ورزشی

رابطه میان خالکوبی با ابتلا به سرطان تایید شد

رابطه میان خالکوبی با ابتلا به سرطان تایید شد

امروزه درصد قابل توجهی از جمعیت کشورهای جهان خالکوبی می‌کنند و با توجه به اینکه اولین خالکوبی‌ها نیز اغلب در سنین جوانی انجام می‌شود این به معنای قرار گرفتن آن‌ها در معرض برخی از ترکیبات شیمیایی برای تقریبا تمام عمر است.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، با توجه به افزایش محبوبیت خالکوبی، محققان سوئدی در مورد افزایش احتمال خطر ابتلا به سرطان بدخیم لنفوم در میان افراد خالکوبی شده به نتایج نگران کننده جدیدی دست‌یافتند.

در گذشته خالکوبی تنها محدود به گروه‌های خاصی همچون ملوانان یا دوچرخه سواران می‌شد، اما امروزه ۲۰ درصد از جمعیت در برخی از کشورهای اروپایی و ۳۰ درصد در ایالات متحده خالکوبی می‌شوند. اولین خالکوبی‌ها نیز اغلب در سنین جوانی انجام می‌شود، که به معنای قرار گرفتن آن‌ها در معرض برخی از ترکیبات شیمیایی برای تقریبا تمام عمر است.

انباشت مواد شیمیایی موجود در جوهرهای خالکوبی در بدن

جوهرهای مورد استفاده برای خالکوبی عموما بی ضرر نیستند. غالبا کوکتل‌هایی از رنگدانه‌های آلی و غیر ارگانیک هستند که می‌توانند حاوی آمین‌های معطر اولیه (PAA) باشند. جوهرهای سیاه نیز ممکن است حاوی هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای (PAH) باشند. همچنین فلزاتی مانند آرسنیک، کبالت، سرب و نیکل صرف نظر از رنگ آنها در این جوهرها وجود دارد. برخی از مواد شیمیایی موجود در جوهرهای خالکوبی توسط آژانس بین المللی تحقیقات سرطان به عنوان سرطان زا طبقه‌بندی می‌شوند.

در حین خالکوبی، جوهر از طریق سوراخ‌های موجود در پوست به داخل لایه میانی پوست تزریق می‌شود، اما مقداری از این جوهر با حرکت به سمت غدد لنفاوی موضعی باعث ایجاد یک پاسخ ایمنی سیستمیک در بدن می شود. تخمین زده می‌شود که پس از ۶ هفته، ۳۲ درصد از رنگدانه‌های تزریق شده به سمت غدد لنفاوی نفوذ پیدا کرده‌اند. مشاهده گره‌های لنفاوی مربوط به افرادی که چندین دهه خالکوبی شده اند، نشان داده است که این گره‌ها متورم شده و رنگدانه‌های رنگی یا سیاهی به همراه رسوب ذرات فلزی در آن‌ها به جای مانده است.

در مطالعه جدیدی که یک تیم سوئدی در مورد رابطه احتمالی بین افزایش موارد لنفوم با خالکوبی انجام دادند، به نتایج جالبی دست یافتند. لنفومعموما برای اشاره به توده‌ای از سول‌های سرطانی به‌کار می‌رود که سیستم لنفاوی را تحت تاثیر قرار می دهد.

این مطالعه بر روی دوازده هزار نفر از افراد ۲۰ تا ۶۰ ساله‌ای انجام شد که بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ در سوئد مبتلا به لنفوم بدخیم بودند.

داده ها نشان دادکه افراد خالکوبی شده ۲۱ درصد بیشتر از افراد بدون خالکوبی در خطر ابتلا به لنفوم قرار داشتند و این ارتباط در مورد نوعی از لنفوم تحت عنوان «سلول بی منتشر» و لنفوم «فولیکولار» قوی‌تر بود. این خطر زمانی افزایش می‌یابد که سن تاتو یا همان خالکوبی در زمان تشخیص لنفوم کمتر از ۲ سال (۸۱٪) و یا بیش از ۱۱ سال (۱۹٪) بود.

تیم خبری ورزشی

با تمرکز بر روند تحول و تغییرات فناوری در ورزش، من به عنوان نویسنده‌ی ورزشی به ارائه‌ی مقالات جذاب و اطلاعاتی درباره‌ی نقش فناوری در بهبود عملکرد ورزشی می‌پردازم. هدفمندی خود را در ارتقای دانش ورزشی و بررسی نوآوری‌های فناورانه در ورزش قرار می‌دهم. همراه با من باشید و به دنیای فناوری در ورزش پیوندید.
دکمه بازگشت به بالا