر از آن رئیس جمهور آمریکا بخواهد دوباره از سازمان ملل خارج شود. از شورای امنیت، چه قانونی باشد، چه سیاسی یا اجرایی که نتواند این کار را بکند؟ اگر به این سوال پاسخ درست داده نشود، شرکت‌های بزرگ حاضر به همکاری با ایران نخواهند بود حتی اگر توافقی حاصل شود و ایران از منافع اقتصادی برجام منتفع نشود.

سفیر ایران در لندن افزود: معتقدم طرف های برجام باید به سازوکار حل اختلاف برجام تعهد قانونی بدهند. به گونه ای که خروج یکجانبه یا اقدام علیه برجام مجاز نباشد و هرگونه اختلاف یا اعتراض تنها از طریق سازوکارهای تعبیه شده در برجام حل و فصل شود. این الزام باید به عنوان یک تعهد قراردادی بین المللی در نظر گرفته شود که ممکن است توسط نهادها و قدرت های مختلف یک کشور نقض نشود. کشورهای عضو کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، دبیر کل و شورای امنیت سازمان ملل می توانند نقش مهمی در ایجاد این تعهد قانونی برای همه کشورهای عضو ایفا کنند.

وی افزود: نماینده آمریکا باید در سخنرانی خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد به جای لفاظی های کلی و غیرقابل پیش بینی قول می داد که اقدامات قبلی خود علیه برجام را تکرار نخواهد کرد. هنوز دیر نیست که ایالات متحده تعهد خود را در یادداشتی رسمی به شورای امنیت به عنوان اقدامی اطمینان بخش تأیید کند.

بهاروند خاطرنشان کرد: جنگ صدام علیه ایران که خسارات بیشماری به دو کشور وارد کرد نیز ناشی از رفتار صدام حسین ترامپ بود. به ایران نیز ایراداتی داشت اما به جای اعمال مکانیسم حل اختلاف کنوانسیون 1975 الجزایر، به طور یکجانبه آن را باطل اعلام کرد و مبنای حقوقی تعامل دو طرف را از بین برد و چنین جنگ خانه سوزی را بر مجارستان تحمیل کرد. که خودش شعله هایش سوخت و نابود شد.

به گزارش فارس، مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد با بیان اینکه هیچ راه حل جادویی برای احیای برجام وجود ندارد، گفت: ما به کار خود در حوزه بالستیک ادامه خواهیم داد. موشک‌ها و ماهواره‌برها.» (اینجا بخوانید)

انتهای پیام/



این را به صفحه اول توصیه کنید

دکمه بازگشت به بالا