بین الملل

سرگذشت یک روابط برادرانه که مغرضانه به آن پرداخته شد/زمانی که باکو در جنگ‌ها تنها بود ایران به ارتش جمهوری آذربایجان آموزش می‌داد

نویسنده جمهوری آذربایجان خاطرنشان کرد: “در طول جنگ اول قره باغ ، بی ثباتی در کشور حاکم بود ، حکومت حیدر علی اف در اواسط 1993 به تدریج بی ثباتی در جمهوری آذربایجان را از بین برد.” اما نمی توان بر مشکلات فائق آمد.

وی افزود: “در این روزهای دشوار ، حمایت سیاسی و فکری کشورهای خارجی از جمهوری آذربایجان بسیار اندک بود و این فقط یک کلمه بود ، اما ایران تنها کشوری بود که به جمهوری آذربایجان کمک کرد ، یا در زمان سفیر بیگ یا حیدر. زیر نظر علی اف. “

محمدلی یادآوری کرد که پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران در آن زمان نه تنها به معنای کمک نظامی نبود ، بلکه نخجوان محاصره شده به امید جمهوری اسلامی ایران باقی مانده است.

به گفته وی ، الدار ابراهیموف ، عضو شورای ملی جمهوری آذربایجان ، اصالتاً اهل نخجوان ، وضعیت را به شرح زیر به یاد می آورد: “تنها مکانی که در این سالهای سخت به آنجا رفتیم ایران بود. ما صبح بسیار خوشحال بودیم که دیدیم کامیونهایی از ایران آرد و سایر محصولات غذایی ارسال می کنند.”

در این گزارش همچنین به خاطراتی از اواخر سلطنت وفا قلی زاده ، مشاور سیاست خارجی ریاست جمهوری ، ابوالفضل الچی بیگ و حیدر علی اف اشاره شده است. این نویسنده در کتاب “افق های آینده” نوشت که ایران در جنگ قره باغ در سال 1992 و 1993 به جمهوری آذربایجان کمک کرده است: ” در آن سالهای سخت ، گاز ایران خانه های ما را گرم می کرد. سربازان ما که در جنگ ارمنستان مجروح شده بودند ، در بیمارستان های ایران تحت معالجه قرار گرفتند. اتوبوس ها از ایران در حال کاهش بحران حمل و نقل هستند. “ما فقط باید ایران را به عنوان یک برادر ببینیم و با آن کار کنیم.”

نویسنده سایت خبری “تلویزیون ملی” در ادامه گزارش نوشت : میزان حمایت ایرانیان از برپایی اردوگاه و کمک های بشردوستانه به هموطنان ما از قره باغ و آواره در زمان اشغال زنگیلان کافی بود ، که موضوع مقاله دیگری است.

محمدلی افزود: من پیشنهاد می کنم نمایندگان رسانه ها به دنبال کتاب “حیدر علی اف و شرق” باشند که با کمک سفارت ایران و وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان منتشر شده است. من می خواهم این را به شما یادآوری کنم نمایندگان رسانه های ما با انتشار مکالمات چای بدون بازبینی ، مقاله های منفرد ، اطلاعات مخدوش و تصاویر و فیلم های مونتاژ ، توسعه پویای روابط بین ایران و جمهوری آذربایجان را تضعیف می کنند.

وی نوشت: “ما روزنامه نگاران چندین سال است که سیاست همسایگی ایران با ارمنستان را به درستی ارزیابی نکرده ایم.” مقالات مغرضانه و افتراآمیز علیه ایران به طور گسترده ای پوشش داده شده است و در این جنگ 44 روزه قره باغ ، سیاست همسایگی ایران با ارمنستان به جهانیان و غرب ثابت کرد که ارمنستان ، از حمایت سیاسی محروم ، در تلاش است تا جنگ قره باغ را به سطح مذهبی برساند. این درست نیست و ارمنستان با سایر کشورهای مسلمان به جز پاکستان ، ترکیه و جمهوری آذربایجان از جمله جمهوری اسلامی ایران و ایران ارتباط تنگاتنگی دارد ، بنابراین سیاست تقابل مذهبی ارمنستان را تضعیف می کند.

محمدلی در مورد موقعیت جمهوری اسلامی ایران در جنگ اخیر قره باغ ، نوشت: زمین ها “

براساس این گزارش ، رئیس جمهور ایران نیز موضعی قاطع و اصولی اتخاذ کرد و اظهار داشت: “اطمینان از تمامیت ارضی حق ملت آذربایجان است”.

این اولین بار نیست که چنین بیانیه و پیامی از ایران می آید. سفر رسمی رئیس ستاد باکو ، محمد باقری ، به باکو در سال گذشته را به یاد بیاورید. الهام علی اف در دیدار با رئیس جمهوری آذربایجان قره باغ کوهستانی را قلمرو دائمی آذربایجان خواند و از رئیس جمهور آذربایجان خواستار موضع قاطع تهران در این باره شد و گفت: ایران از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان حمایت می کند. تغییر خشونت آمیز مرزها قابل قبول نیست. ایران در این موضوع همیشه طرف آذربایجان بوده است. “

محمدلی نوشت: “در طول جنگ 44 روزه قره باغ ، ارتش جمهوری آذربایجان توانست کنترل کامل 132 کیلومتری مرز با ایران در امتداد رودخانه ارس را بدست آورد و علی اف این مناسبت را به مردم جمهوری آذربایجان و ایران تبریک گفت.” “مانند بقیه مرزهای ایران و آذربایجان ، این قسمت مرز دوستی و برادری خواهد بود.”

