اقتصادی

رونمایی از محصولات دانش‌بنیان در نمایشگاه “ایران هلث”

در حاشیه برپایی پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی «ایران هلث»، از محصولات دانش‌بنیان تولید شده در چهار شرکت دانش‌بنیان با حضور رییس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی رونمایی شد.

به گزارش مجله لوکس، پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی «ایران هلث» صندوق نوآوری و شکوفایی، با حضور ۲۴ شرکت دانش‌بنیان برپا شد و طی آن شرکت‌های حاضر به ارائه توانمندی‌ها و دستاوردهای خود در حوزه‌های پزشکی، دندانپزشکی، تجهیزات آزمایشگاهی و دارو پرداختند.

در حاشیه این رویداد با حضور محمدصادق خیاطیان، رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی از محصولات تولیدشده در شرکت‌های دانش‌بنیان رونمایی شد که به این شرح است:

دستگاه اسپکتروفتومتر فرابنفش
اسپکتروفتومتر یکی از پرکاربردترین دستگاه‌هایی است که امروزه در بیشتر آزمایشگاه‌ها برای شناسایی و اندازه‌گیری ترکیبات آلی و معدنی به‌کار می‌رود. گستره کاربری این دستگاه شامل محدوده وسیعی از محصولات و فرایندها شامل مواد غذایی، دارویی، محصولات پتروشیمی، رنگ‌ها، اسانس‌ها، پروتئین و نوکلیک‌اسیدها و نمونه‌های کشاورزی می‌شود.

اسپکتروفتومتر فرا بنفش – مرئی جهت اندازه‌گیری کمی و کیفی مواد به‌صورت محلول استفاده می‌شود. این دستگاه قابلیت طیف‌گیری در ناحیه فرابنفش- مرئی طیف الکترومغناطیس (UV-Vis)را در کمتر از ثانیه بطور همزمان دارد.

ربات‌های دستیار پزشک
محصولات سری ROBOX یا ربات‌های دستیار پزشک در انجام عملیات درمانی مبتنی بر اعمال انرژی بر سطح بدن کاربرد دارد. منبع انرژی اعمالی می‌تواند به صورت لیزر، پلاسما، RF در حالت‌های تماسی و غیر تماسی باشد. ایده ساخت پلتفرم Robox در ابتدا با توجه به پتانسیل و نیاز جامعه پزشکی مدرن به دقت عمل، افزایش سرعت و بازدهی بالینی مطرح شد.

فلسفه اصلی این پلتفرم به سیستمی اشاره می‌کند که فناوری پردازش تصویر را به همراه زیرساخت‌های رباتیکی متنوع با یکدیگر ترکیب کرده و مکانیزمی یکپارچه برای انجام طیف متنوعی از عملیات‌های پزشکی در حوزه درمان، زیبایی و کلینیکی معرفی می‌کند.

پروسه عملکردی این ربات بر اساس پردازش تصویر و هوش مصنوعی پیاده‌سازی شده و همین امر امکان افزودن قابلیت‌های متنوع عملکردی طی گذشت زمان مبتنی بر یادگیری ماشین را فراهم خواهد کرد.

کورد نوری
کورد نوری، دستگاهی است که منابع نور سرد تولید می‌کند که باید با کمترین میزان اتلاف به تلسکوپ یا همان لنز جراحی منتقل شود و این کار عموما به وسیله‌ای موسوم به کورد(کابل) نور سرد انجام می‌شود.

کورد نورسرد در حقیقت مجموعه‌ای متشکل از چندین هزار رشته فیبر نوری است که به صورت کاملا فشرده در کنار هم قرار گرفته‌اند.

منبع نور سرد
این دستگاه یکی از اجزای مجموعه لاپاروسکوپی است که برای تامین نور مورد نیاز دوربین لاپاروسکوپی استفاده می‌شود. به دلیل پایین بودن دمای نور خروجی این دستگاه، از آن به عنوان منبع نور سرد یاد می‌شود.

نور تولیدشده توسط این دستگاه به وسیله کوردهای فیبرنوری از منبع نور به تلسکوپ یا همان لنز لاپاروسکوپی انتقال پیدا می‌کند.

دستگاه ویدئو لارنگوسکوپ
این دستگاه نمونه تکامل‌یافته‌ تیغه‌های لارنگوسکوپ‌های معمولی است که کاربرد عمومی آنها مشاهده حنجره و فضای داخلی مسیر تنفسی بیماران است.

دستگاه اصلاح عملکرد دست
این دستگاه یک دستگاه توانبخشی مدرن دست است که با بهره‌گیری از تکنولوژی پیشرفته و اعمال تحریک‌های الکتریکی به عضلات دست، باعث بازیابی عملکرد دست و کاهش اسپاستیسیتی در بیماران سکته مغزی (CVA)، ام اس (MS)، ضربه مغزی (TBI)، فلج مغزی (CP)، آسیب نخاعی ناقص (SCI) و برخی بیماری‌ها با مکانیسم آسیب عصبی مشابه می‌شود.

این بیماران می‌توانند با استفاده از گجت‌های دستگاه، با حرکت دادن سر و یا حرکت دادن دست سالم، دست کم توان خود را کنترل کنند و در انجام فعالیت‌های ساده روزمره، آن را به کار گیرند.

همچنین در حاشیه بازدید دکتر خیاطیان از پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه ایران هلث، یک تفاهم‌نامه همکاری میان دو شرکت امضا شد. این تفاهم‌نامه در راستای توسعه بازار و فروش محصولات این دو شرکت بوده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا