بین الملل

سریال طلبکاری تروئیکای اروپایی پس از عقب‌نشینی در شورای حکام ادامه دارد/ از تهدید تا فشار برای مذاکرات فرابرجامی

به دنبال تعلیق بخشهای اصلی پروتکل الحاقی توسط ایران و تأخیر سه ماهه در بررسی سیاستهای تحریمهای غرب و آمریکا ، تروئیکا سبز کاخ سفید اروپا اعلام کرد که قطعنامههای ضد ایران را به شورای حکمرانی ارائه خواهد کرد. رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی. در پیش نویس قطعنامه از جمهوری اسلامی خواسته شد تا اجرای قانون اقدامات استراتژیک برای لغو تحریم ها را متوقف کند و به تحقق شرایط برجامی ادامه دهد.

در پی خیزش اروپا در اوایل هفته گذشته ، در حالی که ایران و غرب انگیزه هایی را برای بازگشت به تعهدات خود ارسال کردند ، چین و روسیه نسبت به پیامدهای این اقدام هشدارهای سختگیرانه ای به اروپا دادند. میخائیل اولیانوف ، نماینده روسیه در سازمان های بین المللی ، قطعنامه ضد ایرانی اروپا را “اقدامی احمقانه” خواند که احتمال احیای مجدد شورای امنیت سازمان ملل را تضعیف می کند. چین همچنین نسبت به هر اقدامی که بتواند برنامه اقدام جامع مشترک را تضعیف کند هشدار داد و از همه طرفها خواست تا برای از سرگیری برجام اقدام کنند.

از طرف دیگر ، جمهوری اسلامی به غرب هشدار داده است که در صورت تصویب تصمیم علیه ایران در شورای حاکم ، توافق اخیر خود با رافائل گروسی ، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای را برای ادامه برخی بازرسی ها در طول سه ماهه بررسی کند. علی اکبر صالحی ، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز نامه ای به غرب نوشت و عواقب آن را توضیح داد.

خروج قطعنامه اروپا از شورای حاکمیت را نمی توان و نمی توان به عملکرد و امتیاز ایران نسبت داد.

با این حال ، در صورت ادامه تحریم ها ، ایران طی سه ماه آینده با پروتکل الحاقی با آژانس انرژی هسته ای بین المللی بدون قید و شرط همکاری خواهد کرد و با رویکرد فعلی اروپا و آمریکا ، لغو یا تعلیق تحریم ها – مشاهده انطباق ایران – بعید به نظر می رسد ، اما تریکا به خوبی آگاه است اصول قمار و موج سواری و می داند که چگونه از عقب نشینی از اقدامات غیرقانونی بهره قابل توجهی ببرد. برخی از نکات در این زمینه قابل توجه به نظر می رسد.


بیشتر بخوانید:

اروپا چه آرزویی برای تأمین امنیت هسته ای ایران داشت؟ تحلیل پیشنهاد جدید مذاکره از طرف دیگر

قدیری ابیانه: استعفای شورای حکام آژانس انرژی هسته ای نتیجه موقعیت قدرتمند پارلمان و رهبری است / نیاز به تهدید به کنار گذاشتن NPT در گام بعدی


1- با توجه به اینكه اجرای پروتكل الحاقی توسط مجمع عمومی تأیید نشده و به قانون تبدیل نشده است ، اصل طرح مصوبه به شورای حاكم مخدوش می شود. همکاری بین ایران و آژانس بین المللی انرژی هسته ای در این زمینه اساساً اختیاری است و به این دلیل است که قسمت کوچکی از تحریم های ایران برداشته شده است ، اما طبق ماده 36 شورای امنیت سازمان ملل ، اگر تعهدات طرف مقابل کاهش یابد ، می توانیم سطح را کاهش دهیم همکاری به عبارت دیگر ، از یک سو ، اصل تصویب پروتکل الحاقی اختیاری است و از طرف دیگر ، به دلیل اینکه تصویب آن در مجلس به تصویب نرسیده است ، ایران ملزم به ادامه خواسته های شورای حکومتی نیست محکوم کردن ایران به عنوان یک گزینه.

وزرای خارجه ترویکا اروپا ، از چپ به راست: ژان ایو لودریان (وزیر امور خارجه فرانسه) ، هایکو ماس (وزیر امور خارجه آلمان) دوم و دومینیک راب (وزیر امور خارجه انگلیس)

2. اروپا تصمیم گرفته است تا از ابزار جدید فشار آژانس بین المللی انرژی هسته ای علیه اقدام کاملاً قانونی مجارستان ، که نوعی سو abuse استفاده از موقعیت و برداشت عمدی و مغرضانه از آژانس انرژی هسته ای است ، استفاده کند. علاوه بر این ، قطعنامه ترویکا اروپا حتی در صورت تصویب نیز مغایر سازوکارهای قانونی است و چین و روسیه در این زمینه هشدار داده شده اند ، زیرا همکاری میان دو کشور در مراحل بعدی احیای مجدد شورای امنیت سازمان ملل از بین رفته است. بنابراین ، خروج ساده از قطعنامه نمی تواند و نمی تواند به عنوان دستاورد و امتیاز ایران معرفی شود. سیاست تعیین شده ایران در این زمینه از زبان رهبر معظم انقلاب اسلامی بیان شده است و نتیجه آن لغو کلیه تحریم هایی است که منجر به بازگشت مسئولیت های جمهوری اسلامی پس از کنترل خواهد شد.

