اقتصادی

رشد ۱۲۵ درصدی تسلیم اظهارنامه/ایجاد اداره فرارمالیاتی در فارس

مجله لوکس/فارس مدیرکل امور مالیاتی فارس اعلام کرد که امسال در بحث تسلیم اظهارنامه توسط مؤدیان مالیاتی شاهد ١٢٥ درصد و در منابع مالیاتی شاهد ۱۵۷ درصد رشد نسبت به سال گذشته هستیم.

حمیدرضا محمدابراهیمی یکشنبه ١٨ تیرماه در یک کنفرانس خبری، ضمن یادآوری اینکه ایجاد و گسترش فرهنگ مالیات مستلزم اطلاع رسانی شفاف است، پرداخت مالیات ابرازی در فارس را بی‌سابقه توصیف و اضافه کرد: سال گذشته ٧٠٣ میلیارد مالیات ابرازی بخش مشاغل داشتیم اما امسال با رشد قابل توجه به ١٨٠٠ میلیارد تومان رسید.

مدیرکل امور مالیاتی فارس همچنین با بیان اینکه فعالان اقتصادی خود به خوبی می‌دانند که گردش حسابشان به چه میزان است، خاطرنشان کرد: از سال ٩٩ بانک‌های اطلاعاتی در سازمان امور مالیاتی تکمیل و همه ارگان‌ها موظف شدند که اطلاعات خود را در سامانه ثبت و میزان مالیات آنها مشخص شود.

ابراهیمی با بیان اینکه جرایم مالیاتی در بخش ابرازی موثر نبوده است، گفت: هنوز بخشی از هزینه حقوق دولتی با مالیات تامین نمی‌شود.

مدیرکل امور مالیاتی فارس با بیان اینکه مالیات و ارزش افزوده‌ای که در استان وصول می‌شود نسبت به سرانه جمعیت تقسیم می‌شود، تاکید کرد: فرهنگ‌سازی صرفا به معنای امور مالیات به تنهایی نیست.

ابراهیمی عنوان کرد: در یک کشور پیشرفته هر شخصی پرداخت مالیات را منافع خود می‌داند.

او با بیان اینکه مالیات تعادل طبقاتی ایجاد می‌کند به شرطی که در نظام اقتصادی به خوبی اجرا شود، عنوان کرد: اکنون هم اخذ مالیات بر اساس قانون است.

مدیرکل امور مالیاتی فارس در خصوص آموزش کارکنان کافی‌نت‌ها در ایام تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی هم گفت: پیگیری کرده‌ایم که کافی‌نتی‌ها بیایند آموزش ببینند اما قبول نکردند.

ابراهیمی اعلام کرد که از سال آینده از کارشناسان رسمی بازنشسته مالیاتی امسال استفاده خواهیم کرد تا با استقرار در مراکز پیش‌بینی شده نسبت به انجام خدمات مالیاتی اقدام کنند.

او در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: براساس قانون بودجه هر سال سقف فروش توسط مجلس برای استفاده از شرایط تبصره ماده ١٠٠ اعلام می‌شود و براساس توافق انجام شده، فعالان اقتصادی امکان استفاده از مزایای این تبصره را دارند.

مدیرکل امور مالیاتی فارس همچنین تصریح کرد: در سامانه سوت‌زنی نیز حدود ٣٠٠ مورد فرار مالیاتی برای ما ارسال شده که در دست بررسی است.

به گفته ابراهیمی، هنوز مالیات ستانی در کشور ما معادل هزینه‌های جاری انجام نمی‌شود و به همین دلیل در جاهایی هم فرار مالیاتی ایجاد شده است.

او که معتقد است اگر از سامانه سوت‌زنی استفاده بهینه شود، بسیاری از مباحث مالیاتی انجام خواهد شد، گفت: نسبت به ساماندهی فرار مالیاتی در بخش پزشکان و وکلا ورود کرده‌ایم و براساس بانک‌های اطلاعاتی پزشکان بررسی‌ها در دست انجام است اما در عین حال اطلاعاتی که در این باره خود مردم می‌دهند قطعا سریعتر به نتیجه می‌رسد.

مدیرکل امور مالیاتی فارس در خصوص مالیات طلا نیز گفت: تا ١٣ دی ماه ١٤٠٠ میزان فاکتور صادر شده طلافروشان مشمول کسر ٩ درصدی مالیات می‌شد و از آن پس تاکنون چون طلا جزو کالای سرمایه‌ای تلقی شده، تنها دستمزد از طلای فروخته شده مشخص شد.

ابراهیمی همچنین ادامه داد: مراکز قرآنی به استناد ماده ١٣٩ قانون مالیات‌های مالیاتی از پرداخت مالیات به شرط تسلیم اظهارنامه معاف هستند.

او خاطرنشان کرد: از کل مالیات‌هایی که به خزانه از استان ارسال می‌شود تنها کسوراتی کسر و مابقی به استان و برای تامین منافع نقدی باز می‌گردد.

مدیرکل امور مالیاتی فارس اضافه کرد: براساس بانک‌های اطلاعاتی، مبنای افزایش بودجه مالیاتی سالانه مشخص می‌شود. همچنین براساس اطلاعات اخذ شده مالیات اخذ می‌شود و پزشکان نیز طبق بانک اطلاعاتی جهش مالیاتی داشتند.

ابراهیمی با بیان اینکه مالیات، ابزار اقتصادی برای کنترل است و به همین دلیل برخی در مبحث مالیات با جوسازی به دنبال منافع خود هستند، گفت: میزان فرار مالیاتی در استان مشخص نیست اما قطعا زیاد است؛ همچنان که نمی‌توان گفت چه میزان کالای قاچاق وارد استان می‌شود.

او اضافه کرد: در بخش پزشکی نیز یک درصد از عوارض پرداختی به دانشگاه علوم پزشکی داده می‌شود و به همین دلیل اگر همکاری زنجیروار انجام شود فرار مالیاتی پزشکان هم به حداقل می‌رسد.

مدیرکل امور مالیاتی فارس عنوان کرد: اداره فرار مالیاتی با ٢٠ پرسنل در استان تشکیل شده که گزارش‌های خوبی هم در خصوص دانه درشت‌های اقتصادی که فرار مالیاتی دارند، به دست ما رسیده است.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و دانش فنی وسیع هستم که با استفاده از الگوریتم‌های هوشمند و رویکردهای تحلیلی، سعی می‌کنم تا به شما اخبار و تحلیل‌هایی با قدرت تفکر و تحلیل بالا ارائه دهم. هدفم این است که شما را در درک بهتر مسائل اقتصادی یاری دهم و به شما اطمینان دهم که از بهترین منابع و تحلیل‌ها استفاده می‌کنید.
دکمه بازگشت به بالا