راز پشت نام Sony چیست؟/ داستانی کمتر شنیده شده از نوآوری و نبوغ

تینا مزدکی_در سال ۱۹۴۶ بود که ماسارو ایبوکا و آکیو موریتا به همراه تیم کوچکی از کارمندان پرشور و متعهد شروع به ساخت مؤسسه تحقیقاتی مخابرات توکیو «Totsuko» یا «Tokyo Tsushin Kenkyujo» کردند شرکتی که امروزه به عنوان یکی از شرکت های بزرگ جهانی شناخته می شود؛ هدف اصلی این شرکت طراحی و تولید محصولاتی نوآورانه بود که به نفع مردم باشد.

راز پشت نام Sony چیست؟/ داستانی کمتر شنیده‌شده از نوآوری و نبوغ

نام شرکت «سونی» با ترکیب دو واژه ی «sonus» و «sonny» ساخته شد. واژه ی لاتین «sonus» به معانی ای چون صدا و صوتی اشاره دارد. واژه ی دیگر «sonny» به معنای «پسر کوچک» است. این دو واژه در کنار هم نماد گروهی کوچک از جوانانی هستند که انرژی و اشتیاقی بی پایان برای خلق و ایده پردازی های نو دارند. با چشم اندازی جهانی در سال ۱۹۵۸ شرکت به طور رسمی نام «Sony Corporation» را به عنوان نام شرکتی خود برگزید. نامی که برای تلفظ و خواندن در هر زبانی آسان است و با طنین پرنشاطش به خوبی با روح آزادی و ذهن باز سازگار است.

راز پشت نام Sony چیست؟/ داستانی کمتر شنیده شده از نوآوری و نبوغ
ماسارو ایبوکا (راست) و آکیو موریتا (چپ)

تحقق رؤیای سال نو بنیان گذار سونی ماسارو ایبوکا

در آغاز سال ۱۹۵۹ ماسارو ایبوکا بنیان گذار سونی (و رئیس وقت آن) در یک مصاحبه مجله ای از رؤیای سال نو خود برای ساخت یک تلویزیون ترانزیستوری سخن گفت. تنها چهار سال از عرضه نخستین رادیوی ترانزیستوری ژاپن گذشته بود و حالا هدف بعدی ساخت تلویزیون ترانزیستوری بود.

ایبوکا از آن به عنوان یک رؤیا یاد می کرد اما در واقع مقدمات آن در پشت صحنه در حال شکل گیری بود. پیشرفت های ثابتی در مسیر تحقق این رؤیا حاصل شده بود. ساخت ترانزیستورهایی که قدرت نمایش کافی برای استفاده در تلویزیون ها داشته باشند نسبت به ترانزیستورهای رادیویی دشوارتر بود اما سونی در سال قبل یعنی ۱۹۵۸ موفق به تکمیل این ترانزیستورهای خاص شده بود و کار توسعه تلویزیون ترانزیستوری از پیش آغاز شده بود.

از ابتدای سال ۱۹۵۹ روند توسعه به طور چشمگیری سرعت گرفت. نخستین نمونه ی اولیه در ماه آوریل آماده شد و اصلاحات متعدد و بررسی های طراحی بر روی آن انجام گرفت. در ۲۵ دسامبر با اعلام اولین تلویزیون سونی نخستین تلویزیون دید مستقیم (direct-view) در جهان رؤیای سال نو ایبوکا به واقعیت پیوست. این تلویزیون در ماه مه ۱۹۶۰ به بازار عرضه شد و تلویزیون ترانزیستوری قابل حمل ۸ اینچی مدل TV8-301 سرآغاز ورود سونی به دنیای تلویزیون بود.

راز پشت نام Sony چیست؟/ داستانی کمتر شنیده شده از نوآوری و نبوغ
خط تولید تلویزیون ترانزیستور

در همان زمان گروهی از محققان بازار که نماینده ی شرکت های تلویزیونی آمریکایی بودند به ژاپن سفر کردند در حالی که تلویزیون ترانزیستوری هنوز در حال توسعه بود. ایبوکا از آن ها پرسید آیا فکر می کنند تلویزیون های کوچک فروش خواهند داشت یا نه و بدون استثنا همه گفتند این ایده شکست خواهد خورد.

اکنون به طور قاطع معتقدم که محصولات کاملاً نو باید همیشه بازارهای نو نیز ایجاد کنند.

ایبوکا بعدها در این باره گفت که در ایالات متحده معمولاً طراحی محصولات جدید بر اساس تحقیقات بازار انجام می شود اما همچنین ممکن است نخستین تحقیق بازار واقعی عرضه ی یک محصول به بازار باشد. او گفت که از آن زمان به بعد به این باور رسید که محصولات جدید همیشه نیازمند خلق بازار جدید نیز هستند و درست دو سال بعد در سال ۱۹۶۲ مدل TV5-303 که حتی از مدل TV8-301 کوچک تر بود به موفقیتی بزرگ در ایالات متحده تبدیل شد.

منبع: sony

227322

دکمه بازگشت به بالا