وی افزود: به عنوان یک روزنامه نگار ، معتقدم گذرگاه گمرکی در آنجا گشوده می شود و رفاه مالی مردم هر دو طرف به طور قابل توجهی بهبود می یابد. آن روز به زودی فرا می رسد.

محمدلی همچنین دلیل نگارش این گزارش را مقاله “ایران در همان زمان رد شد و یکی از اصلی ترین بازندگان جنگ قره باغ بود” که در شماره 21 نوامبر سال 2020 روزنامه ترکیه “ستاره” منتشر شد ، عنوان کرد و نوشت: ، روزنامه روزنامه نگار Sevilla Nouriova است (روزنامه نگار پان ترک از جمهوری آذربایجان که سالها به ترکیه مهاجرت کرده است). من فکر نمی کنم امروز هیچ نماینده رسانه ای در مجارستان که مقالات مربوط به ایران را می داند و قادر به تحلیل کامل آنها است با مقاله خانم سویا موافق است. سویا نوشت: “ما ده ها فیلم در شبکه های اجتماعی در مورد عبور سلاح و مهمات از مرز ایران و ارمنستان دیده ایم. با این حال ، ایران هیچ یک از آنها را تکذیب نکرده است.”

نویسنده سایت خبری جمهوری ملی آذربایجان “ملی تی وی” با رد مقالات مغرضانه روزنامه “ستاره” ترکیه پیام اخیر رئیس جمهور آذربایجان به مردم کشور را یادآوری کرد که در آن علی اف گفت: چرا (ارمنی ها) نمی توانند از طریق ایران اسلحه بیاورند زیرا ایران دوست و برادری ما ، زیرا ایران به درخواست ما فضای خود را بست ، زیرا ایران نمی خواست آنها به آذربایجان بیایند “آنها را بکش”.

این گزارش ادامه داد: “بیایید نگاهی به مقالاتی بیندازیم که حقایق مربوط به ایران را نشان می دهند.” “انتشارات” ، یکی از سایت های رسمی خبری جمهوری آذربایجان ، می نویسد: رحیم نبی اقدم ، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایران گفت: “ارمنستان تروریست ها را به قره باغ آورده است و ما آماده جنگ با آنها هستیم. اگر باكو از ایران كمك بخواهد ، جنگنده های ما همیشه آماده جنگ در طرف آذربایجان خواهند بود.” و “همچنین می خواهم بگویم که ژنرال در اولین جنگ قره باغ با ارامنه شجاعانه جنگید. او توسط حیدر علی اف با لوح یادبود و شمشیر نمادین مورد تقدیر قرار گرفت. در آموزش سربازان آذربایجانی در جنگ اول قره باغ. تحت ریاست مرحوم حیدر علی اف ، “من در آذربایجان برای هشت هزار نفر سرباز آموزش دادم. 150 داوطلب ایرانی با من در جنگها شرکت کردند.”

محمدلی افزود: این واقعیتی است که گذشته اخیر آذربایجان را منعکس می کند و امروز آذربایجان دارای یک ارتش 100000 نفری قدرتمند است که در بین کشورهای مشترک المنافع (بعد از ارتش روسیه) قوی ترین ارتش است. جمهوری آذربایجان به بسیاری از کشورها کمک می کند و پول می دهد. منظور من این است که من می نویسم روزنامه نگاران همکار من ، وقتی در مورد دین اسلام و مسلمانان جهان مانند جمهوری اسلامی ایران می نویسند ، اطلاعات کافی را ارائه می دهند و حقایق تاریخی را تحریف نمی کنند. فریب اطلاعات جعلی را نخورید و به ابزاری از نیروهای مخرب تبدیل نشوید که همسایگی کشورهای ما را نمی خواهند.

آنها در پایان گزارش افزودند: “امروز ایران آماده مشاركت در بازسازی سرزمینهای آزاد شده جمهوری آذربایجان به دلیل اشغال نیروهای ارمنی در قره باغ است.” این آمادگی را اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ایران در نوزدهمین اجلاس نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای ابراز داشت. به گفته اسحق جهانگیری ، ایران می تواند از توان اقتصادی خود برای این منظور ، به ویژه در زمینه حمل و نقل انرژی ، استفاده کند. می خواهم این مقاله را با سخنان سید عباس موسوی ، سفیر ایران در باکو ، در مورد آتش بس قره باغ کوهستانی پایان دهم که تأکید کرد: “آذربایجان و ارمنستان بر اساس طرحی که قبلاً از طرف ایران صادر شده بود ، با روسیه توافق خوبی داشته اند.” ایران از این روند استقبال می کند.

310 310

دکمه بازگشت به بالا