بین الملل

«زلنسکی» حمایت همسایگان اروپای شرقی را از دست داده است

پیشنهاد استعفای رئیس جمهور اوکراین؛

خبر‌ها حاکی از آن است که محبوبیت رئیس جمهور اوکراین نزد شرکای اروپای شرقی کم شده تاآنجا که از وی خواسته اند که حتی به قیمت استعفا، به جنگ با روسیه خاتمه دهد.

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپوتنیک، «سیمور هرش» روزنامه نگار تحقیقی و نویسنده آمریکایی، امروز(چهارشنبه) در وبسایت خود، به افشاگری در خصوص رویکرد اروپایی ها در قبال اوکراین پرداخت و نوشت: کشور‌های اروپای شرقی که خود را متحد «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین می‌دانند، در خفا از وی خواسته اند که حتی به قیمت استعفا از مقام خود، به این بحران خاتمه دهد- پیشنهادی که با مخالفت طرف مقابل روبرو شد.

هرش که برنده جایزه پولیتزر سال ۱۹۷۰ است، این خبر را به نقل از منابعی در جامعه اطلاعاتی آمریکا منتشر کرد و از لهستان، مجارستان، لتونی، لیتوانی و استونی به عنوان کشور‌هایی یاد کرد که از این پیشنهاد حمایت می‌کنند.

این منابع به هرش گفته اند که زلنسکی دربرابر تن دادن به این خواسته مقاومت می‌کند حال آنکه روند کاهش حمایت کشور‌های همسایه از وی آغاز شده است.

برآیند نظر‌های کارشناسی حاکی از آن است که جنگ اوکراین جز با نشستن پشت میز مذاکره خاتمه نخواهد یافت. با این حال، آمریکا و متحدانش مدعی هستند که با تجهیز کی یف به تسلیحات پیشرفته، قدرت چانه زنی این کشور را در برابر روسیه افزایش می‌دهند.

در حالی‌که اتحادیه اروپا از تحویل تسلیحات دوربرد به کی یف استقبال می‌کند، اوکراین برای برخورداری از جنگنده‌های اف-۱۶ هم ابراز امیدواری کرده است.

ظاهرا کی یف روی کمک هلند و بلژیک برای تحویل اف-۱۶ حساب باز کرده است.

اوایل جنگ اوکراین، ایالات متحده بر این باور بود که تامین جنگنده برای این کشور باعث تشدید تنش‌ها بین ناتو و روسیه می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا