روستای جیریا میزبان جشنواره فرش دستبافت در استان مرکزی – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، حجت الاسلام سید رسول اختری عصر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: جشنواره فرش دستبافت روستای جیریا، ۱۵ تا ۱۷ شهریور ماه با هدف معرفی ظرفیت‌های فرش جیریا در این روستا برگزار می‌شود و باید اذعان کرد که فرش این روستا از جمله فرش‌های به نام و صادراتی ایران است که در دنیا حرف برای گفتن بسیار دارد.

روستای جیریا میزبان جشنواره فرش دستبافت در استان مرکزی

وی با اشاره به اینکه روستای جیریا دارای چهار هزار نفر جمعیت است، افزود: در جشنواره فرش جیریا که سال گذشته برای نخستین بار برگزار شد، ۱۲۳ میلیارد ریال فرش در بازه زمانی سه روزه به فروش رفت.

بخشدار ساروق بیان کرد: همزمان با برگزاری جشنواره فرش جیریا در سال گذشته، شعار پیش به سوی روستای آبادتر مورد توجه ویژه قرار گرفت و ساخت دبیرستان ۲ طبقه ۶ کلاسه از جمله رهاوردهای این مهم بود.

وی با اشاره به اینکه فرش ساروق دارای برند جهانی و جیریا خاستگاه اصلی این صنعت است، گفت: یکی از اهداف برگزاری جشنواره فرش هویت بخشی و احیای آداب و رسوم مردم این روستا و هنر قالی و قالیبافی ویژه زنان و مردان است و این مهم نیز مورد توجه است ۹۵ رصد کودکان مقطع ابتدایی این روستا با فرش بافی را فرا گرفتند.

حجت الاسلام اختری تاکید کرد: به طور حتم شمار بازدیدکنندگان و خریداران جشنواره فرش جیریا نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری دارد و انتظار است بتوان با حمایت مسئولان امر از بافندگان، بتوان دست واسطه‌های صنعت فرش را کوتاه کرد.

وی ادامه داد: متولی برگزاری جشنواره فرش روستای جیریا، دهیاری این روستا با تعامل و هم افزایی دستگاه‌های مرتبط از جمله فرمانداری، اداره کل صمت و اتاق فرش است.

بخشدار ساروق افزود: این جشنواره ۱۵ تا ۱۷ شهریور از ساعت ۹ صبح تا ۲۱ شب و در ۲۵ غرفه نمایشگاهی پیش بینی شده است که از این تعداد ۲۰ غرفه به صورت رایگان مربوط به مردم این منطقه است و پنج غرفه نیز برای کسبه اراک در نظر گرفته شده است.

حجت الاسلام اختری با اشاره به بیمه قالیبافان این صنعت گفت: از سالهای گذشته ۲۰۰ نفر از این جامعه هدف زیرچتر بیمه قرار گرفتند که با قول مساعد مسئولان امر ۱۰ نفر دیگر به این مجموعه اضافه شدند.

وی گفت: پیش از برگزاری جشنواره فرش ساروق، ۲ کارگاه فرش بافی در این روستا فعال بود اما اکنون شمار کارگاه‌ها به ۸ مورد افزایش یافته است همچنین تا پارسال ۸۵۰ دار قالی در این روستا وجود داشت که پس از برگزاری جشنواره به ۱۰۰۰ دار قالی و ۲ هزار بافنده فرش افزایش یافته است.

وی متوسط قیمت هر تخته فرش دستباف جیریا را یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال عنوان کرد و گفت: برگزاری کارگاه آموزشی برای ۳۰ نفر در حوزه مواد اولیه، نقوش جدید و رنگرزی کارگاه، بهره گیری از ظرفیت نقشه‌های جدید فرش را از برنامه‌های جنبی دومین جشنواره فرش جیریا مطرح کرد.

روستای جیریا میزبان جشنواره فرش دستبافت در استان مرکزی

فرش جیریا در بازار مورد بی مهری قرار گرفته است

دهیار روستای جیریا هم در این نشست بیان کرد: در جشنواره فرش دستبافت ۴۰ تخته فرش به ارزش ۴۰ میلیارد ریال سفارش گرفتیم.

ابوالفضل جیریایی با اشاره به اینکه جیریا، تنها روستای کشور است که با ۸۰۰ بافنده، اسمی از نوع فرش آن در بازار نیست، گفت: نقوش فرش‌های جیریا شامل
عباسی، مینیاتوری، تک‌گله، بته، لچک ترنج، مستوفی، ماهی‌خوار، زیرخاکی و تبریزی است.

وی تاکید کرد: قدمت فرش جیریا که با دستان هنرمند زنان این روستا بافته می‌شود، بسیار بالا بوده که مغفول مانده و انتظار است با برگزاری جشنواره فرش برای دومین سال این ظرفیت که به دلیل استحکام به فرش آهنی مطرح است بیش از پیش معرفی شود چرا که این هنر ظرفیت صادرات دارد.

دهیار روستای جیریا گفت: سالانه ۲۵۰۰ متر مربع فرش در این روستا تولید می‌شود که انتظار است مسئولان امر با بیمه کردن بافندگان فرش که غالب آنها بانوان هستند و تنها ۱۰ درصد این جامعه هدف زیرچتر حمایتی بیمه قرار دارند، کمک کنند هنر این صنعت از بین نرود.

دکمه بازگشت به بالا