سفر دکتر پزشکیان سطح همکاری‌های ایران و عراق را ارتقا می‌دهد

سفر دکتر پزشکیان سطح همکاری‌های ایران و عراق را ارتقا می‌دهد

مجله لوکس/خراسان رضوی روز گذشته مسعود پزشکیان با دعوت محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، نخستین سفر خارجی خود پس از آغاز دوره ریاست‌جمهوری را آغاز و برای مدت ۳ روز به عراق سفر کرد.

یکی از مهم‌ترین نکات این سفر این است که در ۱۰۰ سال اخیر، پزشکیان اولین رئیس‌جمهوری است که به بصره (شهری که به مرکز اقتصادی عراق معروف است) سفر کرده و همچنین نخستین رئیس‌جمهور ایرانی است که به اقلیم کردستان رفته است. سنایی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور در مورد دستاوردهای این سفر گفته است ۱۴ سند در زمینه‌های مختلف امضا شده و امیدواریم مشکلاتی که در زمینه اقتصادی تجاری با عراق داشتیم با امضا این اسناد برطرف شود.

اصغر زارعی تحلیلگر مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با مجله لوکس با اشاره به انتخاب عراق از سوی رئیس‌جمهور به عنوان مقصد نخستین سفر خارجی، اظهار کرد: عراق برای نظام سیاسی ما یکی از اولویت‌های سیاست خارجی است که با آن قرابت‌های فرهنگی بسیاری داریم. در طول سال‌های مبارزات انقلابیون با رژیم شاهنشاهی، کشور عراق یکی از مکان‌هایی بود که مبارزانمان در آنجا مستقر می‌شدند و برنامه ریزی می‌کردند. حوزه‌های علمیه نجف و کربلا مراکزی بودند برای تربیت طلاب انقلابی ما. بعد از سال‌های دفاع مقدس روابط ملت دو کشور از عمق بیشتری برخوردار شد و با سقوط رژیم صدام دو کشور به عنوان کشورهای دوست و برادر سعی کردند روابط خود را در بالاترین سطح حفظ کنند.

وی اضافه کرد: پیوندهای مختلف در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی، امنیتی و اقتصادی همچنان میان دو کشور به قوت خود باقی است. لذا با روی کار آمدن دکتر پزشکیان، یکی از اولویت‌های سیاست خارجی دولت جدید نیز تعمیق و تحکیم این روابط بود و عراق به عنوان مقصد اولین سفر خارجی رئیس‌جمهور انتخاب شد. این دیداری کم‌سابقه است؛ چراکه روسای جمهور ما از بدو انقلاب سفرهای متعددی به عراق داشتند، اما اینکه به مناطق مختلف از جمله جنوب عراق و شهر بصره یا اقلیم کردستان سفر کنند، تا کنون انجام نشده بود.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با اشاره به امضای ۱۴ سند همکاری در این سفر، افزود: حضور رئیس‌جمهور در اقلیم کردستان نشان می‌دهد که در آن منطقه سوابق ارتباط و پیوندهای تاریخی هم با طالبانی‌ها و هم با بارزانی‌ها و فرقه کردستان وجود داشته و اکنون در حال گسترش است. شهروندان اقلیم کردستان به نوعی خودشان را هموطن ما می‌دانند. استفاده از نمادهای فرهنگی و تاریخی ایران در این اقلیم بسیار مشهود است و به هر حال گسترش نفوذ ایران در این اقلیم می‌تواند شرایط را برای همکاری‌های دو کشور بیش از گذشته فراهم کند.

زارعی با اشاره به ضرورت همکاری‌های امنیتی دو کشور عنوان کرد: با همکاری ایران و عراق داعش از میان برداشته شد و امنیت به عراق بازگشت. اکنون نیز حشدالشعبی یکی از نقاط اتکا و قدرت مقاومت است. اما در حوزه امنیت یکی از مشکلاتی که امروز دولت عراق با آن مواجهه دارد، حضور و مداخلات قابل توجه نیروهای سیا و ارتش آمریکاست. دولت عراق راسا و قانونا مصوبه‌ای را در پارلمان این کشور تصویب کرد که نیروهای خارجی از جمله آمریکا باید خاک عراق را ترک کنند و از اقدامات خود در زمینه نقض تمامیت ارضی و امنیت این کشور اجتناب کنند، اما متاسفانه آمریکایی‌ها همچنان پایگاه‌های خود را حفظ کردند و تمامیت ارضی عراق را زیر پا گذاشته‌اند.

وی ادامه داد: این موضوع موجب نارضایتی مردم و دولت عراق شده و همین اواخر نیروهای ارتش آمریکا توافق کردند که سریع‌تر خاک عراق را ترک کنند. درگیری گاه و بیگاه نیروهای عراقی و مقاومت در منطقه با نیروهای آمریکایی صورت می‌گیرد و حل این معضلات یکی از اولویت‌های امنیتی عراق است و جمهوری اسلامی هم تاکید کرده که دولت عراق نباید اجازه دهد از خاک این کشور علیه امنیت و تمامیت ارضی کشورهای دیگر استفاده شود.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با اشاره به همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی رو به گسترش تهران-بغداد، گفت: بحث‌های اقتصادی و موانع آن در درجه اول به همان امنیت و مداخلات کشورهای ثالث معطوف است. تحریم‌ها و فشارهای آمریکا بر تمام کشورها از جمله عراق و جلوگیری از معاملات بین بانکی تهران-بغداد موجب شده دولت عراق در موارد بسیاری تحت فشار ایالات متحده نتواند به تعهدات خودش عمل کند و یکی از موانع اثرگذار بر روابط اقتصادی و تجاری دو کشور تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ماست. اما علی‌رغم این موضوع، همکاری‌ها در زمینه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از کیفیت مطلوبی برخوردار بوده و سفر دکتر پزشکیان و تیم همراه قطعا می‌تواند آثار مثبت و سازنده‌ای در این امور بگذارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا