روایت‌گری درباره واقعه کربلا انتها ندارد/ راز محبوبیت «تنهاتر از مسیح»

مرتضی پورحیدری، طراح دکور و صحنه نمایش میدانی «تنهاتر از مسیح» ضمن بیان توضیحاتی درباره تغییرات فصل پنجم این نمایشی میدانی، از دلایل استقبال مردم گفت.

اروایت‌گری درباره واقعه کربلا انتها ندارد/ راز محبوبیت «تنهاتر از مسیح»

پنجمین فصل نمایش بزرگ میدانی «تنهاتر از مسیح» به کارگردانی حسن بزرا و تهیه‌کنندگی امیرحسین طهرانی اثری از سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که به همت موسسه هنری رسانه‌ای سیمای ققنوس روی صحنه می رود. علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه و رزرو بلیط به سامانه NAMATICKET.IR مراجعه کنند. 

مرتضی پورحیدری با اشاره به حضورش در 3 فصل اخیر این نمایش میدانی گفت: «نمایش میدانی «تنهاتر از مسیح»، روضه مصوری‌ است که طی 5 سال تبدیل به یک برند شده و من افتخار حضور در 3 فصل آن را داشته‌ام. سال نخست که آغاز همکاری من با این تیم بود بافت شهری چندان مطرح نبود؛ اما سال گذشته سمت و سوی روایت به سمت قصه پردازی رفت و شهر کوفه، کاخ معاویه و یزید نیز به آن اضافه شد.» 

او افزود: «امسال هم با توجه به رویکردی که در نظر گرفته شده است و با نگاهی که نویسنده، کارگردان و تهیه کننده به صحنه داشتند تغییراتی ایجاد شد. به عنوان مثال کنیسه‌ متروکه‌ای است که در ابتدای قصه به روی صحنه می‌آید. همچنین شهر کوفه در نمایش امسال با سال گذشته تفاوت‌هایی دارد. شهر کوفه سال گذشته یک بافت و یک مدل شهری بود؛ اما امسال شهر کوفه با یک بافت جدید رویت می‌شود و مسجد کوفه نیز به آن اضافه شده است.» 

این طراح صحنه و دکور در پاسخ به این که طراحی و ساخت دکورها چقدر طول کشید، گفت: «45 روز مدت زمانی بود که برای طراحی دکورهای فصل پنجم نمایش میدانی «تنهاتر از مسیح» صرف شد. این مدت زمان فرصت مناسبی بود. چون حجم دکورهای این نمایش میدانی در مقایسه با دیگر نمایش‌های میدانی کم‌تر است.» 

او همچنین درباره نحوه روایت فصل پنجم نمایش میدانی «تنهاتر از مسیح» توضیح داد: «قصه «تنهاتر از مسیح» از بیعت با حضرت علی (ع) و شهادت ایشان شروع می‌شود. سپس گذر کوتاهی به زندگی و شهادت امام حسن (ع) شده و بعد از آن وارد قصه تنهاتر از مسیح می‌شویم. قصه روضه مصوری درباره شهادت امام حسین (ع) و واقعه کربلاست.»

مرتضی پورحیدری با اشاره به استقبال از فصل جدید «تنهاتر از مسیح» اظهار داشت: «زمان کوتاهی از اجرای فصل پنجم می‌گذرد و هنوز نمی‌توان درباره میزان بازخوردها، قضاوت و مقایسه‌ای انجام داد؛ اما در همین مدت هر 2 سانس با ظرفیت کامل به اجرا درمی‌آید و این موضوع نشان می‌دهد مردم هنوز این نمایش میدانی را دوست دارند و از آن استقبال می‌کنند.» 

او در پاسخ به این که ساختار نمایش میدانی تا چه اندازه می‌تواند به‎روزتر شود، گفت: «در بخش دکور و طراحی می‌توان کارهای تکنیکال‌تر انجام داد و نوع اجرای متفاوت‌تری را تجربه کرد. لذا هر سال می‌توان در این زمینه فضاهایی نو بوجود آورد. درباره وجه محتوایی اثر نیز باید گفت واقعه کربلا را می‌توان حداقل از نگاه 72 تن که در آنجا حضور داشتند روایت کرد. واقعه کربلا، درامی قوی دارد و می‌توان برای آن تا مدت‌ها قصه‌های جدید طراحی و روایت کرد.» 

وی ادامه داد: «دکور و عوامل پشت صحنه به طور کلی وامدار سناریو هستند و اکثرا از نگاه جدید استقبال می‌کنند. چه از لحاظ تکنیکی چه از لحاظ فرم، فضاسازی، طراحی و… این استقبال وجود دارد و به شخصه جزو کسانی هستم که بارها از کارگردان و تهیه کننده درخواست کرده‌ام به دنیای جدیدی ورود کنیم و تکنیک‌های جدیدی به کار گیریم. ضمن آنکه در این پروژه با عباس رحمانی‌پور، مدیر نورپردازی هم صحبت می‌کنیم و معتقدیم نگاه‌های جدید باعث می‌شود تا پویاتر باشیم و م ذهن‌مان درگیر فضاهای جدید می‌شود.» 

مرتضی پورحیدری در پایان بر ضرورت حمایت دو جانبه از نمایش‌های میدانی تاکید و عنوان کرد: «امسال دومین بار است که نمایش میدانی «تنهاتر از مسیح» روی پای خودش ایستاده و بدون آنکه کمکی از ارگانی بگیرد با کمک‌های مردمی و خیرین به کار خود ادامه می‌دهد. با توجه به این موضوع امیدوارم اگر «تنهاتر از مسیح» قرار است بماند و پررنگ پیش برود و مردم نیز از آن استقبال کنند کمک‌های‌شان را هم دریغ نکنند. چون نمایش‌هایی با این حجم از پروداکشن‌ و هزینه‌هایی که همه از آن اطلاع داریم سخت است 40-50 شب در 2 سانس به اجرا درآید. پشت این کار نزدیک به 400 پرسنل وجود دارد و هزینه‌های هنگفتی دارد. از این رو امید دارم حمایت‌ها دو جانبه باشد. دیدگاه بر این اساس است نمایش میدانی برای مردم است و باید به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گیرد. مردم هم این نکته را لحاظ کنند که علاوه بر استقبال مردمی، کمک‌های مردمی نیز می‌تواند عمر این نمایش‌ها را طولانی‌تر کند و سال‌های سال ادامه داشته باشد.»

انتهای پیام 

خروج از نسخه موبایل