از زمان خروج ایالات متحده از شورای امنیت سازمان ملل در 7 مه 1997 ، حدود 800 مجازات علیه اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال شده است و نزدیک به 700 تحریم نیز باید لغو شوند که همه اینها شریک اروپا در لغو هستند.

3. تبلیغات رسانه های غربی پس از خروج از تصویب قطعنامه علیه ایران به گونه ای است که به نظر می رسد از کاهش تنش ها و دفاع از برجام حمایت می کند. در حالی که نیمه عمر توافق هسته ای به دلیل لطف کشورمان در اجرای یک جانبه وظایف آن بود. علاوه بر این ، اگر اروپا بر لجاجت خود اصرار ورزد ، و اقدامات ایران را برای بالا بردن سطح غنی سازی و تأمین نیازهای خود تسریع کند ، توافق موقت سه ماهه با آژانس انرژی هسته ای پیچیده است و تغییری نیست که قاره سبز از آن استقبال کند. با این عقب نشینی ، اروپا و ایالات متحده واقعاً فرصتی یافته اند تا راه حلی را که برای روند رو به رشد توسعه ایران در نظر گرفته اند ، پیدا کنند ، در غیر این صورت در مراحل بعدی شگفتی های جدیدی را برای طرف های بدون شکست آشکار می کند.

4- با این وجود ، در اعلامیه اروپا ، به دنبال کناره گیری تاکتیکی از قطعنامه ، اعتقادات و نظرات از بالا به پایین همچنان در حال افزایش است. ترویکا اروپا اظهار داشت که “علی رغم حمایت صریح شورای حکام آژانس انرژی هسته ای آژانس انرژی هسته ای از این قطعنامه ، اکنون تصمیم گرفتیم این اقدام را به حالت تعلیق درآوریم تا به مدیرکل آژانس انرژی هسته ای بین المللی اجازه دهد بدون تأخیر تلاش های جدیدی را برای رفع بن بست و اختلاف انجام دهد.” اقداماتی که مدیرکل این هفته به شورا اعلام کرد – بیایید به او فرصتی بدهیم “، وی ضمن تهدید تهدید ، خواستار تشکیل جلسه فوق العاده و تصویب قطعنامه علیه ایران در صورت به اصطلاح تلاش ها به نتیجه مطلوب منجر نشد.

وندی شرمن

وندی شرمن ، مذاکره کننده اصلی ایالات متحده در مذاکرات هسته ای

غرب ، به عنوان بدهکار بزرگ برجامی ، می داند که در شرایطی نیست که ایران را تحمیل کند و بنابراین از ادبیات تجویز شده برای پر کردن خلاsهای مربوط به تعریف مسئولیت های خود استفاده کرده است. علیه کشور ما از زمان خروج ایالات متحده از شورای امنیت سازمان ملل در 7 مه 1997 ، حدود 800 مجازات علیه اشخاص حقیقی و حقوقی اعمال شده است و نزدیک به 700 تحریم نیز باید لغو شوند که همه اینها شریک اروپا در لغو هستند. تروئیكای اروپایی برای این امر حدود 1500 تحریم حل نشده را به ایران بدهكار است و با این میزان بدهی به حمایت آمریكا نشان می دهد كه علی رغم تغییر آشكار در گوشه سیاست های آمریكا ، هنوز هم تحت فشار حداكثر است.

5- وندی شرمن ، معاون وزیر امور خارجه گفت که وضعیت جهانی ، ژئوپلیتیک منطقه و واقعیت در منطقه تغییر کرده است ، و زمینه را برای سیاست های بایدن آشکار می کند و می خواهد دستور کار مذاکرات را گسترش دهد و یک توافق نامه طولانی تر و قوی تر در ایران منعقد کند. بنابراین ، حتی اگر به جای عقل و واقع بینی لذت ببریم و خروج از قطعنامه ضد ایران را یک گام مثبت ببینیم ، دیدگاه ایالات متحده در مورد مذاکره درباره م theلفه های قدرت (توانایی موشکی و عمق منطقه ای استراتژیک) تغییر نخواهد کرد. استراتژی ای که کاخ سفید دنبال کرد و با اندکی تغییر در بازیکنان اصلی سابق آن دنبال شد.

انتهای پیام / 4106 /

دکمه بازگشت به بالا